hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > نیازمند قانون‌گذاری در حوزه استارتاپ‌ها هستیم

نیازمند قانون‌گذاری در حوزه استارتاپ‌ها هستیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس گفت: کسب‌وکارها و جوانان فعال در حوزه استارتاپ‌ها نیاز به قانونی دارند که از آنان حمایت کند.

سید جمال هادیان، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس که در فهرست صدای ملت حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ..... از برنامه‌های خود برای حضور در قوه قانون‌گذاری کشور گفت.

هادیان با اشاره به اهمیت حمایت از کسب و کارها برای اشتغال‌آفرینی، گفت: «یکی از مسیرهای اشتغال زایی در کشور ما، حضور استارتاپ‌ها و نخبگانی است که شغل های جدیدی را تعریف سید می‌کنند که علاوه بر اینکه به مردم خدمات ارائه می‌دهند، اشتغال هم ایجاد می‌کنند. ما باید چنین کسانی که این قدرت را دارند که هم بتوانند تولید را افزایش دهند، هم خدمات اراده دهند و هم جوانان را مشغول به کار می‌کنند را قدر بدانیم، بر سرمان بگذاریم و دورشان بگردیم، نه اینکه آنها را از کشور فراری دهیم. اینها مگر از ما چه چیزی می‌خواهند.»

هادیان با اشاره به نیازهای جوانان و فعالین حوزه استارتاپی ادامه داد: این قشر نیاز به قانون شفافی دارند که از آنها حمایت کند. قوانین یک بام و دوهوا باعث آزار و عذاب است. نمی‌شود یک روز با یک قانون مواجه باشند، روز دیگر با یک قانون دیگر. مسئله بعدی زیرساخت ها است. استارتاپ‌ها و فعالین این حوزه به زیر ساخت های قوی در این حوزه نیازمند هستند که یکی از آنها شبکه و اینترنت است. یک شبکه استیبل و پایداری باید وجود داشته باشد که فعالین همواره بدون مشکل بتوانند بر بستر آن کار کنند. هر افت و کاهش و فیلترینگ سبب می‌شود زحمت و دانش و سرمایه استارتاپ‌ها دچار اختلال شود و خدمات گیرندگان و مشتریان آن حوزه دچار ریزش شوند.

نامزد انتخابات مجلس دوازدهم افزود: وقتی یک نفر با قوانین متعدد مواجه می‌شود، با برخوردهای سلیقه‌ای، قطع اینترنت و فیلترینگ و تلاطم بهای اینترنت و ... مواجه می‌شود، قطعا کم کم خسته می‌شوند. دانش این قشر در دنیا و خصوصا منطقه خریداران زیادی دارد و اگر خسته شوند طبیعتا رفتن را ماندن ترجیح می‌دهند. چندتا از استارتاپ های ما در طول دو سال گذشته از کشور خارج شدند؟

این کارشناس رسانه با بیان این موضوه که چرا باید جوانان با دانش و توانمندی که داریم را از کشور فراری دهیم، گفت: به نظر می‌رسد در حوزه استارتاپ‌ها مشخص نیست فرمان در دست کیست و مرجع تصمیم گیرنده چه کسانی هستند. وزارت ارتباطات ادعا می‌کند که فیلترینگ به ما ربطی ندارد و از سوی نهادهای دیگر انجام می‌شود. مگر می‌شود دولت متمرکزی وجود داشته باشد اما بگوید از دسترس من خارج است؟ قطعا یک بستر نمی‌تواند چند تصمیم گیر داشته باشد. این باعث عذاب مدیران استارتاپ‌ها شده است و این عدم اطمینان و قوانین و مراجع تصمیم گیری متعدد، فعالین این حوزه را خسته کرده و باعث رفتن آنها از کشور شده است.

هادیان اظهار داشت: سوالی که ایجاد می‌شود این است که برخی می‌گویند دولت تلاش زیادی کرده است و الان درباره فیبر نوری و گسترش اینترنت ثابت هزینه های زیادی انجام می‌دهد، می‌گوییم بله کسی هم منکر نشده است. در دوره احمدی نژاد وقتی مخابرات را واگذار کردند و این شرکت را ورشکسته کردند باید همان زمان فیبر نوری را انجام می‌دادند. در تمام دنیا اینترنت اول بر بستر فیبر نوری ثابت بوده است نه موبایل. یعنی مردم موبایل را در خانه استفاده نمی‌کنند و در فضاهای داخلی از خط ثابت  استفاده می‌کنند. اما ما چون مخابرات را ورشکسته کرده ایم، این نهاد نتوانست سرمایه گذاری داشته باشد و اینترنت ثابت را برقرار کند، از همین جهت اپراتورها جای آن را گرفتند. دولت و دیگر بخش ها تلاش می‌کنند تا فعالین این حوزه را یا منزوی کنند یا فراری دهند.

این کارشناس رسانه با بیان این موضوع که اگر بخواهیم منطقی فکر کنیم در مدت زمان کم تا انتخابات بعید است بتوان کسی را برای رای دادن در جهت تغییر سیاست های مخرب قانع کرد، گفت: یک نکته ضروری است، افراد اهل تعقل حتما در این زمینه فکر کرده و کمی نیاز به هل دادن هم دارند. من شخصا برای ورود به انتخابات بالا پایین زیادی کردم. به گذشته نگاه کردم و معتقدم برای رسیدن به برخی از آزادی‌ها و جبران برخی از عقب ماندگی‌ها، تغییر نیاز است که هم به خودی خود نیازمند چند عامل است. ابتدا اینکه ما مبارزه مستقیم انجام دهیم، به خیابان ها بیاییم، خسارت و درگیری ایجاد شود و به جان مردم آسیب وارد شود! راهی که تا به الان هیچ‌گاه موثر و جوابگو نبوده است و صرفا داغ آن  بردل مردم باقی مانده است. حالت دوم این است که قهر می‌کنیم و در انتخابات حاضر نمی‌شویم! حتی اگر حالت قهر کردن هم پاسخ دهد، یک حالت فرسایشی است که نیازمند صرف زمان زیادی است و این زمان تغییر شاید چنددهه به طول بیانجامد.

سید جمال هادیان ادامه داد: تنها چیزی که دچار محدودیت است اما می‌تواند ما را به خواسته‌هایمان برساند، صندوق رای است. زیرا فقط از طریق صندوق رای است که می‌توان احتمال داد چند آدم متفکر وارد صحن مجلس شوند و قدم های مثبتی بردارند. گام اول ایجاد قوانین خردمندانه است و این کار صرفا از پس نمایندگان شجاع بر می‌آید. نکته بعدی اینکه نمایندگان شجاع و جسوری که وارد مجلس می‌شوند، می‌توانند ناظران قوی باشند و در هرکجا که موازی کاری بود، هرکجا ظلمی بود یا بستر توسعه تخریب می‌شد، هرکجا فساد لانه کرد و.... را از صحنه پاک کنند چرا که آنها در راس امور هستند. انتخابات هرچند روزنه‌ای کوچک و محدود اما تنها راه ما و البته نزدیکترین و پرسرعت‌ترین راه در دسترس برای تغییر در وضعیت موجود است.

وی ادامه داد: جوانان می‌اندیشند اما چون خیلی به آنها برخورده و ناراحت هستند حاضر به صلح نیستند. زمانی که کسی مکدر است، باید از او عذرخواهی کرد و اگر نیامد باید پیش او رفت، دستش را گرفت و برای او توضیح داد. هرچند زمان کوتاه است اما در این زمان باقی مانده می‌تواند آنها را برای قدم براشتن در راستای تغییر ترغیب کرد.

این فعال و کارشناس رسانه با اشاره به وضعیت فرهنگی کشور، اضافه کرد: اعتقاد دارم تار و پود فرهنگ عمومی در جامعه و کشور دچار گسست شده و به سوی زوال همبستگی می‌رویم. فرهنگ مانند یک فرش زیبای ایرانی است. آن چیزی که به ظاهر از فرش می‌بینیم پر از نقش و طرح زیباست و آن چیزی که در زیر فرش است که شامل گره ها و تاروپود است، فرهنگ عمومی است که در نهاد همه ما است.  از زمانی که بدنیا می آییم تا زمانی که زنده هستیم این فرهنگ عمومی با ما است. این بخش دچار نقص‌های بسیار زیادی است و هیچ کس نمی‌تواند بگوید من از این نقص‌ها مبرا هستم . این نقص ها سبب می‌شود افراد که در قدرت قرار می‌گیرند این نقایص را با خودشان به آنجا ببرند، از خودخواهی و پرخاشگری گرفته تا دروغگویی و عدم انجام کار تیمی. اولین طرح من طرحی برای ترمیم فرهنگ عمومی است که طبعا همه کشور و نهاد‌ها را در بر می‌گیرد. دومین نکته این است که دولت باید دچار قدرت متمرکز باشد؛ نمی‌شود چند دولت و نهاد در سایه داشته باشیم که دولت از آنها بترسد. مجلس باید تلاش کند تا تمرکز در قوه مجریه رخ دهد و بتواند درباره همه موارد پاسخگوی مردم و مجلس باشد. نهادهای موازی خارج از دولت باید حذف شوند تا دولت دچار چندگانگی نشود.

 

منبع: sharghdaily-920722

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد