hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > گسترش اکوسیستم استارتاپی بحرین با جذب کارآفرینان خارجی

گسترش اکوسیستم استارتاپی بحرین با جذب کارآفرینان خارجی

بحرین با کسب رتبه سوم در اکوسیستم استارتاپی خاورمیانه توانسته جز کشورهای پیشتاز در این منطقه باشد و در قلب خلیج‌فارس نقش مهمی را ایفا کند.

 بحرین یک جامعه متنوع و چندفرهنگی است که نیمی از جمعیت تقریبا یک و نیم‌ میلیون نفری آن را مهاجران تشکیل می‌دهند. در نتیجه زبان انگلیسی در این کشور رایج است و به‌راحتی می‌تواند با کشورهای خارجی ارتباط برقرار کند. همین فاکتور بحرین را برای کارآفرینان بسیار جذاب کرده است. با اینکه قسمت بزرگی از اقتصاد بحرین به نفت و گاز متکی است، اما این کشور توانسته اکوسیستم‌های جدیدی برای کمک به رشد استارتاپ‌ها و ارائه پشتیبانی از کسب‌وکارهایی که در مراحل اولیه هستند، طراحی کند.

 بحرین با پیوستن به موج نوآوری و فناوری در منطقه خلیج‌فارس، چارچوب قانونی مطلوب و سیستم‌های پشتیبانی مختلفی را برای استارتاپ‌ها و کارآفرینان فراهم کرده است. بحرین در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، مالیات و هزینه‌های عملیاتی کمتری برای استارتاپ‌ها دارد. همچنین ابتکارات بسیار خوبی مانند «استارتاپ بحرین»، «تمکین» و «بحرین فین‌تک بای» ایجاد کرده که نشان‌دهنده مشارکت فعال دولت در اکوسیستم استارتاپی این کشور هستند. تمکین یک آژانس دولتی نیمه‌ خود مختار است که با برنامه‌ها و ابتکارات مختلفی مانند «استارتات یور بیزینس پروگرام» از اکوسیستم استارتاپی حمایت می‌کند.

افزون بر این، هیئت توسعه اقتصادی بحرین که یک سازمان دولتی است به استارتاپ‌های جهانی که مایل به انتقال به بحرین هستند، مالکیت صددرصد و مالیات صفر ارائه می‌دهد. علاوه بر بخش دولتی، بخش خصوصی نیز نقش مهمی در حمایت از اکوسیستم نقش مهمی ایفا می‌کند. برای مثال یکی از نهادهای خصوصی مرتبط یک مرکز فناوری جهانی راه‌اندازی کرده و هدف آن استخدام برنامه‌نویسان و ایجاد فضایی برای تشویق و ترغیب کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها است. این ابتکارات توسعه ایده‌های نوآورانه را ترویج می‌دهند و کارآفرینان را در سراسر جهان به بحرین جذب می‌کنند.

 مسیر رشد بحرین در سال ۲۰۲۳ برای سومین سال متوالی صعودی بوده و این کشور هر ساله شاهد رشد در اکوسیستم استارتاپی خود است. در سال ۲۰۲۳ رتبه اکوسیستم این کشور از ۶۴ به ۶۰ در سطح جهانی رسید. همچنین بحرین توانست جایگاه سوم را در خاورمیانه به خود اختصاص دهد. شهر منامه نیز توانست ۲۳ پله رشد کند و سیصد و شصتمین شهر دنیا در اکوسیستم استارتاپی جهانی شود. همچنین این شهر با یک پله صعود به رتبه نهم در خاورمیانه رسید. میزان سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در اکوسیستم استارتاپی بحرین هم در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۴ هزار و ۱۱۲ میلیون دلار محاسبه شده است.

 شروع یک کسب‌وکار استارتاپی در بحرین

 راه‌اندازی یک کسب‌وکار در بحرین فرصت‌های منحصربه‌فردی را برای رشد، گسترش و بهره‌برداری از بازارهای جدید در سراسر شورای همکاری خلیج‌فارس ارائه می‌دهد. در حالی که بحرین ممکن است در مقایسه با کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی یکی از کشورهای کمتر شناخته شده برای راه‌اندازی کسب‌وکار باشد، اما موقعیت و فرصت خوبی را برای رشد در قلب خلیج فارس فراهم می‌کند. در واقع موقعیت استراتژیک بحرین در شورای همکاری خلیج‌فارس، آن را به محیطی مطلوب برای راه‌اندازی یک استارتاپ تبدیل کرده است.

چنانچه این شرایط باعث رشد تعداد استارتاپ‌ها در این کشور شده و تعداد استارتاپ‌ها در سه سال گذشته با ۴۶.۲ درصد نرخ رشد مرکب سالیانه رشد کرده است. همچنین در سال ۲۰۲۳ ارزش این اکوسیستم، ۵۴ درصد رشد کرد. درواقع اکوسیستم استارت‌آپ بحرین با سرعتی بسیاری در حال گسترش است بخصوص در حوزه‌هایی چون توسعه نرم‌افزار، تجارت الکترونیک، امنیت سایبری، سلامت و فین‌تک.

 همان‌طور که گفته شد بحرین، یک کشور کوچک با جمعیتی کمتر از یک و نیم‌ میلیون نفر است که توانسته به سومین کشور اکوسیستم استارتاپی منطقه خاورمیانه تبدیل شود. علاوه بر موقعیت استراتژیک این کشور عوامل دیگری نیز در این موفقیت دخیل هستند. بحرین علاوه بر حفظ استعدادها و نیروهای خود بر جذب کارآفرینان خارجی نیز می‌کوشد. بحرین مزایای متعددی را برای کارآفرینانی که به دنبال راه‌اندازی یک شرکت استارتاپ هستند، از جمله مالکیت صددرصدی، مالیات صفر، رقابت در هزینه‌ها و همچنین یک محیط نظارتی جذاب و یک اکوسیستم طراحی شده برای رشد استارتاپ‌ها و حمایت از گسترش کسب‌وکار. به‌علاوه سازمان‌های متعددی از همان ابتدا آماده کمک به استارتاپ‌ها هستند و با ارائه بودجه و تأمین مالی، مشاوره و آموزش به راه‌اندازی و ادامه مسیر استارتاپ‌ها یاری می‌رسانند.

 

 

منبع: sharghdaily-919223

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد