hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > یک درصد هر جامعه لکنت دارند؛ چند توصیه مهم برای درمان لکنت‌زبان

یک درصد هر جامعه لکنت دارند؛ چند توصیه مهم برای درمان لکنت‌زبان

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با بیان اینکه یک درصد هر جامعه‌ای دچار لکنت است گفت: علت بروز اختلال لکنت در کودکان به میزان 30 تا 60 درصد جنبه ژنتیکی دارد و بیشتر، از پدر به فرزند منتقل می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به ابتلای حدود ۸۵۰ هزار نفر در ایران به لکنت، درباره عوامل ابتلا به این اختلال گفتاری و نحوه درمان آن توضیح داد.

به گزارش خبرفوری، مرتضی فرازی به مناسبت روز جهانی آگاهی بخشی نسبت به لکنت زبان گفت: در هر جامعه تقریباً یک درصد افراد به لکنت مبتلا هستند و می‌توان گفت حدود 800 هزار تا 850 هزار نفر در ایران دچار لکنت هستند.

فرازی ادامه داد: سن آغاز لکنت 2.5 تا 5 سالگی است و این اختلال بین دختران و پسران نیز به یک نسبت رخ می‌دهد اما وقتی کودکان بزرگ می‌شوند دختران بهبودی خودبه‌خودی بیشتری دارند و پسران بیشتر به دریافت خدمات گفتاردرمانی نیاز پیدا می‌کنند به طوری که شیوع لکنت در سنین بزرگسالی در مردان دچار این اختلال نسبت به زنان، سه برابر است.

وی گفت: علت دقیق این اختلال در علوم پزشکی شناخته نشده است اما در بروز این اختلال، چندعامل دخیل هستند که از جمله آنها می‌توان به مسائل وراثتی و ژنتیکی، عوامل محیطی، سرشتی و... اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بیان کرد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد علت بروز اختلال لکنت در کودکان به میزان 30 تا 60 درصد جنبه ژنتیکی دارد و بیشتر، از پدر به فرزند منتقل می‌شود.

فرازی درباره درمان اختلال لکنت نیز تأکید کرد: در صورت مشاهده علائم لکنت خانواده‌ها سریع‌تر فرزند خود را نزد آسیب شناس گفتار و زبان ببرند تا شدت این اختلال کاهش یابد.

دانشیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ادامه داد: این اختلال در کودکان بهبودپذیرتر است و در افراد بزرگسال میزان بهبودی قدری کمتر است؛ البته بزرگسالان انگیزه بیشتری برای رفع این اختلال دارند و کودکان چون انگیزه یادگیری و تمرین ندارند همکاری کمتری با درمانگر دارند.

وی با ارائه توصیه‌هایی به خانواده‌ها برای کمک به رفع اختلالات گفتاری فرزندان‌شان تأکید کرد: خانواده‌ها با کودک دچار لکنت، رفتار نامناسب نداشته باشند؛ ادای کودک را درنیاورند و خوددرمانی نکنند. همچنین هرچه روابط اعضای خانواده با یکدیگر بهتر باشد و کودک در آرامش روانی به سر ببرد؛ روند بهبودی و درمان او راحت‌تر خواهد بود.

به گفته این متخصص گفتاردرمانی، هزینه هر جلسه گفتاردرمانی در مراکز دولتی حدود 70 تا 90 هزار تومان است و در مطب‌های خصوصی و کلینیک‌ها به ازای 45 دقیقه درمان، حدود 400 تا 500 هزار تومان است.

منبع: etemadonline-637359

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد