hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > روانشناسی > بهترین پادکست‌های روانشناسی را بشنوید

بهترین پادکست‌های روانشناسی را بشنوید

پادکست‌های روانشناسی به ما کمک می‌کنند تا شناخت بهتر و عمیق‌تری از خودمان پیدا کنیم. در این نوشتار 6 پادکست از بهترین‌های روانشناسی را به شما معرفی می‌کنیم.

اگر از آنهایی هستید که دغدغه شناخت بیشتر خود و رسیدن به آرامش و صلح درون را دارید و میانه‌تان با پادکست هم خوب است، پیشنهاد می‌کنیم این پادکست‌های روانشناسی را که در این نوشتار معرفی می‌‌کنیم، دنبال کنید.

پادکست ناجی

 

ناجی از همان اپیزود اول با استقبال علاقمندان به روانشناسی مواجه شده و همچنان یک از بهترین و پرطرفدارترین پادکست‌های روانشناسی در حوزه خودشناسی است.

پری، سازنده این پادکست می‌گوید: در پادکست ناجی معروف‌ترین کتاب‌ها و متن‌های معتبر در زمینه خودشناسی رو به زبان ساده بیان می‌کنیم. محور گفتگو‌ها در جهت افزایش سطح آگاهی در زندگی، تجربه داشتن حس بهتر نسبت به خودمان و هر‌آنچه پیرامون ما می‌گذرد است.»

بیان این پادکست ساده است و متخصصانی که در هر اپیزود به‌صورت مهمان صحبت می‌کنند، موضوع را قابل‌فهم‌تر و علمی‌تر می‌کنند.

تئوری ‌انتخاب، نیمه تاریک وجود، اثر مرکب، هنر شفاف اندیشیدن از جمله کتاب هایی هستند که این پادکست به آنها پرداخته است.

پادکست رادیو راه

 

مجتبی شکوری با برنامه کتاب باز و معرفی کتاب‌های روانشناسی و خودشناسی شناخته شد و مخاطبان و علاقمندان زیادی پیدا کرد. او در پادکست رادیو راه هم همین رویه را در پیش گرفته و در اپیزودهای آن به معرفی کتاب و ارائه‌ خلاصه‌ای مفید از آنها می‌پردازد.

در معرفی فعالیت رادیو راه گفته می‌شود که پادکستی برای درک بهتر از موقعیت انسان در جهان و لختی تأمل درباره‌‌ نقش تفکر در زندگی است.

شکوری در این مجموعه پادکست‌‌ سعی می‌کند تا شنونده با مفاهیم کلیدی زندگی بشر از تولد تا مرگ روبه‌رو شود و درباره‌‌ آنها فکر کند. بنابراین در هر قسمت از این پادکست با توجه به منابع مرتبط با آن قسمت درباره‌‌ هر یک از این مفاهیم کلیدی شروع به صحبت کرده و شنونده را به درک و تأمل بیشتر درباره‌‌ هر یک از این مفاهیم دعوت می‌‌کند.

پادکست رواق

اگر از علاقمندان به روانکاوی هستید این پادکست روانشناسی جزو بهترین‌ها در حوزه روانکاوی است که یالوم‌خوانان(خوانندگان آثار اروین یالوم) به خوبی می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. فرزین رنجبر، روانشناس و گوینده پادکست در توضیحاتش برای معرفی این پادکست نوشته است: «پادکست رواق با رویکردی روان‌شناختی به اگزیستانسیالیسم می‌پردازه و ساده‌تر از اسمش، ریشه بسیاری از احساسات عمیق آدمی، غم‌ها، ترس‌ها و آرزوها رو واکاوی می‌کنه. هدف رواق، کشفِ فردیِ مخاطبان از ابعاد زیستِ اصیله و من با تکیه بر آثار اروین یالوم، در این مکاشفه همراه شما هستم.»

پادکست رواق محتوایی عمیق و سنگین دارد. اما با توضیحات ساده و مثال‌های زیاد قابل درک و شنیدنی است.

پادکست هلی‌تاک

   

علاقمندان به روانشناسی موفقیت می‌توانند پادکست هلی‌تاک را با رضایت دنبال کنند. در هر اپیزود پادکست هلی‌تاک، در مورد یک مهارت توسعه فردی صحبت می‌شود.

در توضیحات این پادکست می‌خوانیم: «موضوعات پادکست فارغ از اینکه شما چند سالتونه‌، شغل یا هدفتون چیه، می‌تونه بهتون کمک کنه تا در مسیر موفقیت قرار بگیرین، پیشرفت کنین و سطح رضایتتون رو از زندگی بالا ببرین.»

مجموع سخنرانی‌ها و همایش‌هایی که گوینده پادکست برگزار می‌کند باعث شده مطالب پادکست کاملاً سنجیده و کاربردی باشد.

پادکست لِم

این پادکست روانشناسی هم جزو بهترین‌ها در حوزه توسعه فردی است که قلق‌(لم)‌هایی که در زندگی نیاز داریم را به ما می‌آموزد.

مهارت‌های شخصی مثل: مدیریت استرس و اعتمادبه‌نفس/ ارتباط مؤثر با دیگران مثل: مذاکره، درست شنیدن و نه‌گفتن/ حضور مؤثر در محیط کار مثل: تمرکز و مدیریت زمان سه محور اصلی پادکست لِم هستند.  

در این پادکست در مورد توانایی‌های کوچک اما کاربردی صحبت می‌شود که با دانستن آ‌نها می‌توانیم کیفیت زندگی و کار خود را بهبود ببخشیم.

پادکست تله‌های شخصیت

 

این روزها زیاد از طرحواره یا تله ذهنی می شنویم، به‌ویژه اگر از علاقمندان به روانشناسی باشیم.

طرحواره یا تله ذهنی به چارچوب‌هایی گفته می‌شود که عمدتا بر اساس تجربیات ما در دوران کودکی یا رفتار والدین با ما شکل گرفته و به نوعی رفتار و عقاید ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشکل کار آنجاست که معمولا این طرحواره‌ها ما را از تصمیم‌گیری و انتخاب صحیح بازمی‌دارند و باعث می‌شوند که تنها اطلاعاتی را که مطابق این چارچوب‌هاست حفظ کنیم و در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کنیم.

پادکست تله‌های شخصیت ازجمله پادکست‌های روان‌شناسی است که تمرکز خود را بر طرح‌وار‌‌ه‌درمانی گذاشته است.

در این پادکست‌ها ۱۸ طرحواره مختلف در قالب پنج طبقه دسته‌بندی شده است. مخاطب با گوش‌دادن به هر اپیزود می‌تواند طرحو‌اره‌ای که در دام آن افتاده است، پیدا و برای رهایی و اصلاح وضعیت فعلی تلاش کند. نکته‌ جالب و خلاقیتی که گوش‌دادن به تله‌های شخصیت را ساده‌تر می‌کند، گنجانده‌شدن دیالوگ‌هایی از فیلم‌ها برای درک بهتر موضوع است.

 

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
لیلا شهبازیان
لیلا شهبازیان

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد