به گزارش اکوایران دفتر توسعه صنایع تکمیلی محصولات پتروشیمی قیمت پایه محصولات شیمیایی و پلیمری برای عرضه در هفته پیش‌رو از روز دوشنبه 24 مهر تا روز یکشنبه 30 مهر را با ترکیبی از افزایش و کاهش نرخ اما عمدتا کاهشی اعلام کرد.

اگرچه حمله حماس به اسرائیل و آغاز جنگ میان دو کشور فلسطین و اسرائیل در منطقه فلسطین‌نشین غزه به رونق رینگ پتروشیمی در بازار داخل انجامید؛ اما این جنگ در هفته ابتدایی نتوانست تاثیر افزایشی بر قیمت جهانی این محصولات برجای بگذارد. به این ترتیب قیمت پایه بسیاری از محصولات پلیمری و شیمیایی با سگینال منفی جهانی، ارزان‌تر از نرخ پایه در هفته قبل اعلام شد.

ورق در رینگ جهانی برمی‌گردد؟

بهای محصولات پتروشیمی در بازار جهانی نوسان نرخی همگرا با قیمت نفتا دارد. نفتا خوراک مصرفی در تولید بسیاری از محصولات پلیمری است و بنابراین نوسان قیمتی آن بر نرخ محصولات پتروشیمی اثرگذار است. ظرف یک هفته گذشته نفتا در بازار جهانی نوسان قیمتی محدود اما کاهشی داشت و این موضوع باعث شد تا قیمت پایه محصولات پلیمری برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عمدتا کاهشی اعلام شود.

اگرچه نفتا ظرف یک هفته اخیر منتهی به روز جمعه 13 اکتبر نوسان نرخی محدود و کاهشی داشت؛ اما بازگشت بهای نفت به مسیر رشد ظرف روزهای پایانی هفته گذشته می‌تواند ورق را در رینگ نفتا تغییر داده و با ایجاد جریان افزایشی در این بازار، از رشد بهای محصولات پتروشیمی در بازار جهانی در میان مدت حمایت کند.

نفتا به‌عنوان محصولی که واحدهای پلیمری از آن به عنوان خوراک واحدهای تولیدی خود استفاده می‌کنند با نرخ 639 دلار و 66 سنت به ازای هر تن معامله شد.

اگرچه از نرخ فروش نفتا در بازار جهانی ظرف هفته گذشته کاسته شد، اما همچنان بهای فروش این محصول نسبت به کف قیمت ثبت شده برای نفتا در سال جاری که ظرف روز پایانی ژوئن رقم خورد؛ حدود 23 درصد بیشتر بود، اما نسبت به سقف قیمت 701 دلاری که ظرف روزهای پایانی سپتامبر و به تبع صعود بهای نفت در بازارهای جهانی به ثبت رسیده بود حدود 9.5 درصد کمتر بود.

شعله‌ور شدن آتش جنگ در خاورمیانه ظرف هفته گذشته و تضعیف شاخص دلار آمریکا فرصتی دیگر در اختیار نفت قرار داد تا بر بهای این محصول افزوده شود. انتظار می‌رود که این رشد قیمتی بر بازار نفتا و در ادامه بر نرخ مصحولات پتروشیمی نیز ازثرگذار شود و به این ترتیب شعله‌ور شدن آتش جنگ در خاورمیانه سیگنال  مثبت قیمتی برای بازار محصولات انرژی در کوتاه و میان مدت به همراه خواهد داشت.

البته از آنجاییکه کشورهای درگیر جنگ در خاورمیانه یعنی اسرائیل و فلسطین؛ سهمی بسزا در تولید و فروش نهاده‌های انرژی ندارند؛ تاثیر جنگ بر بازار انرژی کوتاه مدت خواهد بود؛ اما در صورتی که کشورهای عربی به‌عنوان حامیان فلسطین تصمیم به کاهش تولید و عرضه نفت بگیرند؛ تاثیر این جنگ بر بازار محصولات پتروشیمی به مراتب بیشتر می‌شود. در صورتی که جنگ میان اسرائیل و فلسطین ادامه‌دار شود و این جنگ به کاهش تولید و عرضه جهانی نفت بینجامد؛ باید منتظر رشد نرخی دیگر در بازار محصولات پتروشیمی باشیم.