hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > توافق مشترک مارس مبنای تعامل ایران و آژانس است

توافق مشترک مارس مبنای تعامل ایران و آژانس است

نشست مشترک خبری رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان صبح دیروز و در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان برگزار شد. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در این نشست خبری اظهار کرد: از حضور آقای گروسی در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای تشکر می‌کنم. گفت‌وگوهای سازنده و رو به جلویی را داشتیم. وی گفت: در اسفند سال گذشته بیانیه مشترکی را منتشر کردیم و اگرچه بدخواهان ایران همواره از تعاملات ایران با آژانس ناخرسند هستند و تلاش می‌کنند با سیاه‌نمایی و ادبیات مخرب این اقدامات و تصمیمات را کم‌ارزش جلوه دهند، ولی آقای گروسی و بنده اعتقاد داریم که بیانیه مشترک مبنای خوبی بین ما‌ست.

نشست مشترک خبری رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان صبح دیروز و در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان برگزار شد. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در این نشست خبری اظهار کرد: از حضور آقای گروسی در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای تشکر می‌کنم. گفت‌وگوهای سازنده و رو به جلویی را داشتیم. وی گفت: در اسفند سال گذشته بیانیه مشترکی را منتشر کردیم و اگرچه بدخواهان ایران همواره از تعاملات ایران با آژانس ناخرسند هستند و تلاش می‌کنند با سیاه‌نمایی و ادبیات مخرب این اقدامات و تصمیمات را کم‌ارزش جلوه دهند، ولی آقای گروسی و بنده اعتقاد داریم که بیانیه مشترک مبنای خوبی بین ما‌ست. اسلامی تصریح کرد: ما در این سفر و گفت‌وگوهایی که داشتیم این خط مبنا را به عنوان نقشه راه خود مورد تأکید قرار دادیم. رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در این مذاکرات پیشرفت بیانیه مارس را به عنوان خط مبنای مثبت ارزیابی کردیم و این ملاحظه را هم داشتیم که به دلیل برخی موضوعات حرکات و روند تعاملات دو طرف کُند شده است ولی امروز با مروری که بر بیانیه مشترک داشتیم این امیدواری ایجاد شد که این خط مبنا را ادامه دهیم. وی بیان کرد: بخش اول صحبت‌های ما موارد گذشته‌ای است که در قالب برجام تحت عنوان پی‌ام‌دی بسته شده بود و آغشته با موضوعات سیاسی و پیرامونی است و همواره با الزامات خودش مورد پیگیری قرار می‌گیرد و نباید به دیگر بخش‌ها تسری پیدا کند. در این بخش موضوع مهم بحث دو مکان باقی‌مانده است و خوشبختانه دو مکان بسته شده و موضوع ناترازی مواد نیز بسته شده است و دو مکان از چهار مکان باقی مانده است. اسلامی عنوان کرد: بخش دوم مرتبط با وضعیت موجود است که در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی و ملاحظاتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد، برای کاستی‌ها و انتظاراتی که وجود دارد اقداماتی متقابل و هماهنگ را انجام بدهیم. معاون رئیس‌جمهور کشورمان گفت: بخش سوم گام‌های آینده و انتظارات متقابل و نقشی که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد، است که می‌تواند برای برداشتن موانعی که عمدتا سیاسی است تأثیرگذار باشد. وی ادامه داد: توافق کردیم برای تهیه پیش‌نویس این سه بخش معاونان دو طرف روی زمان‌بندی‌ها و آیتم‌های این سه بخش گفت‌وگو داشته باشند؛ این آغاز یک فرایند است. اسلامی گفت: موضوع مهم دیگر این است که مراقب باشیم اقدامات خصمانه‌ای که علیه برنامه هسته‌ای پایه‌گذاری شده و منشأ آن صهیونیست‌ها هستند، در تعاملات میان دو طرف تأثیرگذار نباشد.

اظهارات و مواضع اسرائیل نباید ملاک آژانس برای اقدام علیه ایران قرار بگیرد

وی ادامه داد: این موضوع خیلی مهم است؛ چراکه رژیم صهیونیستی سردمدار این القائات مطرح‌شده در رسانه‌هاست. در این مقطع زمانی که ماهیت این رژیم بیشتر از پیش بر جهانیان ثابت شده و در سراسر جهان اعتراضاتی صورت می‌گیرد باید به این نکته توجه کنیم که این رژیم مخرب پشت سر اقدامات علیه ایران بوده و نباید دیگر پس از این اظهارات و مواضع رژیم صهیونیستی ملاک آژانس برای اقدام علیه ایران قرار بگیرد. رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: به همین دلیل ما توافق کردیم که این موارد را هم تفکیک می‌کنیم، گذشته، حال و آینده و هماهنگ و پرتعامل به سوی آینده‌ای روشن گام برخواهیم داشت. اسلامی افزود: از سال گذشته سند راهبردی جامع 20ساله هسته‌ای را در دستور کار قرار دادیم و مبنای اقدامات ما محسوب می‌شود. وی بیان کرد: یکی از محورهای مهم این سند، ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور است که حدود ۲۲ درصد برق کشور را تأمین می‌کند و مهم‌ترین هدف‌گذاری که در جهان شده برای سال ۲۰۵۰ صفرشدن کربن و سه‌برابرشدن ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای است که ما نیز بر این اساس حرکت خواهیم کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تولید رادیوداروها گام مثبتی برای بخش سلامت است و بخش دیگر هم بخش پرتودهی است که کمک می‌کند باقی‌مانده آفات و سموم از مواد کشاورزی زدوده شود. اسلامی گفت: حضور آقای گروسی در ایران در امتداد تعاملات جاری دو طرف در قالب پادمان و ان‌پی‌تی است. جمهوری اسلامی ایران از برجام خارج نشده است، آمریکا خارج شده و به تعهداتش عمل نکرده و اجازه نداده دیگران هم به تعهداتشان عمل کنند و سه کشور اروپایی هم به طریق اولی این‌طور کردند. وی افزود: ایران با حُسن نیت در این معاهده مانده و به تعهداتش یک‌طرفه عمل کرده و اکنون نیز تعهداتش را به استناد ماده ۲۶ برجام کاهش داده است. رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مبنای اقدامات ما است و این ملاحظات و چارچوب را آقای گروسی مطلع است و گفتند که چارچوب تعاملات ما قانون اقدام راهبردی پادمان و ان‌پی‌‌تی است. اسلامی گفت: شخص آقای گروسی هم به لحاظ جایگاه حقوقی و هم به لحاظ شخصیتی که دارد می‌تواند نقش خوبی را در این مسیر ایفا کند.

 تمرکز روی برداشتن گام‌های جدی و عملیاتی

در ادامه این نشست خبری هم رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌‌ اظهار کرد: طی دو روز حضورم در ایران نشست‌های خیلی مهمی را با مذاکره‌کننده ارشد و وزیر امور خارجه ایران داشتم و درخصوص شروع و تقویت روابط دو طرف تبادل نظر کردیم. وی گفت: شب گذشته هم رایزنی‌های فشرده و خوبی را برای اتخاذ تصمیماتی برای گام‌های متقابل داشتیم. گروسی تصریح کرد: همان‌طور که آقای اسلامی گفتند سال قبل توافق کردیم بر صدور بیانیه‌ای که بتوانیم مسیر آینده را بدانیم و درخصوص سطح همکاری‌های ایران و آژانس در حوزه نظارتی و پادمانی اشاره می‌کند و البته حل مسائل باقی‌مانده هم نیازمند تلاش‌ها و گام‌های جدی دو طرف است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: علی‌رغم کاستی‌ها و پستی‌ و بلندی‌های موجود، این روند تعامل وجود داشته است و پیشنهادی را ارائه کردم که گام‌های عملیاتی است که مسیر آینده را روشن می‌کند و تیم‌های دو طرف در حال حاضر در گفت‌وگو با یکدیگر برای ترسیم مسیر آینده هستند.

سند جدیدی در کار نیست

گروسی اظهار کرد: قصد ما این نیست که سند جدیدی داشته باشیم، بلکه همان سند مارس را برای همکاری‌ها و تعاملات بین دو طرف داریم و این سند از این ظرفیت برخوردار است که مسائل باقی‌مانده دو طرف را حل‌وفصل کند که اینها نیز در چارچوب ان‌پی‌تی و پادمان است. 

وی افزود: امروز هم بر روی برداشته‌شدن گام‌های جدی و عملیاتی در راستای تحقق این موضوع تأکید کردیم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص نگرانی ایران از نقش مخرب اسرائیل در برنامه هسته‌ای خود، تصریح کرد: ما به بازیگران خارجی توجه نداریم و مخاطب ما ایران است و نقش ایران را در نظر می‌گیریم. برای ما منافع و امنیت منطقه‌ای مهم است و به آن توجه داریم. تلاش می‌کنیم با انجام اقداماتی هرگونه شک و شبهه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران زدوده شود و در مسیر صحیحی با ایران پیش خواهیم رفت. گروسی بیان کرد: ما باید با ایران همکاری کنیم تا به مسیر قبلی برگردیم و شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم و می‌دانیم که چه اقداماتی باید در این زمینه انجام شود. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درخصوص رفتار آمریکا در خروج از برجام و شرایط به وجود آمده بیان کرد: این چیزی است که داریم روی آن کار می‌کنیم. ما باید همکاری کنیم تا به مسیر قبلی برگردیم و احیای برجام یا هر سند دیگری را که ایران تمایل داشته باشد به آن وارد شود، تسهیل کنیم. ما اکنون می‌دانیم چه اقداماتی باید انجام شود و در حال هماهنگی هستیم.

 

منبع: sharghdaily-929741

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد