به گزارش اکوایران؛ بر اساس داده‌های به دست آمده از بنگاه‌های صنعتی در شصتمین دوره طرح شاخص مدیران خرید بخش صنعت می‌توان گفت شامخ صنعت در شهریورماه با ثبت عدد 50.62 نسبت به ماه قبل بهبود پیدا کرده و در محدوده مرزی 50 قرار گرفت. هرچند مقدار شاخص در مقایسه با شهریورماه سال‌های گذشته کمتر گزارش شده است اما روند 11 صنعت منتخب نشان می‌دهد که روند این صنایع هم نسبت به مرداد ماه کمی بهبود داشته است،‌ هرچند کاهش میزان سفارشات جدید مشتریان و موجودی مواد اولیه خریداری همچنان این واحده‌ها را با خود درگیر کرده است.  

 بر این اساس، شامخ شهریور ماه صنایع «لاستیک و پلاستیک 57.32»، «صنایع فرآورده‌های نفتی و گازی 60.18»، «صنایع نساجی 94/56»، «صنایع ماشین سازی و لوازم خانگی43.30»، «صنایع کانی غیرفلزی 57.71»، «صنایع فلزی 41.02»، «صنایع غذایی 56.52»، «صنایع شیمیایی 54.52»، «صنایع چوب،کاغذ و مبلمان 47.25»، «صنایع پوشاک و چرم 51.67» و «سایر صنایع 49.64» اعلام شده است.

وضعیت 11 واحد صنعتی در شهریور ماه

مقایسه شامخ مرداد با شامخ «صنعت لاستیک و پلاستیک» در شهریور ماه نشان دهنده این است که با وجود رشد مقدار تولید محصولات، میزان سفارش های جدید رشد حدود 3 واحدی داشته است این صنعت هم مانند بسیاری از صنایع با مشکل قیمت‌گذاری دستور دست و پنجه نرم می‌کند. عدد شاخص مدیران خرید برای گروه در شهریور ماه 57.32 بوده است.

اما بررسی‌ها از رشد شامخ «نفت و گاز» حکایت دارد، با بررسی آمار شامخ مردادماه و شهریور صنایع فرآورده های نفت و گاز می‌توان گفت این واحدها نیز در ماه گذشته رشد تولید 5 واحدی را ثبت کرده اند و عدد 60.18 برای این گروه به دست آمده است.    

مقایسه شامخ شهریور ماه نسبت به مرداد ماه هم از رشد عدد «صنایع نساجی» حکایت دارد. برای این گروه در شهریورماه رشد بیش از 9 واحدی ثبت شده است و با این شرایط صنایع نساجی توانستند در شهریور ماه عدد 56.9 را به دست آورند. واحدهای نساجی هم مانند بسیاری از صنایع با مشکل سفارشات جدید روبرو هستند و این امر موجب شده تا شاهد نوسان برای این گروه باشیم.

ارزیابی شامخ «ماشین سازی و لوازم خانگی» نیز در شهریور ماه نسبت به ماه قبل از آن   افزایش داشته و به عدد 56.9 رسید.  بررسی آمار منتشر شده شامخ صنایع شهریور برای صنایع ماشین سازی و لوازم خانگی می‌توان گفت بالا بودن شاخص قیمت خرید مواد اولیه موجب شده تا با وجود رشد این شامخ این صنعت همچنان با مشکل تامین مواد اولیه دست و پنجه نرم کند.

ارزیابی‌ها همچنین از رکود «صنایع غیرفلزی» حکایت دارد، بطوریکه این شاخص در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه افتی بیش از یک واحدی را تجربه کرده است؛ عدد به دست آمده برای این گروه در شهریور ماه 41 بوده است.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد کاهش شاخص میزان سفارش های جدید در کانی‌های غیرفلزی نیز روند رکودی را ایجاد کرد و بر کاهش شاخص مقدار تولید محصولات، سرعت انجام و تحویل سفارش ها و ناامیدی موثر بر کاهش میزان استخدام نیروی کار، اثر گذاشته است.  

رشد شاخص «صنایع غذایی» در شهریور ماه نسبت به مردادماه از دیگر اتفاقاتی است که در گزارش شامخ این ماه دیده می‌شود. این گروه در شهریور ماه رشد بیش از 9 واحدی داشته‌اند.

از سوی دیگر ارزیابی‌ها نشان ‌می‌دهد «صنایع شیمیایی» در شهریور ماه در لبه رکود خارج شدند. این گروه در این ماه با رشد 4 واحدی روبرو شد و عدد به دست آمده برای آن برابر با 54.5 بوده است.

از سوی دیگر ارزیابی‌ها نشان می‌دهد «صنایع چوب، کاغذ و مبلمان» که در مرداد ماه با سقوط عدد شامخ روبرو بود هرچند در شهریور ماه تواست این عدد را تا حدود بهبود بخشد،‌ اما همچنان در رکود قرار دارد. عدد به دست آمده برای شاخص مدیران خرید برای گروه صنایع چوب، کاغذ و مبلمان در شهریور ماه عدد 47.2 بوده است.  میزان سفارش های جدید در صنایع چوب، کاغذ و مبلمان، شاخص مقدار تولید محصولات در این صنایع عمده مشکل این صنایع محسوب می‌شود.  

«صنایع پوشاک و چرم» از مرز رکود خارج شد. ارزیابی شاخص مدیران خرید برای گروه صنایع پوشاک و چرم نشان‌ می‌دهد این گروه هم با کسب عدد 51.6 و رشد نزدبک به 10 واحدی نسبت به مرداد ماه توانست از مرز رکود خارج شود.

«سایر صنایع» مورد ارزیابی در شامخ صنعت هم از رسیدن این گروه به مرز 50 و قرار گرفتن روی لبه رکود حکایت دارد. عدد به دست آمده در شاخص مدیران خرید برای گروه در شهریور 49.6 بوده است.  

صنایع