hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > مرهم اگر نمی‌شوی زخم‌زبان نباش

مرهم اگر نمی‌شوی زخم‌زبان نباش

 افراد دارای معلولیت در ایران زندگی پرچالشی دارند از هزینه‌های درمان و توان‌بخشی گرفته تا مشکلات زندگی و معیشت و حضور اجتماعی، همگی چالش‌های پیشروی افراد دارای معلولیت است اما آنچه این شرایط را سخت‌تر می‌کند

 افراد دارای معلولیت در ایران زندگی پرچالشی دارند از هزینه‌های درمان و توان‌بخشی گرفته تا مشکلات زندگی و معیشت و حضور اجتماعی، همگی چالش‌های پیشروی افراد دارای معلولیت است اما آنچه این شرایط را سخت‌تر می‌کند نگاه ترحم‌آمیز و تمسخرآمیز مردم است که هرچند نسبت به گذشته کم‌تر شده اما همچنان وجود دارد و نیازمند اقدامات فرهنگی بسیاری است. صداوسیما به‌عنوان رسانه ملی، فراگیر و آگاهی‌بخش نقش مهمی در تغییر نگاه مردم به افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی دارد، نقشی که ظاهرا به فراموشی سپرده شده است و مدیران، برنامه سازان و تصمیم گیران رسانه ملی، جذب مخاطب به هر قیمتی را به نقش‌های مهم‌تر ترجیح داده‌اند! به‌تازگی در مسابقه استعدادیابی استندآپ‌کمدی شبکه نسیم با نام «بگوبخند» یکی از گروه‌های شرکت‌کننده نمایش طنزی را با تمسخر افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی اجرا کرد، اجرایی که با واکنش‌های منفی بسیار زیادی از طرف مردم و هم چنین جامعه معلولان کشور روبه‌رو شد. این اجرا به شکلی تمسخرآمیز افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی را به نمایش گذاشت و در کمال تعجب داوران هیچ واکنشی در مقابل این اجرای توهین‌آمیز و تأسف‌آور نداشتند.

 

صداوسیما که باید نقش کلیدی در زندگی افراد دارای معلولیت داشته باشد و مرهمی برای مشکلات آنها بوده و انعکاس‌دهنده چالش‌های این قشر باشد نه‌تنها مرهم نیست بلکه با پخش این سبک برنامه‌ها، نمک روی زخم این قشر از جامعه می‌پاشد و به‌جای اینکه در نمایش‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های خود آداب تعامل با افراد دارای معلولیت را بیاموزد آنها را مورد تمسخر قرار می‌دهد. بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، 15 درصد جمعیت هر جامعه‌ای را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد بسیاری از معلولان، به دلایل مختلف توان شرکت در فعالیت‌های اجتماعی را ندارند. موانع فرهنگی و موانع فیزیکی دو عامل مهمی است که سبب شده حضور افراد دارای معلولیت در جامعه کم رنگ شود. موانع فیزیکی در بسیاری از کشورها در حال رفع، مناسب سازی و دسترسی پذیری است و فرهنگ نیز به کمک رسانه‌های جمعی، سینما و مطبوعات در حال تغییر رفتارهای جامعه مانند ترحم کردن، نادیده گرفتن، ناتوان پنداشتن و به طور کل نگاهی متفاوت داشتن نسبت به افراد دارای معلولیت است. افراد دارای معلولیت (جسمی و حرکتی) علاوه بر تحمل رنج موانع فیزیکی از موانع فرهنگی نیز لطمه می‌خورند. از صداوسیما انتظار می‌رود نظارت‌هایش را درباره برنامه‌های مربوط به معلولان بیشتر کند و نسبت به این قشر از جامعه حساس‌تر و مسئولیت پذیرتر باشد. عذرخواهی عوامل برنامه نامبرده و دلجویی مدیران شبکه از افراد دارای معلولیت و عدم تکرار این موضوع حداقل اقدامی است که صداوسیما موظف به انجام آن است. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
راضیه چنگیز نائین
راضیه چنگیز نائین
حوالی فرهنگ و هنر
دانش و فناوری و محیط زیست

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد