برومند در گفتوگویی با ایسنا درباره «شادپیمایی» جشنواره عروسکی که خودش هم این واژه را برایش انتخاب کرده است، گفت: سال 93 یعنی دوره پانزدهم این جشنواره به نوعی امتحانی بود که ببینیم اگر چنین برنامهای برگزار شود،چه اتفاقی میافتد؟ در آن سال برنامه ما تجربه خوب و جذابی از آب درآمدٰ،چون با وجود راهبندانی که در خیابانها پیش آمد مردم با سلایق و عقاید مختلف خیلی همراهی کردند و دیدیم وقتی بحث شادی و همدلی باشد مردم حتی شلوغی و راهبندان را هم تحمل میکنند.او افزود: در سال 95 کمی برنامهریزی شدهتر و با مسیری طولانیتر افتتاحیه و شادپیمایی را پیش بردیم که مسیر تالار وحدت تا تئاتر شهر را طی کردیم و آن هم فوقالعاده بود. در آن دوره حضور مردم فراتر از انتظار ما بود و حتی رئیس یونیما جهانی که همراه ما بود باور نمیکرد چنین استقبالی از افتتاحیه یک جشنواره شود چرا که در هیچ کشوری چنین چیزی با این شور و حال و بهخصوص در شهری بزرگ مثل تهران ندیده بود.برومند خاطرنشان کرد: در آنچه ما برای جشنواره و بهویژه افتتاحیه تدارک دیدیم همدلی زیادی در سطح جامعه ایجاد شد و این از آن جهت اهمیت دارد که به نظرم در شرایط فعلی بخشی از مشکلات بهخاطر همدل نبودن جامعه است و اینکه به فکر تامین منافع بلندمدت نیستند، در حالی که در دوران جنگ اصلا چنین چیزی را شاهد نبودیم.او با اشاره به اینکه ترجیح میداد در جشنواره امسال که از 31 تیرماه بهطور رسمی آغاز میشود، نشانههای جشنواره و نیز اجرای نمایشها در نقاط مختلف تهران وجود داشته باشد، که امکانش فراهم نیست، درباره افتتاحیه جشنواره هفدهم گفت: من همیشه دوست داشتم این شادپیمایی در خیابان باشد تا مردمی که از برگزاری چنین جشنوارهای خبر ندارند خیلی ناگهانی با آن مواجه شوند و ببینند چه اتقاق عجیب و قشنگی است، ولی در خیابانهای تهران بهجز بحث ترافیک، مسائل و محدودیتهای دیگری هم وجود دارد که کمی برنامههای ما را تغییر داده است.
«شادپیمایی» در پارک «آب و آتش»
دبیر این جشنواره با بیان اینکه افتتاحیه امسال همزمان با عید سعید قربان و یک روز زودتر از تاریخ رسمی جشنواره است، ادامه داد: دوست داشتیم شادپیمایی را از میدان ولیعصر(عج) به سمت تئاتر شهر دنبال کنیم ولی هم بهدلیل مناسبت عید مذهبی و هم برخی مسائل دیگر که هماهنگی و گرفتن مجوز را ممکن بود سخت کند، تصمیم گرفتیم افتتاحیه را که در یک روز تعطیل است، در محلی دیگر مثل یک مکان تفریحی اجرا کنیم، به همین دلیل وقتی بوستان «آب و آتش» به ما پیشنهاد شد موافقت کردیم و اگرچه کمبود امکاناتی در آنجا وجود دارد اما با همراهی شهرداری و مدیران بوستان در تدارک انجام کارها در همان محل هستیم.به گفته برومند مراسم افتتاحیه از ساعت 17 تا 19 روز عید سعید قربان برگزار میشود و بعد از آن هم تا شب نمایشهایی اجرا خواهد شد، ضمن اینکه دستاندرکاران جشنواره در تلاش هستند هر شب مقابل تئاتر شهر نمایشهای خیابانی برای مردم اجرا شود تا محوطه بیرونی این مجموعه تئاتری که در کنار سالن حافظ، اصلیترین محل اجرای نمایشهای جشنواره است، گرم و زنده نگه داشته شود.
هنوز برای پول جشنواره دلشوره داریم
در بخش دیگری از این گفتوگو برومند درباره مسائل مالی و بودجه جشنواره و نیز گرانی ارز گفت: ما همیشه قطره چکانی بودجه میگیریم ولی خوشبختانه تا الان مدیران در پرداخت پول عقب نبودند و حالا که انتخاب نهایی آثار انجام و گروهها مشخص شدهاند، بخش دوم کمک هزینهها را پرداخت میکنیم. البته رقم کمک هزینه هم بههر گروهی نسبت به خرجی که دارد و اینکه از شهرستان میآیند متفاوت است و براساس بررسی کارشناسی به گروهها پول میرسانیم تا کمتر مشکل داشته باشند.او تاکید کرد: با این حال همچنان دلشوره و استرس اینکه پول نیست وجود دارد و متاسفم بابت بیمهری آنهایی که بودجه را تعیین و بعد خیلی کمتر از رقم اصلی تخصیص میدهند.دبیر جشنواره تئاتر عروسکی همچنین درباره حضور گروههای خارجی و مشکلات ارزی هم گفت: گرانشدن ارز بههرحال بر کار ما هم تاثیر داشته بهویژه آنکه برخی گروهها دستمزد بالایی داشتند و به تفاهم نرسیدیم. البته بعضی گروهها هم وقتی فهمیدند ما مشکل داریم تخفیفهایی دادند و برخی سفارتخانهها هم همراهی خوبی کردند. با این حال امسال تعداد گروههای خارجی جشنواره را کم کردیم و از پنج کشور کرواسی، تایوان، افغانستان، هلند و فرانسه 6 نمایش حضور دارند.
ترس یک گروه روسی از جنگ در ایران!
برومند با تاکید براینکه «امسال با توجه به شرایط اقتصادی کمربندهایمان را محکم بستهایم» ادامه داد: در بخش تئاتر محیطی نمایش قابل توجهی که با معیارها و فرهنگ ما همخوانی باشد نداشتیم و در این بخش فقط نمایشهای ایرانی اجرا میشود، اما در بخش صحنهای میخواستیم اُبراتسُف(از روسیه) را به ایران دعوت کنیم و با اینکه با وجود 36 نفر، گروه خیلی پرخرجی بودند و دستمزد بالایی داشتند و سفارت روسیه هم هیچ همکاری نکرد، در نهایت به توافق رسیدیم، ولی بعد بهطرزی عجیب و ناگهانی بهانههایی برای انصراف مطرح کردند مثل گرمای هوا و سن بالای افراد گروه، که البته ما هم سعی کردیم از جایی دیگر دلیل اصلی را پیدا کنیم و متوجه شدیم آنها ترسیدهاند که نکند در ایران جنگ شود به همین دلیل ما هم پیگیر ماجرا نشدیم چون حضورشان با این دیدگاه اصلا برایمان اهمیت نداشت.او گفت: انصراف گروه روسی در حالی اتفاق افتاد که از آن طرف، گروه نمایشی فرانسه بعد از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا ایمیل زد و بابت حرفهای آقای ترامپ پوزش خواست و گفت که با کمال میل به ایران میآیند و تخفیفی هم برای دستمزدشان دادند. با این حال گروه دیگری هم بود که بهدلیل اینکه یکی از اعضایش به آمریکا سفر میکند، نگران بودند که مبادا با سفر به ایران مشکل پیش آید و همین دلیل لغو حضورشان شد و اینها هر کدام بخشی از مشکلات ناشی از تحریمها است که در جشنوارهها نمود پیدا میکند.برومند با اشاره به اینکه البته همین مسائل سبب بروز همدلی میان برخی گروههای عروسکی خارجی با ایرانیها هم شده است، افزود: امسال تلاش کردیم تا جای ممکن ریخت و پاش نداشته باشیم و برای حضور گروههای خارجی هم تا جای ممکن با همراهی خودشان یا سفارتخانهها اقدام کردیم. درباره گروه افغانستان هم امسال قرار بود موسسه گوته همکاری کند ولی بهدلیل مشکلات مالی آنها، این اتفاق نیفتاد با این حال حضور گروه افغانستانی که امسال برای سومین دوره خواهد بود، خوشحال کننده است چون این گروه فوقالعاده است و در جشنواره عروسکی تهران هر سال بهتر شده و فعالیتشان باعث غرور ملی ماست.
گروههای شهرستانی پیشتاز میشوند؟
دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران در بخش دیگر از این گفتوگو درباره سطح کیفی آثار و اینکه برخی داوران از دیدن چند نمایش ابراز شگفتی کردند، گفت: برای من خیلی جذاب است وقتی میشنوم که ایرج طهماسب میگوید چند کار غرورآمیز دیده است و خیلی خوشحالم که توانستیم سطح جشنواره را این طور افزایش دهیم بهویژه آنکه یک نکته مهم در بالا بردن این سطح، احساس همدلی بود که گروههای نمایشی از سوی ستاد جشنواره میگرفتند و متوجه میشدند که چطور دل گروه اجرایی جشنواره برای آثار و زحمات گروههای نمایشی میتپد. او با اشاره به بالا رفتن سطح کیفی آثار شهرستانی با خنده و شوخی افزود: من هر سال میگفتم باید به شهرستانیها سهمیه دهیم چون ممکن است نتوانند با گروههای تهرانی رقابت کنند ولی امسال طوری شد که باید به تهرانیها سهمیه میدادیم و یکی از دلایل چنین اتفاقی این بود که در این سالها از گروههایی که در جشنواره شرکت میکردند مراقبت شد. ضمن اینکه وقتی داوران ما برای دیدن آثار به شهرستانها رفتند تا امکان قضاوت زنده وجود داشته باشد، در روحیه گروهها و بررسی کارها تاثیر زیادی داشت چون وقتی از نزدیک کارها دیده میشود امکان ارزیابی شرایط کار و تمرین آنها نیز فراهم است.وی یادآور شد: در دورههای قبل بعضی گروهها برای جای تمرین هم گله داشتند و من از طریق انجمن هنرهای نمایشی یا کانون پرورش فکری سعی میکردم تماسهایی بگیرم و جایی را برای آنها پیدا کنم با این حال این محرومیتها در همه جای ایران یکسان است و حتی گاهی شاید بچههای شهرستانها از برخی جهات امتیازات بهتری نسبت به تهرانیها داشته باشند.برومند همچنین با بیان اینکه شرایطی مهیا کرده تا کارگردانهایی که آثارشان رد شده هم بتوانند برای یادگیری به تهران بیایند و در جشنواره حضور داشته باشند، خاطرنشان کرد: جشنواره برای تبادل تجربه و یاد گرفتن نیز هست و این بیمعنی است که اگر نمایش کارگردانی از شهرستان پذیرفته نشد، به جشنواره نیاید. علاوه براین نظر ما براین است که وقتی اجرای یک گروه در جشنواره تمام شد کارگردان در تهران بماند تا بقیه نمایشها را ببیند.
دعوت برومند از خانوادهها
او در پایان از خانوادهها و نیز بچهها دعوت کرد تا روز 31 مردادماه و همزمان با عید سعید قربان از ساعت 17 با عروسکهایشان به بوستان «آب و آتش» بروند تا همه در کنار هم در «شادپیمایی» جشنواره تئاتر عروسکی تهران شرکت کنند.