فیلم مصلحت؛ بازیگران، خلاصه داستان، دانلود با نقد فیلم
فیلم سینمایی مصلحت
نام فیلم |
فیلم مصلحت |
کارگردان | حسین دارابی |
محصول کشور | ایران |
زبان | فارسی |
زمان فیلم | 100 دقیقه |
ژانر | درام، سیاسی و معمایی |
رده سنی | 14 + |
سال ساخت | 1399 |
تاریخ اکران | ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ۲۳ آبان ۱۴۰۲ (اکران آنلاین) |
توزیع کننده | حوزه هنری فیلم نت (اکران آنلاین) |
داستان فیلم مصلحت
داستان فیلم مصلحت در سالهای اول بعد از انقلاب و برگرفته از یک ماجرای واقعی است. داستان از آنجایی آغاز میشود که «مهدی» پسر آیتالله مشکاتیان که یکی از مقامات بلندپایهی قوهی قضائیه است، مرتکب قتل میشود، اما از پذیرفتن آن سر باز میزند و اطرافیان پدرش به خاطر «مصلحت» انقلاب، سعی میکنند کس دیگری را به جای او متهم جلوه دهند.
خلاصه داستان فیلم مصلحت
در خلاصه داستان فیلم مصلحت آمده است: داستان در دهه ی ۶۰ روایت میشود، زمانی که پس از انقلاب، نظام سیاسی جدید در ایران تشکیل میشود. در این محیط، یکی از شخصیتهای بانفوذ نظام با فرزند خود درگیری سیاسی دارد و آنها را در مواجهه با یکدیگر قرار میدهد. این مواجهه باعث تقابل و تضاد سختی بین خانواده و مصلحت سیاسی کشور میشود.
اکران فیلم مصلحت
اکران فیلم مصلحت از روز 17 خرداد سال 1402 در سینماهای کشور آغاز شد و از روز سه شنبه 23 آبان از طریق فیلم نت اکران آنلاین می شود.
بازیگران فیلم مصلحت
- فرهاد قائمیان
- وحید رهبانی در نقش حسین جلالی
- مهدی حسینینیا
- مجید نوروزی در نقش مهدی مشکاتیان
- امیر نوروزی در نقش مسعود قاسمی
- نازنین فراهانی
- سهیبانو ذوالقدر
- مهدی فریضه
- علی دلپیشه
- حسن تسعیری
- مجید جعفری
- وحید نفر
- شهاب عباسیان
- امیر شمس
- محمدرضا سروستانی
بیوگرافی بازیگران فیلم مصلحت
در ادامه بیوگرافی بازیگران فیلم مصلحت را به طور خلاصه برایتان آورده ایم:
بیوگرافی فرهاد قائمیان بازیگر فیلم مصلحت
- تاریخ تولد: ۱۵ اسفند ۱۳۴۴
- شروع: 1370
- شهرت: با سریال بازپرس در نقش حامد سعادت
- ازدواج: متاهل
بیوگرافی وحید رهبانی بازیگر نقش حسین جلالی در فیلم مصلحت
- تاریخ تولد: ۲۹ فروردین ۱۳۵۸
- تحصیلات: کارشناس رشتهٔ کارگردانی تئاتر
- شروع: 1376
- شهرت: با سریال گاندو
- ازدواج: مجرد
بیوگرافی مهدی حسینینیا بازیگر فیلم مصلحت
- تاریخ تولد: ۲۸ شهریور ۱۳۶۰
- تحصیلات: کارشناس رشته نرم افزار
- شروع: 1389
- شهرت: با نقش مفتاح در سریال می خواهم زنده بمانم
- ازدواج: مجرد
بیوگرافی مجید نوروزی بازیگر نقش مهدی مشکاتیان در فیلم مصلحت
- تاریخ تولد: ۲۰ فروردین ۱۳۷۰
- تحصیلات: فوق لیسانس رشته کارگردانی
- شروع: 1384
- شهرت: با نقش رسول در سریال گاندو
- ازدواج: مجرد
بیوگرافی امیر نوروزی بازیگر نقش مسعود قاسمی در فیلم مصلحت
- تاریخ تولد: ۳۰ مهر ۱۳۶۵
- تحصیلات: کارشناس رشتهٔ تئاتر
- شروع: 1394
- شهرت: با سریال مردم معمولی و روزی روزگاری در مریخ
- ازدواج: متاهل
بیوگرافی نازنین فراهانی بازیگر فیلم مصلحت
- تاریخ تولد: ۲۴ خرداد ۱۳۵۳
- تحصیلات: دانشآموخته روزنامهنگاری از دانشگاه علامه طباطبایی تهران
- شروع: 1379
- ازدواج: مجرد
بیوگرافی سهیبانو ذوالقدر بازیگر فیلم مصلحت
- تاریخ تولد: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۸
- تحصیلات: لیسانس معماری
- شروع: ۱۳۸۶
- شهرت: با سریال وارش در نقش گیلان
- ازدواج: متاهل
عوامل فیلم مصلحت
کارگردان | حسین دارابی |
تهیهکننده | محمدرضا شفاه |
نویسنده | حسین دارابی |
موسیقی | فردین خلعتبری |
فیلمبردار | روزبه رایگا |
تدوینگر | سیاوش کردجان |
مجری طرح | کامران حجازی |
مدیر تولید | پیمان حجازی |
طراح صحنه و لباس | بهزاد جعفری طادی |
طراحی و ترکیب صدا | آرش قاسمی |
مدیر صدابرداری | امیر عاشقحسینی |
طراح چهرهپردازی | شهرام خلج |
بازنویسی فیلمنامه | احسان ثقفی و احمد حیدریان |
دستیار کارگردان | صالح غربیجوان |
مدیر برنامهریزی | افشین رضایی |
جلوههای ویژه بصری | امین پهلوانزاده |
جلوههای ویژه میدانی | ایمان کرمیان |
طراح بدلکاری | امیرحسین خنجری |
مدیران تدارکات | فرامرز رضایی، حسین لنجابی |
عکاس | امید صالحی |
مشاور رسانهای | محمدحسین سرو |
روابط عمومی | زهرا دمزآبادی |
طراح پوستر | خانه طراحان انقلاب اسلامی |
دانلود فیلم مصلحت
دانلود فیلم مصلحت از روز سه شنبه 23 آبان پس از اکران آنلاین در شبکه نمایش خانگی امکان پذیر است.
تیزر فیلم مصلحت
جوایز و افتخارات فیلم مصلحت
بخش | نامزد | نتیجه | جشنواره |
---|---|---|---|
بهترین بازیگر نقش اول زن | نازنین فراهانی | نامزدشده | سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر |
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد | وحید رهبانی | نامزدشده | سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر |
بهترین تدوین | سیاوش کردجان | نامزدشده | سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر |
بهترین موسیقی متن | فردین خلعتبری | نامزدشده | سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر |
بهترین طراحی لباس | بهزاد جعفری طادی | نامزدشده | سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر |
بهترین طراحی صحنه | بهزاد جعفری طادی | نامزدشده | سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر |
بهترین کارگردان اول | حسین دارابی | برنده | سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر |
نقد و بررسی فیلم مصلحت
سایت ویجیتو: فیلم مصلحت با وجود شخصیتپردازی کمایراد، روایت صحیح داستان، بازیهای قابل قبول و فضاسازی باکیفیت به حدی درون شعارهای اغراق آمیز خود غرق میشود که در نهایت چیزی بیشتر از یک فیلم بیش از حد سفارشی به نظر نمیرسد. در واقع مصلحت فیلمی است محض یادآوری این حقیقت تقریبا تلخ که سازمان هنری رسانهای اوج از بهترین امکانات و بودجهها برای روایت سطحیترین آرمانها به زمخت ترین شکل ممکن استفاده میکند.
برای پیداکردن ریشهای که فیلم مصلحت را پرورش داده باید به چند سال پیش برگردید. دنیای سینمایی جدید فیلمهای سیاسی ایران در سال ۱۳۹۴ و با اکران فیلم بادیگارد و پس از آن فیلم سیانور آغاز شد. دو موسسه اوج و سیمای مهر وظیفه توسعه فیلمهایی را برعهده گرفته بودند که شاید در بعضی مواقع داستانها و جهانهای متفاوتی داشت اما در نهایت یک خط فکری ثابت و مشخص را نشان میداد.
توصیف و بررسی این دنیای سینمایی در این نقد مطرح نیست اما فیلم مصلحت دقیقا در اتمسفری شبیه به همه فیلمهای این دنیای سینمایی حضور دارد و در مقایسه با سایر این آثار حرفهای قابل توجهی مطرح میکند. البته باید به این نکته اشاره کرد که فیلم مصلحت در ابتدا سومین فیلم باشگاه سوره [پس از فیلم بیست و یک روز بعد و فیلم دیدن این فیلم جرم است] است و در ادامه نخستین همکاری آنها با سازمان اوج لقب میگیرد. با این حال در نهایت فیلمی خوشساخت با داستانی بیش از حد آرمانگرا به نظر میرسد.
این فیلم که در ابتدا قرار بود با نام فیلم پدری اکران شود به فیلم مصلحت نظام تغییر نام داد و در نهایت با نام فیلم مصلحت به جشنواره راه پیدا کرد. حسین دارابی، کارگردان فیلم مصلحت، کارگردان بیتجربه یا فیلم اولی نیست اما باید به این حقیقت اشاره کرد که این فیلم مهمترین فیلم کارنامه کارگردانی او لقب میگیرد. دارابی از پس مدیریت مهمترین پروژه سینمایی عمرش [تا امروز] به خوبی برآمده اما مشکل اساسی فیلم مصلحت ایرادهای سینمایی نیست.
گمگشته در آرمانهای انقلابی
داستان فیلم مصلحت درباره اشتباه بزرگ پسر تندروی آیتاللهی است که در دوران اوایل انقلاب در دادستانی جایگاه بسیار مهمی دارد. این پسرک تندرو و عصبانی که مثل بسیاری از دوستانش تحمل دیدگاه مخالف را ندارد، در یک درگیری خیابانی با کُلتی که مجوز ندارد به پسر چپگرای خانوادهای ثروتمند که قصد مهاجرت از ایران را دارند، شلیک میکند. این شلیک باعث مرگ او میشود اما از آنجایی که پسر دلیر داستان ما پسر آیتاللهی است که در کنار محمد بهشتی به ملت ایران خدمت میکند، احتمالا مایه شرمساری به نظر میرسد که با حکم واقعی جرمی که انجام داده، روبرو شود.
اگرچه فیلم مصلحت براساس داستانی واقعی ساخته نشده و فیلم هم هیچ توضیحی درباره منشا داستان آن نمیدهد اما عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در صفحه اینستاگرامش نوشته که آنچه در این فیلم روایت میشود، شباهت قابل توجهی با بسیاری از رویدادهای مشابهی که اوایل انقلاب رخ داده، دارد. بنابراین دور از ذهن نیست که ایده کلی فیلم مصلحت از داستان واقعی زندگی یکی از انقلابیون سرشناس اقتباس شده باشد.
این یک حقیقت غیرقابل انکار است که فیلم مصلحت عنوانی خوشساخت با داستانی سرراست است که تماشاگرش را قدم به قدم به سوی گره اصلی داستان همراهی میکند. فضاسازیهای فیلم در مقایسه با فیلم دیدن این فیلم جرم است، پیشرفت قابل توجهی داشته و از آنجایی که با کمک سازمان اوج ساخته شده هم تحت تاثیر دنیای سینمایی آنها قرار گرفته و از منظر بودجه چیزی کم نیاورده است.
شخصیتپردازیها در فیلم مصلحت در سطح قابل قبولی قرار گرفته است. ظاهر و باطن همه شخصیتها با کمک دیالوگها، نقشآفرینیهای قابل قبول و صحنهسازیهای واقعا تحسین برانگیز به خوبی قابل احساس است و هیچکدام از شخصیتهایی که در مرکز داستان قرار دارند، گنگ و نامفهوم نیستند. فیلم یک مرحله پیشرفته از پروپاگاندایی است که با حرفهایترین حالت ممکن ساخته شده و نسبت به آثار ضعیف قبلی هر دو مجموعه، حالا یک سر و گردن بالاتر رفته است.
سازمان اوج که سال گذشته با فیلم لباس شخصی روایتی پیچیده و اندکی نامفهوم از حزب توده در ایران ارائه داده بود، امسال تصمیم گرفت با همکاری باشگاه فیلم سوره روایت سرراستتر و در عین حال سرگرمکنندهای را ارائه دهد. فیلم مصلحت از نظر نوع روایت و داستانپردازی میتواند با بهترین ساختههای سازمان اوج که توسط کارگردانهای مطرحی مانند ابراهیم حاتمیکیا و محمدحسین مهدویان ساخته شده رقابت کند اما به سطح عجیبی از آرمانگرایی دست پیدا میکند که اندکی مضحک به نظر میرسد.
روایتی اغراقآمیز
فیلم مصلحت بدون هیچ صحنه اضافهای به روایت داستان اصلیاش مشغول است. آنچه برای آن ساخته شده را توصیف میکند و بدون آنکه به تماشاگرش توهین کند، یک روایت تمیز و قابل قبول را ارائه میدهد؛ همه این دستاوردها تا پیش از رسیدن فیلم به ایستگاه پایانی وجود دارد. اما تماشاگر هر چه بیشتر به پایان فیلم نزدیک میشود، بیشتر به کلیشهایبودن سرنوشت داستان پی میبرد. در هر حال افسار یک فیلم جذاب در پایان پاره میشود و ماموریت همیشگی بیشتر پررنگ میشود: شعارها را فریاد بزن، بلند و بلندتر!
دقایق پایانی فیلم مصحلت تماشاگران فیلم را دو دسته میکند؛ گروه اول آنهایی هستند که میتوانند باور کنند سازمان اوج بهعنوان یک مجموعه حاکمیتی که بودجه مشخصی از نهادهای خاص دریافت میکند، داستانی را روایت کرده که در نهایت قرار است ثابت کند در کشوری که حتی پسر سفیرش در ونزوئلا هم به موجودی شرور تبدیل میشود، مقابله فساد از سالها پیش وجود داشته و به نتیجه رسیده است و گروه دوم دقیقا همان افرادی هستند که این روایت کاملا اغراقآمیز را باور نمیکنند و میدانند که ماجرا چیس.
فیلم مصلحت در شرایطی تنها در چند ثانیه انقلاب اسلامی را از انحراف نجات میدهد که امروزه بسیاری از سیاستمداران و روشنکفرانی که در اوایل دوران انقلاب حضور پررنگی در جامعه داشتهاند هم با این حقیقت کنار آمدهاند که بسیاری از اهداف انقلاب اسلامی از مسیر و اهدافی که در ابتدا پیریزی شده بود، فاصله گرفته و به دنبال حل بحرانها هستند. همین تناقض واضح باعث میشود که آرمانهای تخیلی فیلم مصلحت برای تماشاگری که بدون تعصب به دنیای پیرامونش نگاه میکند، ویران شوند.
اگرچه دیالوگهای بیپروای فیلم مصلحت با شمشیرهایی که از رو بسته شده به آرمانهای فروریخته حمله میکنند اما در نهایت شجاعت آن را ندارند که یک انتقاد جانانه را مطرح کنند. این که چرا فیلم مصلحت از رسیدن به سطح تحسینبرانگیزی از انتقاد ناکام مانده را احتمالا باید از استودیوی سازنده آن پرسید. سازمان هنری رسانهای اوج هرچهقدر هم آزادی عمل داشته باشد، احتمالا نمیتواند زاویههای تندتری نسبت به داستانهای انقلابی بگیرد. مسئله این نیست که آنها جسارت چنین تصمیمی را دارند یا نه؛ مسئله آن است که عوامل فیلمهای سازمان اوج در نهایت توان درک و مطرحکردن انتقادهای تندتر از ساختاری که در آن فیلم میسازند را ندارند.
پیشرفت بزرگ
با وجود همه انتقادهایی که از پایانبندی کلیشهای و آرمانطلبانه فیلم مصلحت وجود دارد، نمیتوان منکر این حقیقت شد که سازمان اوج در نهایت میتواند همان پیشرفت بزرگی که باید به آن دست پیدا میکرد را جشن بگیرد. فیلم مصلحت بهعنوان یک فیلم کاملا معمولی که هیچ نام بزرگی را پیرامون خودش نمیبیند، یکی از کاملترین و بهترین فیلمهای سازمان اوج لقب میگیرد که اگر بتوانید از روایت مصنوعی و سفارشیاش عبور کنید، یکی از جذابترین فیلمهای جشنواره امسال هم لقب میگیرد.
در میان فیلمهایی که حتی اصول اولیه فیلمسازی را هم رعایت نمیکنند اما فرصت اکران در جشنواره فجر را دارند، فیلم مصلحت یک پیروزی بزرگ به نظر میرسد. فیلمی که اگر میتوانست با پایانی واقعی [و نه آرمانی] کنار بیاید احتمالا عنوان محترمتری شمرده میشد. اما حالا چیزی به جز فیلمی خوشساخت اما ناامیدکننده و شعارزده نیست.
پرسش های متداول
بازیگران فیلم مصلحت چه کسانی هستند؟ |
فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینینیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی، نازنین فراهانی، سهیبانو ذوالقدر، مهدی فریضه، علی دلپیشه، حسن تسعیری، مجید جعفری، وحید نفر، شهاب عباسیان، امیر شمس، محمدرضا سروستانی بازیگران فیلم مصلحت هستند. |
کارگردان فیلم مصلحت کی است؟ |
حسین داربی، کارگردان فیلم مصلحت است. |
مدت زمان فیلم مصلحت چند دقیقه است؟ |
مدت زمان فیلم مصلحت 100 دقیقه است. |
فیلم مصلحت در چه ژانری است؟ |
فیلم مصلحت در ژانری درام، سیاسی و معمایی است. |
داستان فیلم مصلحت واقعی است؟ |
داستان فیلم مصلحت شباهت زیادی به رویدادهای رخ داده در اوایل انقلاب دارد. |
سخن آخر
در این مطلب اطلاعاتی از فیلم سینمایی مصلحت به کارگردانی حسین داربی را در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار دادیم. پیشنهاد می کنیم مطالبی چون فیلم عامه پسند سهیل بیرقی با بازی هوتن شکیبا و باران کوثری و فیلم سینمایی حدود هشت صبح با بازی منوچهر هادی و یکتا ناصر را نیز مطالعه کنید. اگر شما فیلم مصلحت را تماشا کرده اید؛ میتوانید نظر خود را درباره این فیلم سینمایی را با ما و سایر مخاطبان سایت رویداد ایران مشترک شوید.