hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > آنلاین پارکینگ‌ات را رزرو کن

آنلاین پارکینگ‌ات را رزرو کن

داستان استارتاپ ایرگارژ از دانشگاه ایالتی آریزونا آغاز شد و حالا این کسب‌وکار چنان گسترش پیدا کرده است که ۲۰۰ پارکینگ در ۳۰ ایالت آمریکا را مدیریت می‌کند و در سال ۲۰۲۳ در لیست کسب‌وکارهای برتر حوزه تکنولوژی زیر ۳۰ ساله‌های فوربز قرار گرفت.

روزانه در شهرهای مختلف شاهد رانندگانی هستیم که به دنبال جای پارک هستند و حتی در این مسیر برخی جست‌وجویشان بر سر جاهای پارک به دعوا کشیده می‌شود. اگر بگوییم شهرها به پارکینگ بزرگ تبدیل شدند، اغراق نکرده‌ایم. در این روزگار که با تکنولوژی همه‌چیز ممکن شده است، حالا استارتاپ‌هایی سرکار آمدند تا ما بتوانیم به راحتی جای پارک مناسب پیدا کنیم. AirGarage یکی از این استارتاپ‌هاست.

داستان استارتاپ ایرگارژ از دانشگاه ایالتی آریزونا آغاز شد و حالا این کسب‌وکار چنان گسترش پیدا کرده است که ۲۰۰ پارکینگ در ۳۰ ایالت آمریکا را مدیریت می‌کند و درسال ۲۰۲۳ در لیست کسب‌وکارهای برتر حوزه تکنولوژی زیر ۳۰ ساله‌های فوربز قرار گرفت.

هزینه‌های سرسام آور پارکینگ دانشگاه

اسکات فیتسیمونز، چلسی بردر و جوناتان بارکل در سال ۲۰۱۷ دانشجویان دانشگاه ایالتی آریزونا بودند. هزینه‌های هنگفت پارکینگ دانشگاه باعث شد این سه نفر همکاری خود را آغاز  و ایده AirGarage را به یک استارتاپ تبدیل کنند. آنها به این فکر افتادند تا محوطه ورودی خانه‌های اطراف دانشگاه یا گاراژهای آنها را با مبلغی کمتر به دانشجویان اجاره دهند.

جوناتان بارکل یکی از بنیانگذاران درمورد دلیل راه‌اندازی این استارتاپ گفت: «ما متوجه شدیم فضاهایی در شهر وجود دارند که آنطور باید و شاید از آنها استفاده نمی‌شود. درصورتیکه می‌توان ازاین فضاها درآمدزایی کرد. ما تکنولوژی را داشتیم و تصمیم گرفتیم با این تکنولوژی اپلیکیشنی راه‌اندازی کنیم و این فضاها را مدیریت کنیم.»

او با بیان اینکه آنها دوست دارند در صنعت حمل‌ونقل راه‌حل‌های نوآورانه ارائه دهند، ادامه می‌دهد: «ما آینده‌ای را تصور می‌کنیم که پارکینگ‌ها کارآمدتر،در دسترس‌تر با مدیریت بهتر یکپارچه‌تر شوند.»

این استارتاپ این امکان را فراهم می‌کند تا کسانی که جای پارک دارند،  از طریق اپلکیشن AirGarage آن فضا را اجاره دهند.

ایرگاراژ چگونه کار می‌کند؟

AirGarage یک سیستم مدیریت پارکینگ جامع است که سعی می‌کند ارتباط بین مالکان و کاربران را سهولت بخشد. این استارتاپ ۲ اپلیکیشن تحت‌وب و موبایلی راه‌اندازی کرده است. کاربران در این اپلیکیشن‌ها حساب کاربری ایجاد می‌کنند. صاحبان املاک، مکان‌‌های پارکینگ خود را در اپلیکشن فهرست می‌کنند و اطلاعاتی مانند مکان و قیمت پارکینگ را در این فهرست‌ها مشخص می‌کنند. رانندگان هم براساس نیاز خود مکان‌های پارکینگ را جست‌وجو و رزرو می‌کنند.

خدمات و امکانات ایرگاراژ را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:

اول دوربین‌های اسکن پلاک: این تیم درپارکینگ‌ها از دوربین‌های اسکن پلاک برای رانندگان استفاده می‌کند. به این صورت اگر شخصی برای پارک پولی پرداخت نکرده باشد یا به عنوان بازدیدکننده ثبت‌نام نکرده باشد، سیستم به صورت خودکار آنها را شناسایی می‌کند. البته این دوربین‌ها کارایی‌های دیگر هم دارد. سرقت خودرو و شکستن شیشه‌های ماشین‌ها از جرائم رایج در پارکینگ‌هاست. به همین خاطر در سال ۲۰۲۳ ایرگاراژ اعلام کرد همکاری جدیدی با شرکت Flock Safety برای جلوگیری از سرقت در پارکینگ‌ها آغاز کرده است. ایرگاراژ  برای اینکه یک محیط امن و مطمئن برای صاحبان املاک و رانندگان ایجاد کند، دوربین‌های Flock را به کار گرفت.

دوم پرداخت: کاربران می‌توانند هزینه پارکینگ خود را از طریق پلتفرم پرداخت کنند.

سوم تبلیغات: ایرگاراژ امکانی را فراهم کرده است تا در اپلیکیشن، مالکان تبلیغ کنند.

