hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

گفتگو با فاطمه هادییها؛ نویسنده، شاعر، قصه گو، گوینده و معلم

لذت تک بودن

فاطمه هادییها؛ نویسنده، شاعر، قصه گو و گوینده با سابقه 27 سال معلمی، توانسته عنوان هایی چون معلم نمونه قزوین و نفر اول تدریس عربی در جشنواره تدریس را دارد

فاطمه هادییها؛ نویسنده و گوینده با سابقه 27 سال معلمی، توانسته عنوان هایی چون معلم نمونه قزوین و نفر اول تدریس عربی در جشنواره تدریس در کشور را در کارنامه کاری خود ثبت کند. وی همچنین چندین مقام کشوری و استانی در زمیته تولید محتوا کلیپ گویندگی دارد. او هم قصه کوتاه می نویسد و هم قصه گو کانون پرورش فکری استان قزوین است و هم عنوان نفر برگزیده قصه گویی این استان را دارد. این دارنده مدرک گویندگی بین الملل و عضو کانون گویندگی دانشگاه بین الملل، پادکست تولید می کند. وی همیار طبیعت و خادمیار امام رضا علیه السلام است. با هم پاسخ های هادییها را می خوانیم:


فاطمه هادییها، نویسنده و گوینده
فاطمه هادییها، نویسنده و گوینده


* فاطمه هادییها را چقدر می شناسید؟

پرواز می‌کنم برای دیدن طلوعی دوباره برای خدا. هرچه بهتر فکر کنی بهتر اتفاق خواهد افتاد. من درون سختی‌ها و سرسنگی‌ها سبزترین سبزها هستم. از نظر من هر انسانی یک اصل و جواهری است تک جواهری که دست ساز است هنری و سنتی و بی بدیل و از او تنها یک نفر وجود دارد و در مورد هر کس می‌توان اینطور فکر کرد زیرا خداوند خالقی است که توانایی ساخت انواع موجودات را دارد و ما را با استعدادها توانایی‌های خاص خودمان منحصر به فرد آفریده است پس از تک بودنمان لذت ببریم و آن را به بهترین نحو به سرانجام برسانیم.

 

* برای خوب نوشتن آموزش هم دیده اید؟

آموزش نوشتن برای نویسندگی از ملزومات کار یک نویسنده است البته هیچ نویسنده ای اول آموزش نمی‌بیند تا بنویسد بلکه اول می‌نویسد دست ورزی می‌کند و کم کم وقتی فهمید دست به قلمی دارد به دنبال آموزش و یادگیری می‌رود معمولا من و همه نویسندگانی که دست به قلم دارند با خاطره نویسی و انشا نویسی شروع می‌کنند خاطرات روزهای تلخ و شیرین زندگی و انشا برای نمره ۲۰ خاطره انگیز. خود من هنوز انشای پر از احساسم در مورد زلزله منجیل را فراموش نمی‌کنم.

 

*به نظر شما اولین و مهم‌ترین درس نوشتن چیست؟

و مهم‌ترین درس نوشتن دقت و توجه به همه نکات ریز و درشت زندگی است. زندگی دفترچه ای است از خاطرات که با همسفران خوب می توانیم داستان‌های زیبایی را بسازیم و نتیجه‌های راه را از کمرنگ به پررنگ‌تر شدن تبدیل کنیم. بهتر است از خودمان شادی و نشاط و یاد خوب را بر جای بگذاریم تا ناممان به نیکی برده شود.

 

فاطمه هادییها، نویسنده و گوینده
فاطمه هادییها، نویسنده و گوینده


* رابطه شما با فضای مجازی چطور است؟

از آنجایی که خونگرم و صمیمی هستم و سعی دارم با همه رابطه مثبتی را ایجاد کنم با فضای مجازی هم دوست شدم و با ایشان هم رابطه خوبی دارم جایزه‌های زیادی به خاطرش گرفتم و بارها به خاطرش تشویق شدم رتبه‌های خوب کشوری و استانی که در مورد تولید محتوا و فضای مجازی به دست آوردم یادگارهای خوبی از این دوست و همراه معاصر ماست. در ثانی ارتباط با این فضا به دیگران اطلاع رسانی می‌کنم تا همه او را بشناسند که نه مظلوم است و نه ظالم! نوع برخورد ما با او می ‌تواند رفتار او را برای ما بسازد. فضای مجازی گاهی نقاب عوض می‌کند اما اگر نقاب او را بشناسی بهتر می‌توانی با او کنار بیایی تا مبادا شاخت بزند.

 

*تولید محتوا به چه معنایی است و چه مواردی را شامل می شود؟ شما در چه بخش هایی فعالیت دارید؟

تولید محتوا در فضای مجازی بخش لاینفک و ماهرانه این فضا می‌باشد که استاد می‌خواهد استاد کسی است که کارهایش را به شکیل‌ترین و زیباترین هنرهای روز به عرصه نمایش بگذارد و تولید محتوا در این عرصه، یکی از هنرهای معاصر می‌باشد که به همه فرصت داده هنر را چند بعدی به نمایش بگذارد، در این عرصه دارای چندین رتبه استانی و کشوری می‌باشم و همچنین مدرس تولید محتوا نیز هستم. به نظر من معلمان سرزمینم با تولید محتوا می‌توانند درس‌ها را بهتر و با کیفیت‌تر آموزش دهند.

 

*اهمیت و نقش پادکست در دنیای امروزی چیست؟

پادکست می‌تواند دنیای زیبایی باشد دنیای صدا که اولین و مهم‌ترین شخص زندگی یعنی خودت را می‌سنجی و شاید ساعت‌ها بنشینی و صدای خودت را گوش دهی تا ببینی چه می‌گویی و چطور می‌گویی بله پادکست هم می‌تواند یکی دیگر از راه‌های ارتباطی معلم با دانش آموز و جامعه باشد و در آن هنر و علم هر دو با هم و با کمک هم به اهداف خود برسند. گاهی اوقات هم صدایم را از طریق رادیو به گوش افراد جامعه می‌رسانم در دل‌هایی از جنس شیشه و نور که سعی دارم عطر گل به آنها بپراکنم شعاع تابش نور آنها را زیادتر کنم.

 

* کی و چگونه وارد دنیای قصه و قصه گویی شدید؟

گاهی از پادکست‌ها برای بیان قصه و قصه گویی استفاده می‌کنم. اولین صحنه من در قصه‌گویی مصادف شد با برگزیده شدن من در استان وقتی به طفلم قصه می‌گفتم، تصمیم گرفتم آن قصه را روی سن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در استان قزوین اجرا کنم این شد شروع قصه گویی من و قصه نویسی من که نتیجه آن هم نفر برگزیده استان قزوین بود. از میان داستان نویسان نوشته های جلال آل احمد، جان مرا چنگ می‌زند و ریشه در ذهنم می‌ دواند.

 

فاطمه هادییها، نویسنده و گوینده
فاطمه هادییها، نویسنده و گوینده


*وضعیت زنان را در ادبیات معاصر  و قصه گویی چگونه ارزیابی می کنید؟

زنان اگر بخواهند از عرصه ادبیات پا پس بکشند مطمئنا رنگ و لعاب شعر و قصه و داستان عوض خواهد شد. زنان خودشان رنگ و لعاب قصه و داستان و شعر زندگی هستند با روحیه حساس و ظریف زنان ایرانی ادبیات را رونق داده‌اند می‌توان اشعاری پرگهر را حتی در عرصه ادبیات شاعران اهل بیت  دید.

 

*مهم ترین نویسندگان و اندیشمندان شهر شما چه کسانی بودند؟

شهر من قزوین کاتبان و خطاطان ماهر و هنرمندی دارد که آوازه‌شان در کشور پیچیده است حمدالله مستوفی عبید زاکانی، محمود دبیر سیاقی، بها الدین خرمشاهی، سید اشرف الدین حسینی، نسیم شمال،عماد الکتاب، علی اکبر دهخدا، دکتر سید جواد مجابی و ابوالقاسم عارف قزوینی

 

 

*اولین مخاطبان آثار شما چه کسانی هستند؟ اگر آنها کاری را نپذیرفتند باز هم آن را انتشار می دهید؟

اولین مخاطب من به واسطه شغل دبیری در متوسطه اول نوجوانان و جوانان هستند. انس عجیبی با این رده سنی دارم و اگر اثری را از من نپذیرند یا نپسندند ضمن کسب اطلاعات از چرایی آن سعی می‌کنم آن اثر را دیگر تکرار نکنم چون آنچه که مهم است پسند مخاطب است.

 

فاطمه هادییها، نویسنده و گوینده
فاطمه هادییها، نویسنده و گوینده


*پاسخ شما به دانش آموزی که می پرسد چرا باید عربی یاد بگیریم، چیست؟

چرا باید عربی یاد بگیریم این سوال بارها و بارها توسط دانش آموزان اولیا و حتی مردم جامعه از من پرسش شده خوانش و فهم قرآن کریم یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اهداف یادگیری عربی در نظام جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

 

*چه شد که سراغ معلمی و رشته عربی رفتید؟

مادربزرگ پدری بنده و مادر بنده از معلمان سنتی کلاس‌های قرآنی کریم بودند. انس و الفت‌ با این دو عزیز و مداومت  ذکر در منزل پدری و مادربزرگ گوش و جان مرا با نوای آسمانی انس گرفتم این فضای آموزش و یادگیری باعث شد تا من علاقمند به تدریس شوم قبول شدن در دانشگاه تربیت معلم رشته دینی عربی  به کسوت زیبای معلمی روی آوردم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
سعید آقایی جشوقانی
سعید آقایی جشوقانی
سعید آقایی، بیش از همه یک "دوست کتاب" به حساب می‌آید.
او کارشناسی ارشد هنر دارد، ۴ مجموعه شعر و ۱ مجموعه داستان و ۲ کتاب نثر ادبی منتشر کرده. ۱۲ نمایشگاه انفرادی نقاشی داشته و نوشتن را در گونه های مختلف تجربه کرده است.

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد