hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > هنر و ادبیات > درخشش مهمانان رویداد امروز در جایزه شهید غنی پور

درخشش مهمانان رویداد امروز در جایزه شهید غنی پور

خدیجه خانی و مریم بصیری، نویسندگانی که پیش از این مهمان روزنامه رویداد امروز بودند توانستند در بیست و دومین جایزه شهید حبیب غنی پور بدرخشند

به گزارش دبیرخانه جایزه شهید حبیب غنی پور،‌ محمد ناصری عضو شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع) و دبیر بیست و دومین دوره از جایزه، اعلام کرد: داوران این بخش با مطالعه و رصد بیش از هزار و دویست رمان منتشر شده در سال ۱۴۰۰ در سه مرحله به داوری پرداختند. در هر یک از جلسات و نشست‌های داوری، تعدادی کتاب برای بررسی بیشتر به جلسات و مراحل بعدی داوران راه یافت. قضاوت این تعداد کتاب پس از داوری به معرفی ۴ رمان به عنوان نامزد نهایی منجر شد: خسرو شیرین نوشته آقای خسرو باباخانی/ نبودن نوشته آقای مهدی زارع/ نوزده تماس بی‌پاسخ نوشته خانم خدیجه خانی/ و تن دادم وطن نوشته خانم مریم بصیری. در این میان خانم خدیجه خانی و مریم بصیری، پیش از این مهمان روزنامه رویداد امروز بوده اند. در نهایت برای جایزه امسال غنی پور، رمان خسرو شیرین نوشته خسرو باباخانی به دلیل پرداختی واقع‌گرایانه، تأمل‌برانگیز و دردناک از جنگ و آوارگی مردم جنوب و خصوصا مردم نجیب آبادان و احترام ویژه به عشق و وفاداری، به عنوان کتاب سال جایزه شهید غنی‌پور معرفی شد و رمان نوزده تماس بی‌پاسخ نوشته خدیجه خانی به دلیل توجه به موضوع بیماری پاندمیک کووید ۱۹ و روایتی ساده از دل‌تنگی انسان‌ها در هنگامه بلایا و نیازشان به یکدیگر، قابل‌تقدیر شناخته شد. ذکر این نکته لازم است که شورای نویسندگان مسجد جواد الائمه اعلام کرد، با تحلیل چالش‌ها و اولویت‌های ادبیات داستانی معاصر ایران و توجه به شرایط موجود و پیدایش نیازهای جدید مخاطبان، تصمیم گرفت هم‌زمان با اعطای جوایز برندگان دوره بیست‌و‌دوم، پایان فعالیت این جایزه را اعلام دارد و از این پس، توان خود را صرفِ زمینه‌های دیگری کند که تربیت نسل جدید داستان‌نویسان و انتقال تجربه‌ به نویسندگان نو‌قلم، از آن جمله‌اند.

خدیجه خانی، نویسنده
خدیجه خانی، نویسنده 

 

خدیجه خانی  پیش از این در تاریخ چهارشنبه 17 خرداد ماه 1402 و در شماره 1638 روزنامه رویداد امروز مهمان روزنامه بود و گفتگوی او منتشر شده بود. رمان او  با عنوان «نوزده تماس بی‌پاسخ» به دلیل توجه به موضوع بیماری پاندمیک کووید ۱۹ و روایتی ساده از دل‌تنگی انسان‌ها در هنگامه بلایا و نیازشان به یکدیگر، قابل‌تقدیر شناخته شد. "فرامی‌رسد روزی که آدمی می‌گریزد از برادرش، مادر و پدرش و از همسر و فرزندانش / سوره عبس آیه 36-34"؛ آیه‌ای که در آغاز کتاب آورده شده و هدف کلی نویسنده را از داستان نشان می‌دهد. شخصیت‌های اصلی رمان، پدر و دختری هستند که در شرایط کرونایی به علل گوناگون از یکدیگر دور مانده‌اند و دسترسی به همدیگر برایشان غیرممکن است. وی درباره این کتاب و این جایزه به رویداد امروز گفت: « رمان نوزده تماس بی پاسخ در سال ۱۴۰۰ در انتشارات صاد در تهران به چاپ رسید و در حوزه هنری اردبیل رونمایی شد. اثر حدود یکسال و نیم به طول انجامید از شروع نوشتن تا چاپ...سوژه داستان در اوج کرونا در ذهنم جرقه خورد و نوشتم. موضوع اصلی کرونا می باشد که در زمان های مختلف از جمله جنگ و انقلاب  به آن پرداخته ام. اوخر آبان با من تماس گرفته شد و خبر برگزیده شدن را اعلام کردند. و من چون اطلاعی نداشتم و از جشنواره و شرکت در آن بی خبر بودم، غافلگیر شدم. بعدا مطلع شدم انتشارات صاد رمان را برای داوری به دبیرخانه فرستاده بوده است. در هر حال افتخار می کنم که اولین اثر چاپی ام در جشنواره شهید غنی پور برگزیده شد و نشان این جشنواره برایم ارزش معنوی بسیاری دارد. و ناراحتم از اینکه آخرین نشان جشنواره حبیب را دریافت خواهم کرد، چرا که بنا به گزارش دبیرخانه این جشنواره بعد از بیست و دو دوره برگزاری برای همیشه خداحافظی خود را اعلام نموده است و من نشان جشنواره شهید غنی پور را به فال نیک گرفته و امیدوارم به همت روح والای شهید گرانقدر توانایی قلمم روز به روز بیشتر شده و در راستای اهدافم صادقانه تلاش کنم».

مریم بصیری و طرح جلد کتابش
مریم بصیری و طرح جلد کتابش

 

همچنین خانم مریم بصیری در شماره روز یک شنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۱، مهمان روزنامه رویداد امروز بود. کتاب او با عنوان «و تن دادم وطن» که توسط ناشر به این جایزه فرستاده شده بود، توانست در فهرست چهار اثر نهایی و نامزدی برای انتخاب قرار بگیرد.

 

جدول « درخشش مهمانان رویداد امروز در جایزه شهید غنی پور»

نام مهمان رویداد امروز

تاریخ انجام گفتگو

عنوان گفتگو با رویداد امروز

جایگاه در بیست و دومین جایزه شهید غنی پور

عنوان کتاب

خدیجه خانی

17 خرداد ماه 1402

ذهنمان را کور نکنیم، آثارمان را تقلیدی نکنیم، متفاوت باشیم!

قابل تقدیر

نوزده تماس بی پاسخ

مریم بصیری

یک شنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۱

زنی که زندگی‌اش را وقف دیگران کرد

یکی از چهار نامزد نهایی دریافت جایزه

و تن دادم وطن

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
سعید آقایی جشوقانی
سعید آقایی جشوقانی
سعید آقایی، بیش از همه یک "دوست کتاب" به حساب می‌آید.
او کارشناسی ارشد هنر دارد، ۴ مجموعه شعر و ۱ مجموعه داستان و ۲ کتاب نثر ادبی منتشر کرده. ۱۲ نمایشگاه انفرادی نقاشی داشته و نوشتن را در گونه های مختلف تجربه کرده است.

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد