hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب فارس با اقدامات ساختاری پیگیری می‌شود

یک مسئول در آب منطقه ای فارس:

احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب فارس با اقدامات ساختاری پیگیری می‌شود

رئیس گروه احیاء و تعادل‌بخشی شرکت آب منطقه‌ای فارس، تاکید کرد که اقدامات ساختاری نظیر مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و کنترل برداشت از چاه‌های آب مجاز، اقدامات ساختاری است که با هدف احیاء و تعادل‌بخشی منابع آبی در این استان پیگیری و اجرا شده است.

حمیدرضا حیدری با تشریح بخشی از اقدامات ساختاری برای احیاء و تعادل بخشی منابع آبی فارس، گفت: طی سال 1402 بالغ بر 2هزار و 789 حلقه چاه غیرمجاز در مناطق مختلف این استان پُر و مسلوب المنفعه شده است.

حیدری ادامه داد: در این مدت با نصب 5 هزار و 629 کنتور با هدف تحویل حجمی آب به بهره‌برداران و اصلاح و تعدیل 2 هزار و 808 فقره پروانه بهره‌برداری، شرایط نسبتا مناسبی برای احیاء و تعادل بخشی منابع آب در فارس فراهم شد.

رئیس گروه احیاء و تعادل‌بخشی شرکت آب منطقه‌ای فارس جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز در مدت یاد شده را یکی از فعالیت‌های حوزه حفاظت و بهره برداری دانست و گفت: با مدیریت برداشت آب از 541 حلقه چاه مجاز، در زمینه اصلاح و بهینه سازی مصرف آب پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شده است.

حیدری، مجموع حجم آب صرفه‌جویی ناشی از انسداد چاه‌های غیر مجاز و جلوگیری اضافه برداشت چاه‌های پروانه دار را بیش از 58 میلیون متر مکعب در سال برآورد و خاطرنشان کرد: این ارقام به تفکیک بیش از 45 میلیون متر مکعب آن از پر و مسلوب شدن چاه‌های غیرمجاز و بیش از 13 میلیون متر مکعب آن از جلوگیری اضافه برداشت چاه‌های پروانه دار حاصل شده است.

وی با بیان اینکه تعدد چاه‌های غیرمجاز در نقاط مختلف فارس، سالانه خسارات جبران ناپذیری به منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی استان وارد کرده است، همکاری بین آب منطقه‌ای به واسطه مدیریت خردمندانه مدیرعامل این شرکت و دستگاه‌های قضایی و انتظامی در این رابطه را بسیار اثرگذار ارزیابی کرد.

حیدری با یادآوری اینکه انسداد چاه‌های بدون پروانه یکی از مهمترین پروژه‌های طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب در فارس به شمار می‌رود، گفت: چاه‌های پر شده در ۱۳۴ محدوه مطالعاتی و تحت مدیریت و پایش کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای فارس قرار دارد و انسداد آنها سبب می‌شود حجم قابل توجهی از منابع آب در آبخوان‌های زیرزمینی ذخیره بماند.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد