به گزارش اکوایران: داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی واردات کالای اساسی با افت دو صدم درصدی به ۲۰ میلیون و ۹۳۴ هزار تن رسید. داده‌های گمرک نشان می‌دهد این میزان کالای اساسی وارداتی در این مدت به لحاظ وزنی دو صدم درصد افت و از حیث ارزش ۸.۲۴ درصد کاهش داشته که این امر را می‌توان به واردات کالای ارزان در 9 ماه سال جاری تعبیر کرد. در خصوص کاهش قیمت کالای اساسی برخی از فعالان اقتصادی معتقدند این امکان وجود دارد که تغییر در برخی از مناسبات تجاری منجر به افت قیمت کالای اساسی شده است، اما در خصوص دلایل اصلی افت قیمت کالای اساسی فعالان این بخش معتقدند که باید مبادی ورودی کالای بررسی شود تا به این طریق سناریو اصلی کاهش قیمت مشخص شود.

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت ۵ قلم اول کالاهای اساسی به لحاظ ارزش در این مدت شامل «ذرت»، « روغن‌های خوراکی نیمه جامد»، « مایع و خام»، « انواع دانه‌های روغنی نیمه جامد »، «برنج» و «گندم» بیشترین ارزش کالای وارداتی را به خود اختصاص داده‌اند.

داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد ذرت با ۳ میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام با ۲ میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، برنج با یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار و گندم با یک میلیارد دلار ۵ قلم اول کالاهای اساسی بودند.

با توجه به گزارش گمرک می‌توان گفت، در این مدت ذرت، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام و انواع دانه‌های روغنی به ترتیب ۱۲.۹۳ درصد، ۱.۶۴ درصد و ۳.۹۴ درصد افزایش و برنج ۴۶.۵۲ درصد و گندم ۳۵.۶۱ درصد کاهش به لحاط ارزشی داشته‌اند.

این گزارش حاکیست، چای خشک، شکر خام، برنج، گندم و حبوبات ۵ قلم کالای اساسی بودند که به لحاظ ارزش بیشترین کاهش را در بین کالاهای اساسی به خود اختصاص دادند.

بر اساس این گزارش در این مدت گوشت قرمز سبک گرم، گوشت قرمز سرد سنگین، انواع بذر، کود شیمیایی و لاستیک سنگین، در بین کالاهای اساسی در مدت یاد شده از بیشترین افزایش در ارزش برخوردار بودند.

دیروز بعد از تصویب بودجه واردات کالاهای اساسی با ارز 28 هزار و 500 تومان این تصمیم مجلسی‌ها با مخالفت نماینده دولت یعنی رییس سازمان برنامه و بودجه مواجه شد. به گفته داوود منظور، امسال و تاکنون ۱۳.۹ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص داده شده و اما این وزارتخانه اعلام کرده که هنوز نیازهایش تامین نشده است و به نظر می رسد که امسال ۱۸.۵ میلیارد دلار باید برای کالاهای اساسی و دارو تخصیص داده شود.

این در حالیست که مجلسی ها بودجه تخصیصی به این واردات را به 11 میلیارد دلار کاهش داده اند و آنطور که منظور می گوید این کاهش بار تورمی ایجاد خواهد کرد چرا که نیازها برطرف نخواهد شد.

با گزارشی که امروز گمرک از واردات کالاهای اساسی منتشر کرده و رقم واردات این کالاها در 10 ماهه ابتدایی امسال را بیش از 13 میلیارد دلار اعلام کرده به نظر می رسد صحبت ها و انتقادات منظور در رابطه با میزان نیاز کشور به بودجه واردات کالاهای اساسی چندان نادرست نبوده.

البته از سوی دیگر مجلسی ها هم معتقدن که اگر بودجه واردات کالاهای اساسی بیشتر باشد به واردات کالاهای غیر اساسی با ارز 28500 تومانی منجر می شود. دیروز در همین خصوص رییس مجلس از نوشتن نامه ای به رییس دولت خبر داد و گفت در نامه به رییس جمهور اشاره کرده‌ام که اکنون به ۲۸ قلم کالای اساسی در کشور، ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان داده می‌شود ولی مگر ما چقدر منابع ارزی داریم؟ اکنون در حوزه بهداشت و درمان نیز ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تخصیص دادیم چرا باید دارو ۱۰۷ درصد گران شود.

محمدباقر قالیباف گفته بود که چرا باید به جای ۸ قلم کالای اساسی، ۲۸ قلم کالای اساسی، ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کند. برخی دوستان گفته اند که حتی یک قلم هم کالا به غیر از کالای اساسی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان وارد نمی‌شود، بعد بررسی ها نشان داد که ۲۸ قلم کالا با این نرخ وارد می‌شود، این منفعت ناشی از تفاوت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی با نرخ ۳۶ هزار تومانی تالار ارز نصیب چه کسی می شود؟ معلوم نیست.