رقبای AirGarage

صنعت حمل‌ونقل و پارکینگ‌ها، حوزه بسیار گسترده‌ای است و هرکدام از رقبای تیم ایرگاراژ در بخشی از این حوزه فعالیت می‌کنند، مانند استارتاپ wayleader که روی پارکینگ محل کار و پارک کارکنان تمرکز کرده است یا parkable که پارک مستاجران و کارمندان را در نظر دارد.

برخی دیگر از این استارتاپ‌ها به ارائه سرویس برای مدیریت پارکینگ‌ها می‌پردازند؛ مانند استارتاپ WPS که دوربین مداربسته، سیستم پرداخت و سرویس‌های دیگر برای ایجاد شبکه یکپارچه مدیریت پارکینگ به کاربران ارائه می‌دهد.

در نتیجه ایرگاراژ رقیب جدی در حوزه خود ندارد و هیچ‌کدام از این استارتاپ‌ها باعث حذف دیگری نمی‌شوند، بلکه هرکدام از آنها در تلاش هستند نیازهای مختلف این صنعت را برطرف کنند.

جذب سرمایه برای ادامه راه

ایرگاراژ در این ۷ سال بارها از سرمایه‌گذاران بزرگ سرمایه‌هایی جذب کرده است. شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر Floodgate از جمله شرکت‌هایی است که روی استارتاپ‌های کوچک فناوری و نوآورانه در مراحل اولیه سرمایه‌گذاری می‌کند. به‌همین‌خاطر این شرکت در آغاز فعالیت استارتاپ AirGarage روی این تیم سرمایه‌گذاری کرد.

در ادامه شرکت‌های بزرگی چون founders fund و Andreessen Horowitz حدود ۱۶ میلیون دلار روی این کسب‌وکار سرمایه‌گذاری کردند.

این استارتاپ با جذب سرمایه توانست فعالیت‌های خود را توسعه دهد. نخستین‌بار سال ۲۰۱۸ یعنی یکسال پس از شروع کار، این تیم تصمیم گرفت از فضای محوطه و گاراژ خانه‌ها به سمت مدیریت پارک ماشین در محوطه کلیساها و هتل‌های نزدیک دانشگاه‌ها برود.

در سال ۲۰۲۰ با شیوع ویروس کرونا و آغاز قرنطینه گمان می‌رفت فعالیت این استارتاپ با مشکل مواجه شود، اما ایرگاراژ سیاست خود را تغییر داد و روی پارکینگ املاک و مستغلات در مناطق مرکز شهر متمرکز شد، اما جریان پارکینگ املاک و مستغلات آمریکا چیست؟ صنعت پارکینگ در آمریکا به این صورت کار می‌کند که افراد فضای پارکینگ را از صاحب ملک اجاره و از آن فضا استفاده می‌کنند، اما با شیوع ویروس کرونا درآمد مالکان کاهش پیدا کرد چون پرداخت اجاره‌ها به موقع صورت نمی‌گرفت. در اینجا بود که مالکان از AirGarage درخواست کردند از خدمات این تیم استفاده کنند. این استارتاپ هم با دریافت ۳۰ درصد از درآمد حاصل، فضای مورد نظر را اجاره می‌داد.

در این حالت ۷۰ درصد از درآمد به مالکان تعلق می‌گرفت که بسیار به نفع آنها بود. چون در حالت معمولی مالکان فقط اجاره خود را دریافت می‌کردند، اما درهمکاری با ایرگاراژ، آنها از سود اجاره هم سهمی دارند. چشم‌انداز این استارتاپ این است که با مدرنیزه‌کردن مدیریت پارکینگ تجربه بی‌نظیری برای صاحبان املاک و رانندگان ایجاد کند.

جوناتان بارکل درمورد همکاری با مالکان پارکینگ‌ها گفت: «پلتفرم ما باعث می‌شود تا مدیریت پارکینگ‌ها به صورت خودکار انجام شود. به این صورت مدیریت پارکینگ‌ها برای صاحبان املاک و مستغلات آسان‌تر می‌شود.» هم‌اکنون استارتاپ airGarage مدیریت بیش از ۲۰۰ مکان برای پارک ماشین در ۳۰ ایالت را به عهده دارد.

چشم‌انداز AirGarage در سال ۲۰۲۴

تیم ایرگاراژ قصد دارد در سال جدید درمورد ۳۰ درصد از املاک و مستغلات مرکز شهر که به پارکینگ اختصاص داده شده است، تجدید نظر کند، چون آنها همواره آیند‌ه‌ای را تصور می‌کردند که در آن، پارکینگ‌ها به عنوان املاک و مستغلات ارزشمند دیده شوند و بهترین استفاده از آنها شود. حالا این استارتاپ می‌خواهد با تغییر کاربری پارکینگ‌ها، فضاهای شهری را کارآمدتر و بهتر کند.

باید توجه داشت که صنعت پارکینگ، صنعتی سنتی است و ایرگاراژ فناوری را به این صنعت سنتی وارد کرده است. در گذشته پارکینگ‌داری به صورت سنتی هزینه‌های اضافی را بر این صنعت تحمیل کرده بود. حالا ایرگاراژ قصد دارد این هزینه‌های اضافی را حذف کند، برای این کار باید با املاک و مستغلات بیشتری همکاری کند و این همکاری مستلزم ایجاد زیرساخت قوی تکنولوژی است. به همین دلیل در سال جدید این تیم در حال ایجاد یک API برای ارتباط با زیرساخت‌های قدیمی املاک و مستغلات در شهرهاست.

منبع: sharghdaily-918261

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد