hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > پاسخ وزارت آموزش و پرورش به گزارش «شرق»

پاسخ وزارت آموزش و پرورش به گزارش «شرق»

وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به گزارش «شرق» با عنوان «بازماندگان کوچک توسعه» که در تاریخ ۲۹ شهریور منتشر شده، پاسخی را ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به گزارش «شرق» با عنوان «بازماندگان کوچک توسعه» که در تاریخ ۲۹ شهریور منتشر شده، پاسخی را ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

حساسیت بالای جامعه و به‌ویژه رسانه به موضوع ارزشمند تعلیم و تربیت و به‌خصوص تعلیم و تربیت کودکان، سرمایه ارزشمندی برای مسئولین آموزش‌ و پرورش هر کشور ازجمله کشور ماست تا با بهره‌گیری از این ظرفیت بتواند دقیق‌تر و درست‌تر مسیر رشد، توسعه و آبادانی کشور را هموار نماید؛ زیرا آموزش و پرورش اساس رشد و پیشرفت واقعی هر جامعه است. مواردی به منظور تنویر افکار عمومی اعلام می‌گردد:

1. نویسنده در سطور اولیه این گزارش، آمار بیش از 911 هزار کودک بازمانده از تحصیل را برای سنین 6 تا 11 سال ذکر کرده است که عین جمله درج‌شده در گزارش بررسی روند ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل در آموزش‌ و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به این شرح است: «هرچند تلاش‌هایی برای جذب بازماندگان و تارکان تحصیل و کاهش آمار در سال تحصیلی 1401-1400 نسبت به سال 1400-1399 انجام‌ شده است؛ اما همچنان بیش از 911 هزار نفر در سنین 6 تا 17 سال از تحصیل بازمانده‌اند» گرچه در این عبارت قصد راستی‌آزمایی و بررسی این آمار را نداریم؛ ولی دو نکته مورد غفلت نویسنده محترم قرار گرفت.

الف) سنین 6 تا 17 خطاب این آمار است، نه سنین 6 تا 11.

ب) تلاش برای کاهشی‌شدن این آمارها توسط آموزش‌ و پرورش مورد تأکید است.

2. به منظور روشن‌سازی بیشتر موضوع روند بازماندگی از تحصیل کودکان 6 تا 11 به‌عنوان گروه هدف دوره ابتدایی در بازه زمانی هفت‌ساله مورد استناد این مقاله به شرح جدول زیر بیان می‌گردد.

با بررسی جدول آورده‌شده، مشخص می‌شود:

الف) نسبت به سال پایه (96-95) نه‌تنها آمار دو برابر نشده است؛ بلکه نسبت به سال پایه آمار کاهش هم داشته است.

ب) افزایش آمار بازماندگان در سال‌های 1399 تا 1401 بیشتر ناشی از بیماری کرونا بوده است که پدیده‌ای عالم‌گیر بوده است؛ اما روند بازماندگی از تحصیل رو به کاهش است و سرعت کاهش آن نیز درخورتوجه است.

3. در سال 1401 این وزارتخانه در راستای دستیابی همه کودکان لازم‌التعلیم به حقوق الهی خود و همچنین پاسخ‌گویی به نهادهای بالادستی و بر‌اساس تقاضای گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس سامانه‌ای جامع و دقیق را با یکپارچه‌سازی اطلاعات ملی تحت عنوان سامانه شهید محمودوند راه‌اندازی نمود و وضعیت دقیق کودکان بازمانده از تحصیل را مشخص نمود.

4. وزارت آموزش‌ و پرورش در سامانه مذکور دلایل، اقدامات و شیوه جذب، آموزش و نگهداشت همه کودکان بازمانده از تحصیل در گروه سنی 6 تا 11 سال را احصا نمود و در سال جاری بیست سناریو برای کاهش آسیب‌های اجتماعی این پدیده طراحی کرد و با تدوین برنامه اقدام ملی برای انسداد مبادی بی‌سوادی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل ستادی با مسئولیت معاون اول محترم ریاست‌جمهوری تشکیل داده است و امیدوار‌ است با اقدامات جهادی و انقلابی بتوانیم روند کاهش این آمار را با اقتدار جلو ببریم.

در پایان ضمن تشکر مجدد از اصحاب رسانه و تجدید بیعت و عهد دولت انقلابی برای تحقق اهداف قانون اساسی و فراهم‌سازی بستر دستیابی همه کودکان به تعلیم و تربیت باکیفیت از همگان می‌خواهیم به آموزش و پرورش برای تحقق این آرمان مقدس کمک نمایند و آموزش و پرورش از هر قدم و قلم که هم‌راستا با تحقق این هدف بزرگ باشد، با آغوش باز و نهایت خرسندی استقبال می‌کند.

 پاسخ شرق: برخلاف ادعای جوابیه مذکور، روزنامه «شرق» در گزارش خود قید کرده است که «تعداد کل» بازماندگان تحصیل از حدود ۷۷۷ هزار نفر در سال ۱۳۹۴ به بیشتر از ۹۱۱ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ رسیده است و احتمالا وزارت محترم آموزش و پرورش گزارش را به دقت رصد نکرده و به اشتباه برداشت کرده که این آمار برای کودکان ۶ تا ۱۱ سال قید شده است.

در گزارش «شرق» توضیح داده شده که براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، تعداد دانش‌آموزان شش‌ سال اول ابتدایی که در سال 1394-1395 از تحصیل بازمانده‌اند، 35‌هزار‌و 421 نفر بوده است که شمار آنها در سال سال تحصیلی 1400 تا 1401 به 72‌هزار‌و 313 نفر رسیده است و حدود دو برابر شده است. همچنین در این گزارش هیچ‌گونه اشاره‌ای به تارکان تحصیل نشده است و گزارش تنها درباره آمار بازماندگان تحصیل بوده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که گزارش به صورت دقیق خوانده و بررسی نشده است.

 

منبع: sharghdaily-900626

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد