hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > هرمزگان| پای تجارت می‌لنگد

هرمزگان| پای تجارت می‌لنگد

بازارچه مرزی ریمدان چابهار در سال 1387 افتتاح‌شده و باگذشت 9 سال همچنان در انتظار زیرساخت‌های اینترنت، راه ترانزیتی، آب‌لوله‌کشی، برق مناسب و امکانات رفاهی برای استراحت رانندگان، مسافران و تجار و بازرگانان است. ایرج میرمرادزهی یکی از صادرکنندگان کالا گفت: با وجودی که مرز ریمدان چند سالی است به‌عنوان مرز رسمی اعلام‌شده اما هنوز صادرات و واردات از این مرز روان‌سازی نشده و مشکلات متعددی بر سر راه تجار و صادرکنندگان قرار دارد.

انور رحمت پور یکی از غرفه داران بومی بازارچه مرزی ریمدان نیز گفت: برای صادرات کالا از جمله مصالح ساختمانی نظیر کاشی، سرامیک و قیر با مشکلات متعددی روبه‌رو هستیم و مسئول گمرک چابهار نیز از ارائه خدمات صادرات کالا از سایر گمرکات به علت در اختیار نداشتن زیرساخت‌های لازم در بازارچه مرزی ریمدان امتناع می‌کند.

بهترین فرصت برای اشتغال ساکنان مرزی چابهار

مدیر بازارچه مرز ریمدان نیز اظهار داشت: مرز ریمدان یکی از بهترین فرصت‌ها برای اشتغال ساکنان مرزی چابهار است که در خشکسالی شغل خود را از دست داده‌اند. مسعود خاک سفیدی افزود: مردم محروم بخش دشتیاری با فقر، بیکاری و کمترین امکانات اولیه برای زندگی مواجه هستند که می‌توان با آماده‌سازی امکانات و زیرساخت‌ها و فعال شدن مرز ریمدان آنان را از این وضعیت رهایی بخشید. او ادامه داد: عملکرد واردات و صادرات بازارچه مرزی ریمدان هم‌اینک در حد صفر است و با وجودی که واردات دام در سال‌های گذشته انجام می‌شد اما به دلایل مشکلات اداری این بخش هم به صفر رسیده است. او بیان کرد: در سال 1388 برنج و در سال 1389 سیر و بعدها فقط دام سبک و سنگین وارد می‌شد ولی بعدازآن اجازه ورود هیچ کالایی از مرز ریمدان داده نشده است. او گفت: مرز ریمدان فرصت مناسبی برای صادرات انواع مصالح ساختمانی، کاشی، سرامیک، میلگرد، سیمان، کلینکر (مواد اولیه سیمان)، مواد غذایی، آب‌معدنی، نوشابه، نایلون دسته‌دار و سایر تولیدات داخلی است. مدیر بازارچه مرزی ریمدان تصریح کرد: این بازارچه فاقد پایانه مسافری و بار است و به دلیل نبود اینترنت، آب شبانه‌روزی، برق مناسب و جاده ترانزیتی از سال‌ها قبل تاکنون فعالیت مناسبی نداشته است. خاکسفیدی ادامه داد: اینک بازارچه مرزی ریمدان برای تأمین هزینه‌های جاری آب و برق عاجز مانده و بارها به دلیل بدهی، برق آن تا چند ماه قطع‌شده است. او گفت: اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های سیستان و بلوچستان و حفاظت محیط‌زیست برای تحویل زمین اقدامی انجام نداده‌اند و همچنان اراضی بازارچه مرزی ریمدان متعلق به منطقه حفاظت‌شده گاندو است.

در جستجوی بودجه

بخشدار دشتیاری نیز گفت: فیبر نوری از سال گذشته تا نقطه صفر مرزی ریمدان نصب‌شده ولی چندین ماه در انتظار نصب تجهیزات و راه‌اندازی اینترنت آن هستیم.

ابابکر بلوچ افزود: آب موردنیاز بازارچه مرزی ریمدان با تانکر سیار تأمین می‌شود و برای رسیدن آب شبانه‌روزی نیازمند اعتبار برای اجرای خط انتقال آب به طول 23 کیلومتر است.

او ادامه داد: رفع مشکلات برق، احداث جاده ترانزیتی و اینترنت نیازمند توجه بیشتر مسئولان و اختصاص اعتبار ویژه است.

مدیر بازارچه مرزی ریمدان تصریح کرد: خشکسالی 20 ساله زحمات صدها ساله کشاورزان و روستاییان و زمین‌های کشاورزی و باغات و اندک دام روستائیان را از بین برده و بیکاری و فقر در دشتیاری بیداد می‌کند.

او مهاجرت مرزنشینان به چابهار و افزایش جمعیت حاشیه‌نشینی را یکی از مشکلات این منطقه عنوان کرد و افزود: باید هر چه سریع‌تر امکانات و زیرساخت‌های مرز ریمدان برای جابجایی کالا و مسافر آماده شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد