hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > هنر و ادبیات > کتاب حقیقی گذری بر یک عمر تلاش گرافیست معاصر، ابراهیم حقیقی

به مناسبت سالروز تولد ابراهیم حقیقی

کتاب حقیقی گذری بر یک عمر تلاش گرافیست معاصر، ابراهیم حقیقی

ابراهیم حقیقی از برجسته‌ترین گرافیست‌های معاصر است که گزیده ایی از آثار وی در کتاب حقیقی گردآوری شده است.

ابراهیم حقیقی از برجسته‌ترین گرافیست‌های معاصر است که گزیده ایی از آثار وی در کتاب حقیقی گردآوری شده است. در ادامه با فعالیت های هنری وی و کتاب حقیقی بیشتر آشنا می شویم.

بیوگرافی و فعالیت های هنری ابراهیم حقیقی

ابراهیم حقیقی به عنوان یکی از طراحان نوگرا و از بنیان‌گذاران انجمن صنفی طراحان گرافیک است. او در دانشکده‌ هنرهای زیبا، معماری خوانده است. فعالیت حرفه‌ای حقیقی با طراحی پوستر برای تئاترهای دانشجویی و طراحی جلد کتاب در سال ۱۳۴۸ شروع شد. حقیقی به دعوت فرشید مثقالی به جامعه طراحان کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان پیوست. ابراهیم حقیقی همچنین مدرس رشته گرافیک دانشگاه تهران، دانشگاه فارابی، دانشگاه هنر، مدرسه عالی تلویزیون و سینما و دانشگاه آزاد است. فعالیت و ساختن چندین فیلم ۸ میلیمتری در سینمای آزاد تهران، همکاری در فیلم آنکه خیال بافت و آنکه عمل نکرد و ساختن فیلم‌های مستند ۳۵ میلیمتری سومین فستیوال تابستانی، طراحی و ساخت ۱۰ قسمت از سریال علی کوچولو از دیگر دست آوردهای ابراهیم حقیقی به شمار می‌رود. او همچنین چندین دیپلم افتخار کسب کرده است و دیپلم ویژه را در دومین نمایشگاه هنر گرافیک ایران به دست آورده است. ابراهیم حقیقی معتقد است، گرافیک پیش از آن که یک هنر باشد، کاربرد اطلاع‌رسانی دارد و باید کارش را درست انجام دهد.

ابراهیم حقیقی هنرمند و گرافیست معاصر
ابراهیم حقیقی هنرمند و گرافیست معاصر 


کتاب حقیقی گذری بر یک عمر تلاش گرافیست معاصر

گزیده آثار گرافیکی ابراهیم حقیقی در مجموعه‌ای مصور با عنوان «کتاب حقیقی» به وسیله موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر در ۱۳۹۴ خورشیدی روانه بازار نشر شد. «کتاب حقیقی» در هشت بخش نشانه‌های حقیقی، پوسترهای حقیقی، جلدهای حقیقی، تصویرسازی‌های حقیقی، خط نگاره‌های حقیقی، عکس‌های حقیقی و ماسک‌ها و گبه‌های حقیقی تدوین شده است. بیوگرافی ابراهیم حقیقی، در مطلع این کتاب مصور نشسته است و با ۱۳ مهر ۱۳۲۸ خورشیدی سالروز تولد این گرافیست در تهران و شغل پدرش که عکاسی بوده است، آغاز می‌شود و در ادامه سیر گرایش او به هنر و گرافیک را به صورت سال شمار تشریح می‌کند. کتاب ابراهیم حقیقی به پیشنهاد خود او، با شیوه‌ای غیرمعمول طراحی و صفحه‌آرایی شده است؛ به این شکل که در هر بخش ابتدا کارهای اخیر او دیده می‌شود و سپس گذشته‌های کاری این گرافیست که دارای بیش از چهل سال فعالیت حرفه‌ای است، پیش روی علاقمندان قرار می‌گیرد. در بخش‌های بعدی کتاب حقیقی شاهد جلدهایی هستیم که برای کتاب‌های مختلف به وسیله حقیقی طراحی شده است و در ادامه این مجموعه ۳۰۰ و اندی صفحه‌ای، تصویرسازی‌های حقیقی، خط نگاره‌های حقیقی، عکس‌های حقیقی و ماسک‌ها و گبه‌های حقیقی آمده است.  هر یک از بخش‌های کتاب، شاهد آثاری هستیم که از شهرت چشمگیری برخوردار هستند؛ برای مثال در قسمت نشانه‌ها، نشان‌های مربوطه به باغ موزه قصر، موزه سینمای ایران، برج میلاد تهران، تئاتر شهر، بنیاد سینمایی فارابی، انجمن حمایت از حقوق کودک و انتشاراتی نظیر ققنوس، قطره، سرو، اختران و پژواک قرار داده شده است.

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
زهرا آقایی
زهرا آقایی
دکتری بیوتکنولوژی کشاورزی
علاقه مند به مطالعه و یادگیری

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد