hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > رشد استارتاپ‌های دبی با مشارکت بین‌المللی

رشد استارتاپ‌های دبی با مشارکت بین‌المللی

اکوسیستم استارتاپی امارات متحده عربی سال گذشته توانست با جذب ۲۳ میلیارد سرمایه مستقیم خارجی دلار رکورد بزند و جایگاه خود را در جهان تثبیت کند.

 بیش از یک ماه از پایان سال ۲۰۲۳ می‌گذرد و وقت آن است که نگاهی به اکوسیستم استارتاپی در سالی که گذشت داشته باشیم. پیش‌تر اکوسیستم استارتاپی ترکیه و عربستان سعودی را در این سال مرور کردیم و اکنون نوبت به امارات متحده عربی رسیده است. این کشور، با دستاوردهای چشمگیر و تجربیات آموزنده‌ای که در این حوزه داشته، شایان توجه و بررسی است. امارات متحده عربی در این جهان غیرقابل‌ پیش‌بینی نه‌ تنها پویا است، بلکه توانسته با روحیه‌ای انعطاف‌پذیر و نوآورانه محیط مناسبی برای کارآفرینان فراهم آورد. اکوسیستم استارتاپی این کشور توانست در سال ۲۰۲۳ به جایگاه دوم منطقه و بیست و هشتم دنیا دست یابد. یکی از عوامل رشد اصلی اکوسیستم استارتاپ دوبی، جذب سرمایه خارجی است.

 افزایش جذب سرمایه مستقیم خارجی

 اکوسیستم استارتاپی دبی در سال ۲۰۲۳ بخصوص در مرکز چند کالایی دبی بسیار شکوفا شد. این مرکز در نیمه اول سال، پذیرای ۱۴۵۶ شرکت جدید بود و اعضایش به ۲۳ هزار شرکت رسید. مرکز چند کالایی دبی یک انجمن دولتی در دبی است که برای تجارت و سرمایه‌گذاری در حوزه فنّاوری فعالیت می‌کند. بسیاری افزایش تعداد شرکت‌ها را به دلیل علاقه بازارهای بین‌المللی بخصوص چین، هند و ترکیه به این کشور می‌دانند. چنانچه در سال ۲۰۲۳ شرکت‌های زیادی از این سه کشور در دبی ثبت شدند. همچون مرکز چند کالایی دبی، منطقه اقتصادی راس الخیمه نیز شاهد رشد قابل توجهی در ثبت شرکت بود. در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۵۰۰ شرکت به این منطقه پیوستند. دبی در سال ۲۰۲۳ توانست رکورد جذب سرمایه مستقیم خارجی را بشکند و حدود ۲۳ میلیارد دلار سرمایه جذب کند. این اتفاق موقعیت امارات متحده عربی را به‌عنوان مرکز تجارت جهانی ثبت کرد.

 رشد در بخش غیرنفتی

 امارات سال‌هاست که استراتژی‌های بسیاری برای رشد بخش غیر نفتی خود در پیش گرفته است. این بخش با رشد ۵.۹ درصدی در سال ۲۰۲۳ اکنون ۷۱ درصد تولید ناخالص داخلی امارات را تشکیل می‌دهد. در ماه اکتبر فعالیت بخش خصوصی غیر نفتی به بالاترین حد خود بخصوص در حوزه املاک و مستغلات، تجارت، خدمات مالی و گردشگری رسید.

 تغییرات قانونی

 سال ۲۰۲۳، سال تغییر قانون‌های کلیدی بود که چشم‌انداز تجاری این کشور را شکل داد و رشد اقتصادی آن را تقویت کرد. این تغییرات به طور قابل توجهی بر پویایی تجارت تأثیر گذاشتند و ملاحظات جدیدی را برای کسب‌وکارها معرفی کردند. در ادامه به برخی از این تغییرات اشاره شده است:

 ۱. قوانینی مالیاتی شرکت‌ها

 شاید قابل ‌توجه ‌ترین پیشرفت در چشم‌انداز مالی امارات متحده عربی معرفی قانون مالیات بر شرکت‌ها است. امارات ۹ درصد مالیات بر شرکت‌ها اعمال کرده که پایین‌ترین نرخ مالیاتی در جهان محسوب می‌شود. این مالیات برای شرکت‌هایی است که سالانه درآمدی معادل یا بیش از ۳۷۵ هزار درهم داشته باشند. این قانون بعد مالی جدید را برای شرکت‌های اماراتی رقم می‌زند. انتظار می‌رود این قانون جدید، بر ساختار اقتصادی امارات تأثیر مثبت بگذارد، شفافیت مالی را افزایش دهد و به بیشتر شدن جذابیت این کشور برای سرمایه‌گذاران خارجی کمک کند.

 ۲. ویزای طلایی امارات متحده عربی

 ویزای طلایی امارات متحده عربی برای اولین ‌بار در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد، اما سال ۲۰۲۳ توسعه پیدا کرد و برای کارآفرینان، متخصصان و سرمایه‌گذاران خارجی جذاب‌تر شد. این ویزا در حال حاضر شامل حال کارآفرینان تازه‌کار، دورکاران و فریلنسرها می‌شود. فرایند درخواست ویزای طلایی بسیار ساده است و باعث جذابیت بیشتر این کشور برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود. چنانچه دبی، راس الخیمه و ابوظبی در لیست برترین شهرهای جهان برای مهاجران برای زندگی و کار در ۲۰۲۳ قرار گرفتند.

 ۳. توجه به بخش خصوصی

 برای افزایش نرخ اشتغال امارات، وزارت منابع انسانی و امور اماراتی‌ها، اصلاحاتی راهبردی با هدف توسعه بخش خصوصی و افزایش کارکنان آن وضع کرده است. پیش‌بینی می‌شود که این تغییرات به افزایش نرخ اشتغال امارات متحده عربی منجر شود و تا پایان سال ۲۰۲۴، ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ به ترتیب به ۶، ۸ و ۱۰ درصد برساند. این امر نشان می‌دهد که دولت بر پیشرفت اقتصادی طیف وسیعی از مردم تمرکز کرده است.

 ۴. تأمین مالی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر

 در بخش سرمایه‌گذاری خطرپذیر، امارات متحده عربی ابتکارات استراتژیک قابل توجهی به کار برده است که به دستاوردهای چشمگیری منجر شده‌اند. اکوسیستم استارتاپی امارات متحده عربی در سه‌ ماهه سوم سال ۲۰۲۳ توانست ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. این سرمایه از طریق ۷۸ معامله جذب شده است. مجموع سرمایه جذب شده در ۹ ماه اول ۲۰۲۳ حدود ۳۷۱ میلیون دلار بوده است.

همکاری‌ها و مشارکت‌های جهانی

در سال ۲۰۲۳، امارات در سطح بین‌الملل فعالیت‌های زیادی داشت. در سال ۲۰۲۳ فرایند پیوستن امارات متحده عربی به بریکس رقم خورد. همچنین اجلاس کوپ ۲۸ که از سال ۱۹۹۵ آغاز به کار کرده در سال ۲۰۲۳ برای اولین‌ بار در شهر دبی برگزار شد. این امر باعث بهتر شناساندن و بهتر دیده شدن این کشور و افزایش روابط آن می‌شود.

 دست یافتن امارات به دومین جایگاه در اکوسیستم استارتاپی منطقه شاید مانند سایر کشورهای پیشرو فقط مدیون جذب سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر نباشد. وقتی دلایل رشد اکوسیستم استارتاپی امارات را بررسی می‌کنیم نکته‌ای که بیش از سایر نکات به چشم می‌آید در هم‌آمیختگی این کشور در سطح بین‌الملل است. این کشور با مشارکت‌های بین‌المللی، جذب مهاجران، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خارجی و اعطای امتیازات خاص به آنها توانسته به قطب تجارت جهانی تبدیل شود؛ بنابراین فعالیت‌های بین‌المللی و تلاش برای کسب محبوبیت در سطح جهانی یکی از عوامل بسیار مهم رشد کسب‌وکارهای نوین است.

 

منبع: sharghdaily-917381

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد