hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > تلاش مجدانه مسئولان برای کاهش مشکلات آب در سطح شیراز

مدیرعامل آبفا شیراز خبر داد:

تلاش مجدانه مسئولان برای کاهش مشکلات آب در سطح شیراز

مدیرعامل آبفا شیراز با تلاش و پیگیری مجدانه مسئولان استان فارس، اکنون حدود ۳۵ درصد از کل آب مورد نیاز شیراز از منابع زیرزمینی و مابقی ازطریق منابع سطحی تامین و توزیع می‌ شود.

بهمن بهروزی در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تقدیر از آگاهی بخشی مناسب و اطلاع رسانی اخبار توسط خبرنگاران در روزهای گرم تابستان، گفت: به دلیل حوادث طبیعی پیش آمده در بهمن ماه سال گذشته، شبکه انتقال و پمپاژ آب شهر شیراز با چالش سختی روبرو شد و لذا تابستان امسال، مشکلات تامین آب را به همراه داشت.

وی افزود: این حوادث موجب ازدست دادن هزار و ۸۰۰ لیتر بر ثانیه آب در آن زمان شد، که خوشبختانه به دلیل نبود پیک مصرف در زمستان و با توجه به ظرفیت‌های شیراز برای تامین همزمان آب از منابع زیرزمینی و سطحی، بلافاصله آب های زیرزمینی جایگزین آب سطحی شد، به گونه ای که بسیاری از مشترکان متوجه مشکلات پیش آمده نشدند.

مدیرعامل آبفا شیراز، با اشاره به حادثه پیش امده در اوایل تیرماه سال جاری، گفت: با توجه به اقدامات زیرساختی انجام شده، انتظار شرایط مساعدی در انتقال آب را داشتیم که وقوع این حادثه جدید در خط پتروشیمی و خط اول آبرسانی شیراز در کیلومتر 38 سد درودزن، موجب از دست رفتن 1800 لیتر آب در ثانیه شد که تعمیر آن 30 ساعت به طول انجامید، این در حالی است که در شرایط پیک مصرف، به ازای هر یک ساعت قطعی، یک روز برای بازگشت به شرایط عادی، زمان نیاز است.

بهروزی با اشاره به اعلام خبر خوب نهایی شدن خط دوم انتقال آب درودزن به شیراز در این ایام گفت: با تلاش همکاران سازمان آب منطقه ای و پیگیری مجدانه استاندار فارس، 12 مرداد ماه سال جاری، مخزن معالی آباد شیراز از طریق خط دوم انتقال آب درودزن آبگیری شد و با اضافه شدن ۸۰۰ لیتر برثانیه از خط دوم، میزان آب تامین شده از منابع سطحی به حدود ۲.۷ متر مکعب بر ثانیه رسید و اکنون حدود ۳۵ درصد از کل آب مورد نیاز شیراز از منابع زیرزمینی و مابقی ازطریق منابع سطحی تامین و توزیع می‌ شود.

مدیرعامل آبفای شیراز، از هوشمند سازی شبکه انتقال و توزیع آب و تلفن 122 در شیراز خبر داد و افزود: درحال حاضر، با برنامه ریزی های انجام شده، برای کنترل مخازن و چاه ها و شیرهای اصلی، به دخالت انسانی کمتری نیاز است و براساس گزارش‌های اعلامی ۱۲۲، به غیر از مواقعی که با حادثه ای روبرو می شویم، قطعی آب نداریم.

بهروزی با اعلام اینکه یکی از نگرانی های موجود در شهر شیراز، کمبود مخزن ذخیره است، گفت: به ازای هر مشترک حدود ۱.۸ تا ۲ مترمکعب مخزن نیاز داریم، اما در شرایط حاضر میزان موجودی بسیار کمتراست، لذا برنامه‌ریزی‌هایی برای رفع کامل این کمبود انجام داده‌ایم. اکنون مخازن و ایستگاه‌های پمپاژی را در دست احداث داریم که با تکمیل و بهره‌برداری از آنها، می‌توانیم به سطح مناسبی از وضعیت تامین پایدار آب شرب برسیم.

وی افزود: با پیگیری های خوب و اعتباراتی که گذاشته شده، امسال مخزن 20 هزار لیتری حسین آباد آماده و نزدیک به مرحله آب گیری است. همچنین ایستگاه های پمپاژ محمدی و دوکوهک نیز آماده بهره برداری شده و درحال برنامه ریزی برای انتقال آب و احداث مخزن تعادلی به شهرصدرا می باشیم.

این مقام مسئول، با اشاره به اجرای طرح مسکن ملی  گفت: درحال حاضر 860 هزار مشترک در شهر شیراز داریم که سالانه بیش از 33 هزار مشترک جدید به این میزان افزوده می شود. در طرح‌های توسعه مسکن، نظیر نهضت ملی هم باید پیش‌بینی زیرساخت تامین و توزیع آب برای ۸۰ هزار واحد مسکونی جدید را در شیراز و صدرا داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز ادامه داد: پیشنهاد ادامه کمربند آبرسانی، توسعه تصفیه‌خانه شماره ۲شیراز و تصفیه خانه غرب صدرا، برای دور دوم سفر مدنظر است که در صورت نهایی شدن، تامین اعتبار و اجرایی کردن این طرح‌ها در دستورکار قرار می‌گیرد.

بهروزی میزان کل پساب تولیدی از تصفیه خانه‌های زیر مجموعه آبفای شیراز را ۲ هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت: واگذاری بخشی از این پساب در مرحله مزایده قرار دارد؛ امیدوار هستیم که امکان استفاده از این پساب در بخش‌های کشاورزی، فضای سبز و صنایع به شکل کامل فراهم و وابستگی این بخش‌ها به منابع آب زیرزمینی کاملا صفر شود.
مدیرعامل شرکت آبفای فارس عنوان کرد: پساب فاضلاب به لحاظ کیفی دارای درجات A ، B و C است و تعیین استاندارد کیفی پساب بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی است.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم استاندارد را به سطح B یا A ارتقاء دهیم، امکان استفاده کامل از این پساب در آبیاری فضای سبز و مزارع و باغ‌های مثمر فراهم می‌شود اما اکنون پساب تولیدی می‌تواند در صنایع و کشت محصولاتی نظیر یونجه و شبدر یا باغ‌ها و درختان غیر مثمر، استفاده شود.

 


 

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد