hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > شنبه پرحاشیه

شنبه پرحاشیه

دولتی‌ها آن زمانی که لایحه کاهش ساعات اداری را به مجلس ارائه کردند فکرش را هم نمی‌کردند که مسئله تغییر روزهای تعطیل هفته هم به آن اضافه شود.اما اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس موضوع تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها را هم پیشنهاد دادند تا موضوع پیچیده شود.

دولتی‌ها آن زمانی که لایحه کاهش ساعات اداری را به مجلس ارائه کردند فکرش را هم نمی‌کردند که مسئله تغییر روزهای تعطیل هفته هم به آن اضافه شود.اما اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس موضوع تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها را هم پیشنهاد دادند تا موضوع پیچیده شود.
اما ماجرا از کجا آغاز شد؟ دولت در لایحه خود میزان ساعت کاری در هفته را از ۴۴ ساعت به 5/42ساعت کاهش داده بود که مجلس شورای اسلامی با استقبال از این لایحه ساعت کاری را به ۴۰ ساعت تقلیل داد.تا اینجای کار گمان می‌شد که در این زمینه میان دولت و مجلس تفاهم برقرار است اما اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس موضوع جایگزینی تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها را مطرح کردند تا کار به اما و اگر بکشد.
در لایحه دولت ،صحبتی از روز تعطیلی به میان نیامده بود و صرفا دولت از مجلس اجازه تعطیلی دو روز در هفته را درخواست کرده بود اما کمیسیون اجتماعی در اصلاحات مشخصا تعطیلات پایان هفته را در روزهای جمعه و شنبه تعیین کرد. پیش از این کمیسیون اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی هم در آبان ۱۳۹۸ اجرایی شدن طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در سراسر کشور را تصویب کرده بود که طبق آن برای جبران ساعت کاری روز پنج‌شنبه هم ساعت کاری سایر روزهای هفته مثلا از هشت ساعت به ۱۰ ساعت افزایش پیدا کند و اتفاقی در میزان ساعات کاری کارکنان در کل ماه رخ ندهد.این طرح هرچند که به بررسی در عمر صحن علنی مجلس دهم نرسید، اما  مخالفت دولت وقت را به دنبال داشت؛ چراکه اعضای دولت معتقد بودند طرح آثار مالی منفی بسیار زیادی داشت و منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شد.  حالا با چراغ سبز دولت سیزدهم به کاهش ساعت اداری افکار عمومی گمان می‌کرد خیلی زود این موضوع اجرایی شود اما اضافه شدن ماجرای تغییر روز تعطیلات داستان را پیچیده کرد.
البته همه بهارستان نشینان موفق تغییر روز تعطیلی نیستند .عباس گودرزی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این زمینه اظهار کرده است: «در این لایحه دولت از مجلس اجازه تعطیلی دو روز در هفته را درخواست کرده بود و هیچ روز خاصی را برای تعطیلی مطرح نکرده بود اما کمیسیون اجتماعی در اصلاحات مشخصا تعطیلات پایان هفته را در روزهای جمعه و شنبه تعیین کرد.بنده همان زمان در کمیسیون اجتماعی  مخالفتم را ابراز کردم چون معتقدم که تعیین روز تعطیلی پایان هفته بر عهده دولت است و تنها کافی است که مجلس شورای اسلامی اجازه تعطیلی دو روز در هفته را به دولت بدهد.وی درباره این‌که اکنون این لایحه در چه مرحله‌ای قرار دارد تصریح کرد: کمیسیون گزارش بررسی‌ها را به هیأت رئیسه قرار داده که امیدواریم بعد از پایان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه این موضوع در دستور صحن علنی قرار گیرد. انتظار ما این است که این لایحه تا پایان عمر مجلس یازدهم تعیین تکلیف شود.»
طراحان تعطیلی شنبه‌ها هم در این زمینه دفاعیات خود را دارند .آنها معتقدند که ساماندهی تعطیلات پایان هفته موجب تنظیم بیشتر با بازارهای جهانی و منطقه‌ای، جلوگیری از فرصت‌سوزی تجاری و خسران کشور در این حوزه خواهد شد.اختلاف‌نظرهایی هم در مورد انتخاب روز پنج‌شنبه یا شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی بوده است، منتقدان مسائل شرعی و دینی را مانع می‌دانند و طراحان می‌گویند هیچ منع شرعی وجود ندارد. به هر ترتیب این‌که آیا تغییر تعطیلات پایان هفته به عمر مجلس یازدهم می‌رسد یا نه مشخص نیست. نمایندگان در سال آخر دوره چهارساله نمایندگی در مجلس شورای اسلامی این روزها به صورت فشرده در حال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه هستند و بررسی بودجه ۱۴۰۲ را نیز تا پیش از پایان سال پیش رو دارند.باید دید که آیا فرصت به بررسی طرح تعطیلی شنبه‌ها می‌رسد یا عمر مجلس به پایان می‌رسد و آینده دیگری برای این طرح رقم می‌خورد.  

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
ثنا روغنی
ثنا روغنی
خبرنگار و دبیر سرویس روزنامه رویداد امروز

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد