hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تهران| چاه‌های غیرمجاز رمق دماوند را می‌کشند

تهران| چاه‌های غیرمجاز رمق دماوند را می‌کشند

دماوند روزگاری زنگ تفریح تهرانی‌ها بود. منطقه‌ای سرسبز و خرم که اعتدال کم‌نظیر و تنوع آب و هوایی آن هرسال گردشگران زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند اما حالا معضل چاه‌های غیرمجاز را در دل خود جای‌داده و بی‌آبی و خشکسالی به این شهر سلام می‌کند. هرکس آماری می‌دهد، یکی می‌گوید حدود 10 هزار ساخت‌وساز غیرمجاز در دماوند شناسایی‌شده که اگر برای هرکدام دستکم یک چاه غیرمجاز در نظر بگیریم همین تعداد چاه غیرمجاز داریم اما برخی مسئولان دیگر اعلام می‌کنند که امکان دارد چاه‌های غیرمجاز شهرستان کمتر باشد. 

حال بحران آب به این شهرستان که زمانی منابع غنی آب داشت نیز کشیده شده است و کار به‌جایی رسیده که مسئولان دماوند می‌گویند چاه‌های مجاز نیز که در ویلاها طی سال‌های گذشته زده‌شده‌اند مشکل‌آفرین هستند و باید کنتورهای هوشمند برای آن‌ها نصب شود. کاهش سفره‌های زیرزمینی دماوند یک‌سوی ماجرا و کاهش منابع آب شرب نیز مشکل دیگر است که طی روزهای گذشته قطعی آب در برخی نقاط شهرستان هم گزارش‌شده است. به گزارش ایرنا، علی‌اکبر حسینی کارشناس امور منابع آب زیرزمینی با اشاره به افزایش ساخت‌وسازهای غیرمجاز و حفر چاه خارج از بافت و تأثیر مستقیم آن بر کاهش سطح آب زیرزمینی گفت: کمبود بارش موجب شده از سال‌های گذشته منطقه هومند آبسرد جزو مناطق ممنوعه در شهرستان دماوند باشد بدین معنی که خروجی آب با ورودی همخوانی ندارد و برداشت از تغذیه زیادتر بوده است. او بابیان اینکه ذخایر محدود است و سال گذشته 500 میلیون تومان برای بستن چاه‌های غیرمجاز هزینه شد افزود: اگر این روال درست انجام شود هرروز چاه یا چاه‌هایی بسته می‌شود.

به عمل کار برآید

اگرچه عمده مسئولان تأکیددارند که برای مقابله با این بحران و کاهش آسیب‌ها و اثرات آن لازم است مصرف چاه‌های مجاز و غیرمجاز مدیریت و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی کاهش یابد اما به جد می‌توان گفت که در سال‌های گذشته اقدام جهادی در این زمینه انجام نگرفته و اگر هم اقدامی بوده بیشتر به سمت ساخت‌وسازها گرایش داشته که حال‌وروز فعلی را رقم‌زده است.

رئیس امور منابع آب شهرستان دماوند در خصوص چاه‌های مجاز و غیرمجاز شهرستان گفت: حوزه عملکرد امور منابع آب دماوند یک هزار و 821 کیلومترمربع و تعداد چاه‌های مجاز در این حوزه 960 حلقه است که عمده آن‌ها در مناطق هومند آبسرد، دماوند و گرمسار وجود دارد.

منصور مردانی افزود: 75 درصد چاه‌های شهرستان مربوط به بخش کشاورزی است و شامل صنایع وابسته به کشاورزی و پرورش ماهی می‌شود.

او به چاه‌های غیرمجاز اشاره و بیان کرد: طبق آمارهای بررسی‌شده حدود چهار هزار حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان وجود دارد که در برنامه عملیاتی امسال 270 حلقه را باید «مسلوب المنفعه» کنیم که از ابتدای سال تاکنون 30 چاه بسته‌شده است.

این مقام مسئول بابیان اینکه علاوه بر مقابله با چاه‌های غیرمجاز مدیریت مصرف چاه‌های مجاز نیز باید در دستور کار باشد، گفت: نظارت بر مصرف چاه‌های مجاز در کنار چاه‌های غیرمجاز در اولویت کاری این نهاد است زیرا این چاه‌ها بیشترین آسیب را به دشت‌ها می‌زنند و لازم است تمام آن‌ها به کنتورهای هوشمند آب و برق تجهیز شوند.

رئیس امور منابع آب شهرستان دماوند گفت: در بخش آب‌های زیرزمینی میزبان برداشت بیش از 112 میلیون مترمکعب است که این میزان در چاه‌های غیرمجاز کمتر از 3 میلیون مترمکعب و دلیل آن نیمه عمیق بودن چاه‌هاست ولی افزایش آن برای آینده خطرآفرین خواهد بود.

مردانی بابیان اینکه بستن چاه‌های غیرمجاز کافی نیست زیرا باید مانع ادامه حفر آن‌ها شویم، افزود: آنچه برای مقابله جدی با چاه‌های غیرمجاز وجود دارد جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز است.

او ادامه داد: جهاد کشاورزی می‌تواند هنگام عرضه نهاده‌های کشاورزی به کشاورزان آن‌ها را ملزم به تجهیز کنتورهای هوشمند آب و برق کند زیرا حدود 84.2 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

مردانی با اشاره به اینکه 16 درصد مصرف آب شهرستان مربوط به مصارف خانگی است، گفت: 16 میلیون مترمکعب بخش شرب روستایی و شهری، 7.8 دهم میلیون مترمکعب مربوط به خدمات تجاری و آموزشی و خدمات عمومی و یک درصد مصرف شهرستان به صنعت اختصاص می‌یابد.

یکه‌تازی میهمان ناخوانده

دادستان شهرستان دماوند نیز در خصوص وجود چاه‌های غیرمجاز، گفت: برخوردهای قانونی و قضایی با توجه به تعداد بالای چاه‌های غیرمجاز در دستور کار این نهاد است زیرا آثار مخرب آن موجب کم شدن ذخایر آب زیرزمینی می‌شود.

حسن ابراهیمی بسابی افزود: در کمتر از دو سال گذشته بیش از سه هزار حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شد و بعدازآن نیز حفاری‌ها به‌طور مداوم در حال انجام است که البته طبق گزارش‌ها جمع‌آوری ادوات حفاری نیز انجام می‌شود.

دادستان شهرستان دماوند بابیان اینکه اگر متخلف، خود به مسدود کردن چاه اقدام کند تخفیف‌هایی در مجازات وی لحاظ خواهد شد، بیان کرد: تاکنون حدود 10 درصد چاه‌های غیرمجاز مسدود شده و مابقی در حال رعایت تشریفات قانونی است.

ابراهیمی بسایی شناسایی و انسداد دیگر چاه‌های غیرمجاز را منوط به زمان لازم، اعتبار و تشریفات خاص قضایی دانست و گفت: در سال جاری این موضوع به جد پیگیری می‌شود زیرا بحران آب در دماوند همانند سایر نقاط کشور جدی است و بدون شک وجود چاه‌های غیرمجاز موجب کم‌آبی می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد