به گزارش اکوایران و به نوشته رویترز، قیمت کنونی طلا با افت 0/5 درصدی به 1892 دلار به ازای هر اونس رسید که کمترین سطح آن از 22 آگوست (31 مرداد) محسوب می‌شود. قیمت آتی طلا نیز با افت 0/5 درصدی به 1910 دلار به ازای هر اونس رسید.

شاخص دلار در قله ۱۰ ساله

دلار که در بالاترین سطح 10 سال اخیر خود قرار دارد، به عملکرد موفق خود در برابر ارزهای معتبر جهان ادامه می‌دهد و اوراق قرضه دولتی آمریکا با وجود افت نسبی ارزش در مبادلات قاره اروپا، همچنان نزدیک به بالاترین سطح خود در 16 سال اخیر قرار دارد.

بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) طی دو ماه اخیر نشان داده که نرخ‌های بهره بالاتر، به مدت طولانی‌تری در این سطح باقی خواهد ماند، اما افزایش قیمت نفت و خطر رشد تورم، بازار را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

زمانی که نرخ بهره بالا است، جذابیت طلا برای معامله‌‎گران کاهش می‌یابد چراکه در این مقطع گزینه‌های دیگری وجود دارد که می‌تواند سود بالاتری برای سرمایه‌گذار داشته باشد؛ این می‌تواند یکی از دلایلی باشد که در حال حاضر تقاضا برای طلا کاهش پیدا کرده است.

برای درک بهتر چگونگی تغییر نرخ بهره در آینده، معامله ‎گران در انتظار تازه‌ترین «شاخص هزینه‌های مصرف شخصی در آمریکا» (PCE) هستند که قرار است روز جمعه منتشر شود. این شاخص، یکی از ابزارهای مهم بانک مرکزی آمریکا برای نظارت بر میزان تورم است.

کاهش نرخ تورم آمریکا خبر خوبی برای طلا خواهد بود و قیمت این فلز گران‌بها می‌تواند دوباره روند افزایشی پیدا کند. همچنین کاهش تورم می‌تواند انتظارات از ادامه سیاست‌های سختگیرانه بانک مرکزی آمریکا را کمی کاهش دهد.

نقره با 0/5 درصد کاهش به 22/77 دلار در هر اونس رسید و به پایین‌ترین سطح 12 روزه رسید، در حالی که پلاتین 0/4 درصد کاهش یافت و به 900/46 دلار رسید. پالادیوم نیز 1/1 درصد افزایش یافت و 1237 دلار معامله شد.