به گزارش اکوایران: بر اساس اعلام گمرک ایران، خالد جنگجو، ناظر گمرکات استان آذربایجان غربی، از کشف بیش از ۱۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق (گازوئیل) در ۸ ماهه سال جاری توسط مأموران گمرک رازی در استان آذربایجان غربی خبر داد.

همچنین روز جمعه، 24 آذر نیز دو مورد قاچاق سوخت، گزارش شد. یک مورد در مرز باشماق مریوان بود که در نمونه‌برداری کارشناسان استاندارد مستقر در این منطقه، از ۶ محموله تانکر حامل مشتقات نفتی گازوئیل، ۴ تانکر سوخت قاچاق به میزان بیش از یکصد هزار لیتر با همکاری پلیس قضایی کشف و تحویل مراجع ذی‌صلاح داده شد..

استان کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و مریوان یکی از شهرستان‌های مرزی استان است. یکی از مهم‌ترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق، مرز رسمی باشماق مریوان است که در زمینه ترانزیت، صادرات و امور مسافری است.

همچنین در نقطه دیگر کشور، در شهرستان داراب، ماموران انتظامی بخش جنت این شهرستان حین کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی با بررسی ۲ دستگاه کامیون ۱۱ هزار و ۵۰۰ لیتر گازوئیل قاچاق کشف کردند.

فرمانده انتظامی داراب با اشاره به دستگیری ۲ نفر در این زمینه، تصریح کرد: ارزش سوخت مکشوفه برابر نظر کارشناسان ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

شهرستان داراب در فاصله ۲۳۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز در استان فارس قرار دارد.

همچنین مرزبانان فرماندهی استان خراسان رضوی در روز 23 آذر از کشف ۱۱ هزار و ۳۳۰ لیتر سوخت قاچاق به ارزش ۲ میلیارد و ۸۰۴ میلیون ریال خبر دادند.

مسئولان به دنبال راهکاری برای مقابله با قاچاق

محسن رضایی، دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، پیرامون قضیه قاچاق عنوان کرده بود: ما کالاهایی داریم که برای آن‌ سوی مرز قیمت و ارزش بالاتری از داخل دارند و آنها هم کالاهایی دارند که برای ما ارزشمند است و چرا باید جلوی تبادل مرزی رسمی گرفته شود؟ این یک مزیت اقتصادی است و با برخورد مزیت اقتصادی مرزنشینان و تجارت مرزی را از دست می‌دهیم و آنها تبدیل به حاشیه‌نشینان کلان‌شهرها می‌شوند. تجارت مرزی قوانین خاص خود را می‌خواهد و اگر به درستی تدوین شود دیگر قاچاقی نخواهیم داشت.

او همچنین تاکید کرد که حل معضل قاچاق در مرزها، منطق و قواعد اقتصادی می‌خواهد. برخورد باید مکمل سازوکارهای اقتصادی باشد، برخورد صرف باعث تشدید قاچاق در کشور می‌شود.

همچنین در تاریخ 22 آذرماه نیز به منظور مقابله با موضوع قاچاق سوخت از مناطق مرزی و همینطور تقویت معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال براساس منابع حاصل از جلوگیری از قاچاق، دستور جلسه امروز شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به ریاست سید ابراهیم رئیسی بود.

در این جلسه وزارت کشور، ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز و فراجا موظف شدند تدابیر لازم را برای ساماندهی تجارت مرزی و مسدودسازی مسیرهای قاچاق سوخت براساس مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی اتخاذ کرده و کنترل لازم را در مبادی قاچاق اعمال نمایند.

جدای از آثار مخرب اقتصادی، قاچاق سوخت، عملا بر بخش‌های دیگری نیز آثار سویی به دنبال داشته که تخریب زیست محیطی، تبعات فرهنگی و دوری جوانان از اشتغال رسمی، تغییر فرهنگ زندگی و کار و نیز از بین رفتن منابع ملی و فربه شدن برخی مفسدین را می‌توان از دیگر زوایای تلخ این ماجرا دانست که تبدیل به معضلی تکراری و بدون راهکار در کشور شده است.