به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –شنبه 26 اسفند- به روند بازار سهام در روز چهار‌شنبه نگاه می‌کنیم. در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل افت 13 هزار و 292 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 3 هزار و 899 واحد پایین آمد. شاخص کل فرابورس  123 واحد افت کرد و شاخص هم وزن فرابورس 527 واحد کاهش پیدا کرد.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت بیمه دانا (دانا)، شرکت صنایع بهشهر ایران (وصنا) و شرکت بیمه پارسیان (پارسیان) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت زرین معدن آسیا (فزرین)، شرکت توسعه فن افزار توسن (فن افزار) و شرکت خمیر مایه رضوی (غمایه) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای ولکار (شرکت لیزینگ کارآفرین)، قثابت (شرکت قند ثابت خراسان) و قرن (شرکت پدیده شیمی قرن) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت پخش رازی (درازی)، شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس (تپسی) و شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات چهارشنبه، 29 نماد صف خرید داشتند و 72 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 72 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 62 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 25 درصدی به 250 میلیارد تومان رسید.

021225

پیش بینی بورس امروز 

در چهار روز ابتدایی هفته، نوسان شاخص‌ها اندک بود. اما روز چهارشنبه شاخص نوسان بیشتری را ثبت کرد. شاخص کل 0.61 درصد و شاخص هم وزن بورس 0.53 درصد افت کردند. 

در این روز نمادهای فولاد، شپنا، وغدیر، شبندر و فارس بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. همچنین شاهد خروج 189 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس بودیم. 

نماد خساپا بیشترین خروج پول حقیقی را داشت و پس از سایپا دیگر خودروساز بزرگ، ایران خودرو بیشترین خروج سرمایه حقیقی را ثبت کرد. 

 نمادهای وبملت، شستا و شپنا نیز در رتبه‌های بعدی بودند. در مقابل نمادهای فن افزار، دانا، انرژی، وارس و مادیرا بیشترین ورود سرمایه حقیقی را ثبت کردند. 

روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 15 درصدی نسبت به روز قبل به 4 هزار و 462 میلیارد تومان رسید.

بنابراین، در آخرین روز معاملاتی هفته شاهد رکود نسبی و خروج سرمایه به مقدار بیشتری نسبت به روزهای پیشین بودیم. در حالی که انتظار بر این بود که در روزهای پایانی سال، همانند سال‌های گذشته، بازار رشد کند اما روند خروج سرمایه ادامه یافت و شاهد شکل گیری روند صعودی نبودیم. یکی از علل این امر، اختلال در سامانه معاملات فرابورس بود اما ناظران معتقدند جذابیت بازارهای موازی مانند رمزارزها نقش بیشتری در خروج سرمایه از بازار سهام دارد. همچنین انتظار افزایش قیمت ارز، سکه و طلا نیز موجب افزایش تقاضا در این بازارها شده است. به طوری که بخشی از سرمایه گذاران بازار سهام نیز به این بازارها جذب شده‌اند. در چنین شرایطی نمی‌توان منتظر رشد قابل توجهی در بورس تهران بود.