hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > گفتگو با جواد زکی شمس آبادی، خواننده پاپ و آهنگساز

یادگارهایی برای مردم سرزمینم

گفتگو با جواد زکی شمس آبادی، خواننده پاپ و آهنگساز

جواد زکی شمس آبادی مشهور به زکی شمس آبادی، آهنگساز، خواننده و تنظیم کننده موسیقی پاپ است.وی، ابتدا نوازنده پیانو بوده و سپس به خوانندگی گرایش پیدا کرده است.

جواد زکی شمس آبادی مشهور به زکی شمس آبادی، آهنگساز، خواننده و تنظیم کننده موسیقی پاپ، متولد 1359 و دانش آموخته کارشناسی مهندسی مکانیک گرایش سیالات است. آلبوم اولش با نام رجز با  ثبت کتابخانه ملی در مقام خواننده آهنگساز و تنظیم کننده به سال ۱۳۸۶  با ترانه های از بهمن محمد زاده برمی گردد. بعد از آن سال­ها، دو آلبوم دیگر بنام «به تو مشهورم» و «مرد بارونی» را در ژانر عشقی اجتماعی منتشر کرد. وی بیش از ۳۰ قطعه تک آهنگ هم تا به امروز منتشر نموده است. همچنین وی، ابتدا نوازنده پیانو بوده و سپس به خوانندگی گرایش پیدا کرده است. آخرین قطعات منتشر شده وی آهنگ «دختر» و «با عشق زندگی کن» است. با هم پاسخ­های زکی شمس آبادی را می­ خوانیم.

 

*دوران کودکی و نوجوانی شما چطور بود و از بین بازی و موسیقی کدام در ساخت شخصیت شما تاثیر بیشتری داشت؟

دوران کودکی من تا ۷ سالگی مثل تمام هم نسلهای من با فوتبال و هفت سنگ و الک دولک و دوچرخه گذشت تا عضو گروه سرود شدم و اونجا شیفته نوازندگی ارگ شدم یه ارگ کوچیک کاسیو خریدم دو اکتاو و نیم بیشتر نداشت با کلاویه های کوچولو ، سال‌های بعد مدل های بالاتر بابای عزیزم برایم خرید و هی ادامه دادم ابتدا بدون معلم و در ادامه پیانو کلاسیک را شروع کردم و دیگه نه بیرون می­رفتم و نه بازی می­کردم همه عشقم شد موزیک!

 

*شما سراغ موسیقی رفتید یا موسیقی سراغ شما آمد؟

من موسیقی را با زدن موسیقی سریال سلطان و شبان و نواختن ملودی اصلیش شروع کردم. در زمان بچگی با دهنم، صدای نی در می آوردم و در حمام اجرا می کردم، خیلی سنم کم بود اگر این نقطه را شروع بدانیم، موسیقی آمد سراغ من و دل من را برد.

 

*رابطه شما با فضای مجازی چطور است و این فضا را چقدر تجربه کرده اید؟

فضای مجازی بسیار مفید من که قدیمی تر هستم و اولین آلبومم ثبت کتابخانه ملی به سال ۸۶ بر می گردد باید بگویم آن زمان هیچ سیستمی بجز سی دی و نوار کاست نبود و مدیا و رسانه موسیقی تعریفی محدود داشت برای دسترسی به اجرای یک قطعه پیانو کلاسیک کل خیابان انقلاب را باید می رفتی چند تا مغازه محدود بود اگر شانس داشتی آن قطعه را روی نوار کاست می خریدی! الان با اشاره یک لینک به هر قطعه ای بخواهی می رسی و همین طور در مورد انتشار قطعات من آلبوم اولم شرکت پیغام سحر ناشر بود که بعد آلبوم دهاتی شادمهر دکلمه کرد و عملا سی دی آلبوم من شانسی برای شنیدن بجز توی دکه های روزنامه فروشی یا خانه های کتاب نداشت الان براحتی در مدیا فضای مجازی کار شنیده می شود.

 

*وظیفه یک آهنگساز چیست؟

آهنگساز قبل از اینکه در برابر جامعه خودش وظیفه داشته باشه در برابر دل خودش و حس خودش و درکش از کلیت زندگی باید ادای وظیفه کند و شان هنر و آفرینش آن را در جهت تعالی انسانی ببیند  بعدا جامعه و مارکت و بازار موسیقی و گرنه بسیار تولیدات نزول می کند و دم دستی و ماندگار نخواهد شد.

 

جواد زکی شمس آبادی، خواننده و آهنگساز
جواد زکی شمس آبادی، خواننده و آهنگساز


*چه شد که سراغ خوانندگی رفتید؟

من نوازنده ارگ پیانو بودم و در یک گروه از دوستان بسیار عزیزم کاور موزیک های بدون کلام را می زدیم، دهه ۸۰ بود، سبک راک کارهایی از راجر واترز و آثار پینک فلوید و دیگران را بتدریج شروع کردم و سپس آهنگسازی و پارت نوشتن برای سازها را انجام دادم و در ادامه کلام را اضافه کردم تا به امروز که بیشتر آثار فضای کاملا پاپ دارند و بسیار از کارهای خوبم مثل قطعات آهو با ترانه یغما گلرویی و دلواپسی و دستاتو گم کردم با ترانه بهمن محمد زاده عزیزم، رفیق و یاور همیشه مومن خودم آهنگسازی را انجام دادم شایان ذکر است که اولین آلبوم من بنام «رجز» است که آهنگسازی و تنظیم کل آلبوم را خودم انجام دادم و متعلق به سال 1386 است.

 

*هم اکنون بیشتر خود را یک آهنگساز می دانید یا خواننده؟

بسیار روی خوانندگی متمرکز هستم و خیلی کم در زمینه آهنگسازی فعال هستم

 

 *در انتخاب اشعار و ترانه ها سراغ چه شاعرانی رفته اید و چرا؟

اکثرا عاشقانه اجتماعی بوده در مورد ژانرهای مذهبی علاقه داشتم همیشه ولی برام تراته جذاب خیلی کم پیش آمده و تا به امروز قطعه «مسافر» در مدح امام هشتم (ع) امام رضا ساختم و خیلی دوست دارم ادامه بدهم.

 

*اگر قرار باشد تنها یک اثر از آثار خودتان را انتخاب کنید، آن اثر کدام است و از کدام نوع؟

در مورد آهنگسازی : قطعه «بمون» و در مورد خوانندگی :قطعات «دلواپسی»، «خوب بلدم» و « گل من کو»

 

*برای موسیقی خوب گوش کردن باید به کجا مراجعه کرد؟

باید برای گوش خودمان، حس و حال خودمان ارزش قابل باشیم و کمی وقت بگذاریم و تست کنیم انواع موسیقی با کلام و بدون کلام را. دنیای موسیقی گستردگی و تنوع بسیار بالایی دارد.

 

*در دنیای شخص خودتان یک آهنگساز هستید یا خواننده و یا نوازنده و یا اصلا یک مخاطب؟

مخاطب کلیه آثار پاپ و سنتی و بدون کلام که با احساس ساخته شده باشند

 

*سخن آخر:

ما خوانندگان نوازندگان و تنظیم کننده و کلیه عوامل موسیقی و هنر شنیداری در کل آمدیم که بخوانیم و به یادگار آثری بیافرینیم و بریم و صحنه پیوسته بجاست و خرم آن نغمه که ماند به یاد و آرزوی شخصی من این است که یادگارهایی ماندگار برای مردم سرزمینم بجا بگذارم، برایم دعا کنید!

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
سعید آقایی جشوقانی
سعید آقایی جشوقانی
سعید آقایی، بیش از همه یک "دوست کتاب" به حساب می‌آید.
او کارشناسی ارشد هنر دارد، ۴ مجموعه شعر و ۱ مجموعه داستان و ۲ کتاب نثر ادبی منتشر کرده. ۱۲ نمایشگاه انفرادی نقاشی داشته و نوشتن را در گونه های مختلف تجربه کرده است.

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
  1. 27 مرداد 1402 13:19
    ساده روان مثل آهنگ هایت، مصاحبه کردید ☘️