hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > درمان کرونا با داروی مالاریا نیاز به تحقیقات بیشتر دارد

درمان کرونا با داروی مالاریا نیاز به تحقیقات بیشتر دارد

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان گفت: داروی مالاریا چندی پیش توسط رئیس جمهور آمریکا، به عنوان راهی برای درمان بیماری کرونا مورد بحث قرار گرفت، اما با وجود مرگ یک آمریکایی در اثر مصرف خودسرانه نوعی از این دارو، بحث در مورد اینکه آیا داروی مالاریا، کووید ۱۹ را درمان می‌کند؟ مطرح شد.

ساحل جوانبخت  در مورد تجویز داروی مالاریا برای درمان کرونا اظهار کرد: با عبور تعداد مبتلایان به کرونا از مرز ۸۰۰ هزار نفر و مرگ چند ده هزار نفر به دلیل این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی، بسیاری از مردم جهان دچار نگرانی‌های شدیدی شده‌اند و صحبت در مورد داروی مالاریا برای مقابله با کروناویروس هم از طرف شخص مهمی مثل رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند عده زیادی از مخاطبان را به مصرف کلوروکین و مشتقاتش ترغیب کند.
 وی به صحبت‌های رئیس موسسه ملی آلرژی‌ها و بیماری‌های عفونی آمریکا بلافاصله بعد از صحبت‌های ترامپ اشاره کرد و گفت: براساس این صحبت‌ها هنوز تأثیر داروی مالاریا بر ویروس کووید ۱۹ مشخص نیست و هنوز تحقیقات علمی استانداردی در این رابطه انجام‌ نشده است.
مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونای اصفهان ادامه داد: همچنین شیمی‌دان دارویی دانشگاه مریلند که در هفت سال گذشته به‌صورت فعال بر روی ویروس‌های خانواده کرونا کار کرده در رابطه کلوروکین و نوع دیگری از داروی ضد مالاریا با نام هیدروکسی کلوروکین (hydroxychloroquine) بررسی‌هایی انجام داده است.
وی افزود: بر اساس بررسی‌های این شیمی‌دان، کلوروکین در سال ۱۹۳۴ ساخته شد و از زمان جنگ جهانی دوم و تا به امروز به‌عنوان دارویی برای درمان مالاریا مورداستفاده قرارگرفته است؛ اما در سال ۲۰۱۲ که ویروس دیگری با نام مرس (MERS) از خانواده کرونا شایع شد، محققان در تلاش برای امتحان تأثیر داروهای قدیمی بر روی این بیماری دستگاه تنفسی، ترکیبات گوناگونی را مورد آزمایش قرار دادند و کلوروکین و تعدادی دیگر از داروهای مورد تائید تا حدی با ویروس کرونا مرس مقابله می‌کردند.
مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان، اضافه کرد: بااین‌وجود آزمایش‌های بعدی بر روی کلوروکین و دیگر داروهای موردنظر، درنهایت مشخص شد که این ترکیبات تأثیر زیادی در درمان مرس نداشتند؛ بنابراین با شیوع کووید ۱۹ در اواخر سال میلادی گذشته طبیعی بود که داروهایی با تأثیرات گوناگون بر روی مرس برای کروناویروس جدید هم موردتوجه قرار بگیرند.
جوانبخت با بیان اینکه براساس اطلاعات موجود دانشمندانی در چین، فرانسه و آمریکا مشغول تحقیق بر روی تأثیر کلوروکین و داروهای تائید شده دیگر برای درمان کووید ۱۹ هستند، تصریح کرد: البته نکته جالب اینجاست که داروی کلوروکین برای درمان بیماری مالاریا که توسط انگل‌ها به وجود می‌آید، کارایی دارد و هنوز کسی نمی‌داند که چرا بیماری ویروسی کووید ۱۹ ممکن است نسبت به داروی مالاریا واکنش نشان دهد.
جوانبخت تأکید کرد: برخی از محققان معتقدند که تغییر اسیدیته سطح سلول‌ها با مصرف کلوروکین باعث می‌شود که ویروس کرونا جدید در آلوده کردن سلول‌ها ناموفق باشد و برخی هم معتقدند که این دارو با تقویت سیستم دفاعی بدن، ما را در مقابل کووید ۱۹ مصون می‌کند.
وی با اشاره به نظرات این شیمی‌دان، ادامه داد: علاوه بر کلوروکین، داروی تائید شده دیگری هم به نام رمدزیویر (Remdesivir) وجود دارد که در گذشته پتانسیل قابل‌توجهی در توقف تکثیر ویروس‌های کرونای مرس و سارس و همچنین، ویروس ابولا از خود نشان داد.
مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونای اصفهان با بیان اینکه در اواخر آوریل گذشته موسسه ملی بهداشت آمریکا آزمایش‌هایی را برای مشخص کردن تأثیر رمدزیویر بر روی کووید ۱۹ آغاز کرد و مدتی پیش هم دو فاز آزمایش داروی موردنظر در آسیا استارت خورد، در مورد مصرف خودسرانه این داروها هشدار داد و گفت: این شیمی‌دان که بر روی تأثیر این دارو بررسی دارد، می‌گوید که مصرف داروی مالاریا بدون تجویز پزشک به‌هیچ‌وجه کار عاقلانه‌ای نیست و اثرات جانبی آن در برخی موارد مرگبار است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد