hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > نتوانيم نفت‌صادر كنيم ديگران ‌هم نمي‌توانند

نتوانيم نفت‌صادر كنيم ديگران ‌هم نمي‌توانند

  سفر حسن روحاني، رييس‌جمهور كشورمان به سوييس و اتريش كه از روز دوشنبه رسما آغاز شد اندك‌اندك با بازتاب سخنان تند و تيز رييس‌جمهور جاي خود را در رسانه‌هاي بين‌المللي باز كرده است.
 همزمان با سفر رييس‌جمهور به برن و وين، اعلام شد كه وزراي خارجه ايران و ١+٤ روز جمعه در وين براي بررسي آخرين وضعيت توافق هسته‌اي ايران ديدار خواهند كرد و البته خبر ديگري همراستا با خبرهاي مربوط به ديد و بازديدهاي سياسي و اقتصادي روحاني در سوييس منتشر شد. در اين خبر ادعا شده است بازداشت چند ايراني به جرم تلاش براي بمبگذاري در گردهمايي اخير منافقين در پاريس بود. حسن روحاني در مدت زمان حضور خود در سوييس هم ديدارها و ملاقات‌هاي رسمي و غيررسمي با رييس‌جمهور كشور ميزبان را پيش برد، هم در جمع ايراني‌هاي مقيم سوييس سخنراني كرد و هم با حضور در نشست تجار و فعالان اقتصادي ايران و سوييس از عزم تهران براي ادامه رابطه عادي سياسي و اقتصادي در سطح بين‌المللي با وجود خروج امريكا از برجام سخن گفت. بخش‌هايي از سخنان روحاني در پاسخ به تهديدهاي امريكا براي به صفر رساندن فروش نفت ايران بلافاصله در رسانه‌هاي بين‌المللي با عنوان «رييس‌جمهور ايران تهديد كرد»، بازتاب يافت.

هدف امريكا فشار به ملت است نه دولت ايران 

در روزهايي كه دولت امريكا از برجام خارج شده و مقام‌هاي متعدد اين دولت به صراحت مي‌گويند سياست تشديد فشار بر ايران را دنبال مي‌كنند حسن روحاني كه با شعار تعامل با غرب و شرق كار خود را آغاز كرد، در سوييس و در جمع ايراني‌هاي مقيم اين كشور گفت كه اگر منطق عده‌اي تهديد، فشار و تحقير مردم ايران باشد، اين سياست هيچ‌وقت در ايران جواب نخواهد داد و نتيجه آن باخت - باخت خواهد بود.

مقام‌هاي امريكايي ماه‌هاي آگوست و نوامبر را به عنوان بزنگاه‌هاي زماني براي بازگشت تحريم‌هاي ثانويه ايران اعلام كرده و همزمان به اروپايي‌ها هشدار داده‌اند كه يا بايد تابع تحريم‌هاي امريكا باشند يا مستحق مجازات خواهند بود. حسن روحاني با بيان اينكه هدف عضو غيرمنطقي مذاكرات هسته‌اي ايران و ١+٥ از خروج از توافق هسته‌اي، تشديد فشار بر ملت ايران بوده است، گفت: هدف واقعي امريكا از تحريم، فشار به زندگي مردم است اما آنها ادعا مي‌كنند كه مي‌خواهند به دولت ايران فشار وارد كنند، اما وقتي واردات مايحتاج ضروري مثل دارو و محصولات دامي را تحريم كنند، به چه كسي فشار وارد خواهد شد؟ وقتي سرمايه‌گذاري در ايران با مانع مواجه شود، توسعه صنايعي كه از اين سرمايه‌گذاري بهره‌مند شده و باعث شده بودند در اين سال‌ها درآمد غيرنفتي كشور از درآمد نفتي بالاتر برود، مختل خواهد شد. نتيجه اعمال فشار بر روابط بانكي و بيمه‌اي، در نهايت بر ملت ايران وارد خواهد شد.

معني ندارد نفت منطقه صادر شود و نفت ايران نه 

به صفر رساندن فروش نفت ايران به مهم‌ترين هدف دولت ترامپ تبديل شده و وزارتخانه‌هاي خزانه داري و خارجه اين كشور در چند هفته گذشته هيات‌هايي را به كشورهاي خريدار نفت ايران اعزام كرده‌اند تا از اين طريق بازار نفت ايران در سطح بين‌المللي را تحت تاثير قرار دهند. حسن روحاني در اين باره گفت: امريكايي‌ها مدعي شده‌اند كه مي‌خواهند به طور كامل جلوي صادرات نفت ايران را بگيرند. آنها معني اين حرف را نمي‌فهمند، چرا كه اين اصلا معني ندارد كه نفت ايران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستيد اين كار را بكنيد تا نتيجه‌اش را ببينيد. ملت ايران هيچ‌وقت در برابر فشار خارجي به زانو در نيامده و درنخواهد آمد. مگر ٣٠ سال پيش در اين روزها امريكايي‌ها هواپيماي مسافربري ايران را سرنگون نكردند و مگر در جنگ به سكوي نفتي ايران حمله نكردند و مگر كشتي معمولي لجستيك ايران را تصرف نكردند. آيا توانستند با همه اين جنايات ملت ايران را تسليم كنند؟ بازتاب اين سخنان روحاني در رسانه‌ها، خبرنگار رويترز را بر آن داشت تا در نشست خبري مشترك ميان روساي جمهور ايران و سوييس از مهمان ايراني سوال كند كه آيا ممكن است ايران تنگه هرمز را ببندد؟ رييس‌جمهور ايران در پاسخ گفت: به نظر من حرفي كه برخي مقامات امريكايي‌ها زدند كه مي‌خواهيم صادرات نفت ايران را به صفر برسانيم يك گزافه‌گويي است كه هيچ‌وقت قادر نيستند آن را عملي كنند. اين كار كاخ سفيد غيرقانوني، فرامرزي و لغو تمام تعهدات بين‌المللي در زمينه انرژي و تجارت است. تصور اينكه همه نفت صادر كنند جز ايران، غلط و نابخردانه است.

به قوانين عدم اشاعه پايبند مي‌مانيم 

هشدار نسبت به اقدام‌هاي خلاف قوانين بين‌المللي دونالد ترامپ، سياستي است كه رييس‌جمهور و وزير خارجه كشورمان در دو ماه گذشته از خروج امريكا از برجام در پيش گرفته و به مناسبت‌هاي مختلف آن را به روي مقام‌هاي اروپايي مي‌آورند. رييس‌جمهور در نشست تجار و فعالان اقتصادي ايران و سوييس نيز با يادآوري اين نكته گفت: برخي دنبال فرا سرزميني كردن رفتارهاي غيرقانوني خود هستند؛ وظيفه ما همكاري در چارچوب قوانين بين‌المللي، صلح و منافع ملت‌هاست. برگزاري اين جلسه در مقطعي مهم پيام بزرگي دارد و به معناي آن است كه ايران و سوييس مصمم هستند در چارچوب قوانين بين‌المللي و منافع ملت‌هاي خود، روابط دوستانه تجاري و اقتصادي خودشان را ادامه دهند. اشاره به نيت ايران براي تعامل سازنده با جهان، بخش ديگري از سخنان روحاني را به خود اختصاص داد و وي در اين باره گفت: ما در دوران مذاكرات هسته‌اي و پس از توافق برجام به خوبي نشان داديم كه بر هر عهدي كه مي‌بنديم پايبند خواهيم بود. به دنيا اعلام مي‌كنيم كه ايران به قوانين بين‌المللي و معاهدات عدم اشاعه پايبند بوده و خواهد بود و همكاري‌هاي خود را با سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه خواهد داد. حسن روحاني با اشاره به اينكه روابط ايران با سوييس در طول دهه‌هاي گذشته همواره نشانه و گواه اعتماد دو دولت و ملت بزرگ و متمدن در دو قاره آسيا و اروپا بوده است، افزود: سوييس نه‌تنها در روابط دوجانبه مورد اعتماد ايران بوده، بلكه هرگاه مشكل و اختلافي در روابط ايران با كشوري ديگر پيش آمده، سوييس همواره يكي از بهترين انتخاب‌ها براي حفاظت از منافع ما بوده و اين اعتماد همچنان ادامه دارد.

ملت‌هاي بزرگ استقلال خود را نمي‌فروشند

دكتر روحاني با بيان اينكه بسياري از كشورهاي جهان سوييسي‌ها را با ساعت‌هاي دقيق و ظريف ساخت اين كشور مي‌شناسند، خاطرنشان كرد: امروز هر دقيقه و هر ثانيه زمان افزايش اعتماد به يكديگر و برقراري روابط مستحكم‌تر بين دو ملت ايران و سوييس است و معتقدم ادامه همكاري‌هاي دو طرف به نفع هر دو كشور است. ايران و سوييس به ضرر كشور ديگري قدم برنداشته و بر نخواهند داشت. ايران براي اتحاديه اروپا و كشورهاي مهمي چون سوييس در اروپا اهميت فوق‌العاده‌اي قايل است. در شرايطي كه دو دولت ايران و سوييس مصمم به گسترش و تحكيم روابط هستند، برخي كشورها فكر مي‌كنند قوانين كشورشان فراسرزميني هستند و تصور مي‌كنند شايد در اثر فشارهاي اقتصادي ملت‌هاي بزرگ حاضر شوند استقلال خودشان را در برابر ديگران بفروشند، در شرايطي كه حكمراني برخي كشورها در نظر حاكمان‌شان به معناي آن است كه ديگران بايد در برابر آنها كاملا تسليم باشند، زمان آن است كه يكجانبه‌گرايي را ترك كرده و احترام به قوانين بين‌المللي را به همگان يادآوري كنيم.

برجام پيروزي بزرگ ديپلماسي است 

آلن برسه، رييس كنفدراسيون سوييس كه همزمان با ورود حسن روحاني به اين كشور در توييتر خود به زبان فارسي اعلام كرده بود برن درصدد گفت‌وگو درباره روابط دو جانبه و راه‌هاي تقويت آن و نيز مسائل منطقه‌اي با تهران است در نشست فعالان اقتصادي نيز سخنان خود را تكرار كرده و گفت: سوييس به همكاري و تعامل با ايران ادامه داده و خواهد داد. رييس كنفدراسيون سوييس با اشاره به اينكه پس از اجراي برجام نقشه راه روابط دو كشور تصويب شد و در ضمن برگزاري جلسات مشورتي منظم، چارچوب حقوقي با ثباتي براي توسعه روابط بين دو كشور تدوين شد، افزود: سوييس برجام را پيروزي بزرگ ديپلماسي دانسته و مي‌داند و از همه طرف‌ها مي‌خواهد كه به اجراي مفاد آن ادامه دهند. كميسيون مشترك تجاري ايران و سوييس نقش مهمي در مواجهه با چالش‌هاي پيش روي روابط خواهد داشت و دو كشور تلاش خواهند كرد تعاملات اقتصادي و تجاري همچنان ادامه داشته باشد.

بقاي برجام به نفع صلح جهاني است 

حضور در نشست خبري مشترك با «آلن برسه» رييس كنفدراسيون سوييس و پس از امضاي سه سند همكاري ميان دو كشور، آخرين برنامه كاري رييس‌جمهور كشورمان در برن بود. روحاني در اين نشست خبري تاكيد كرد كه ايران و سوييس مصمم هستند از مشكلات احتمالي كه در ماه‌هاي آينده پيش روي روابط تجاري دو كشور است، به خوبي عبور كنند. دكتر روحاني با اشاره به اينكه يكي از مسائل مهم مورد گفت‌وگو، مساله برجام و لزوم احترام همه كشورها به توافقات بين‌المللي و مصوبات شوراي امنيت به ويژه قطعنامه ٢٢٣١ بود، افزود: هر دو كشور معتقد بودند، برجام دستاورد بزرگ سياسي بعد از مذاكرات طولاني و فشرده بوده و بقاي اين توافق به نفع روابط ايران با كشورهاي ديگر و به نفع امنيت و صلح جهاني است.

برخي آپارتايد ديني و مذهبي به راه انداخته‌اند 

رييس‌جمهور ايران در ادامه سخنان خود در اين نشست خبري كنايه‌اي به سياست ترامپ در جدايي فرزندان مهاجران از خانواده‌هاي‌شان زده و گفت: ايران از ٣ مهاجر پذيرايي مي‌كند و تمام اين مهاجران و آوارگان كه در كشور ما سكونت دارند، بدون هيچ تبعيضي از آموزش رايگان فرزندان‌شان در مدارس ايراني و همچنين از تمام يارانه‌هايي كه ما در مواد غذايي و انرژي به مردم خودمان مي‌دهيم بهره‌مند هستند. اين حركت برخي از حكومت‌ها كه مادران را از فرزندان خودشان جدا مي‌كنند و در زمينه ويزا و مهاجرت، آپارتايد ديني و مذهبي را به وجود آورده‌اند، غيرقابل قبول است. رييس‌جمهور كشورمان با قدرداني از ميهمان‌نوازي‌هاي بسيار گرم دولت و ملت سوييس، براي موفقيت تيم ملي فوتبال اين كشور در مسابقات جام جهاني نيز آرزوي موفقيت كرد.

تعميق رابطه اقتصادي تهران- برن 

رييس كنفدراسيون سوييس نيز در اين نشست مطبوعاتي با اشاره به شرايط ايجاد در بحث برجام پس از خروج امريكا از آن گفت: ما امروز گفت‌وگوهاي‌مان را درباره مسائل مالي و اقتصادي تعميق بخشيده و ادامه داديم و در زمينه مسائل علمي و پژوهشي بسيار مشتاق هستيم پذيراي يك هيات علمي ايراني در سوييس باشيم. سوييس نه تنها به چندجانبه‌گرايي و همچنين به حقوق بين‌الملل و در كنار اينها ادامه گفت‌وگو و مذاكرات متعهد است بلكه به تلاش‌هاي خود براي مساعدت به برقراري گفت‌وگو و مبادلات ادامه مي‌دهد. وي با تبريك به دكتر روحاني به خاطر بازي‌هاي خوب تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني و تشكر از وي به خاطر سفر رسمي به برن گفت: اين ديدار علامت بسيار روشن و محكمي بود براي علاقه‌هاي دوجانبه ما به ادامه روابط و همچنين ادامه گفت‌وگوها در جهت تحكيم صلح و تداوم اجراي برجام.

اختلاف ايران و سوييس بر سر اسراييل 

در نشست خبري مشترك، آلن برسه به دايره وسيع گفت‌وگوهايش با حسن روحاني اشاره كرده و گفت: ما درباره موضوع‌هاي ديگري غيراز برجام كه بر سر آن اختلاف عقيده داشتيم از جمله درباره حقوق بشر صحبت كرديم و همچنين موضع سوييس را درباره وضعيت در خاورميانه و لزوم به رسميت شناختن اسراييل يادآور شديم. حسن روحاني در پاسخ به اين سخنان همتاي سوييسي خود گفت: رييس‌جمهور محترم سوييس به مساله رژيم صهيونيستي اشاره كردند. ديروز صراحتا به ايشان گفتم ايران رژيم صهيونيستي را نامشروع مي‌داند و اقداماتش در منطقه را تجاوزكارانه دانسته و محكوم مي‌كند.

رابطه ايران و سوييس، فراتر از گفت‌وگو 

در پايان اين نشست خبري حسن روحاني در مقام پاسخ به سوال خبرنگاري درباره چند و چون كار كميته مشترك اقتصادي دو كشور گفت: ما بعد از سفر رييس‌جمهور سوييس به تهران در سال ٢٠١٦، نقشه راهي را ترسيم كرديم و جلسات مشتركي براي توسعه روابط اقتصادي داشتيم. امروز به اين نتيجه رسيديم كه براي حل بعضي مشكلات در روابط اقتصادي نياز به يك كميته فني با تركيب مشخص داريم تا گره‌هايي كه وجود دارد را باز و مسير را براي فعاليت بيشتر فراهم كنيم. رييس‌جمهور سوييس نيز گفت: مايلم گفته‌هاي رييس‌جمهور روحاني را اينگونه تكميل كنم كه الان بين دو كشور قراردادي داريم كه به تازگي در پارلمان سوييس هم تصويب شده و مبناي حقوقي است كه ما بر مبناي آن فراتر از گفت‌وگو در تعامل اقتصادي رفتيم و كميته مشتركي را براي همكاري‌هاي اقتصادي ايجاد كرديم. با توجه به شرايط فعلي در خصوص برجام، اين كميته اهميتي دو چندان يافته كه ما در چارچوب اين كميته مي‌توانيم به دقت ببينيم كه چه اقداماتي مي‌توانيم براي ادامه فعاليت‌هاي اقتصادي انجام دهيم.

خروج امريكا به معناي پايان توافق نيست

الن برسه، رييس كنفدراسيون سوييس در نشست هيات‌هاي عاليرتبه ايران و سوييس با اشاره به روابط بسيار قديمي و پرسابقه دو كشور گفت: از ديدگاه سوييس توافقاتي كه امروز در زمينه‌هاي علمي، بهداشتي و حمل و نقل به امضاي دو كشور مي‌رسند، تاييدي بر اراده دو كشور براي توسعه روابط است. سوييس از آغاز حامي برجام بوده و همچنان آن را پيروزي بي‌سابقه براي ديپلماسي در عرصه جهاني مي‌داند. سوييس به حقوق بين‌الملل و چندجانبه‌گرايي و رفتار با ثبات در عرصه جهاني معتقد و پايبند است و لذا از تبعات خروج يكجانبه امريكا از برجام عميقا نگران بوده و آن را اعلام كرده است. دولت سوييس تعهد خود را به ادامه برجام اعلام مي‌كند و تاكيد مي‌كند كه ديدگاه اين كشور در حمايت از برجام تغييري نكرده است. بايد تمام تعهدات برجام و قطعنامه ٢٢٣١ شوراي امنيت سازمان ملل متحد، دقيقا از سوي همه طرف‌ها اجرا شود و خروج امريكا از برجام به معناي پايان اين توافق نيست و امروز طرف‌هاي ديگر توافق بايد درباره حمايت از آن، تصميم بگيرند. سوييس از رفتار منطقي و معتدل ايران در مواجهه با خروج امريكا از برجام تقدير مي‌كند. آلن برسه با بيان اينكه خروج امريكا از برجام هيچ تاثيري در همكاري بخش‌هاي دولتي و خصوصي سوييس با ايران ندارد، خاطرنشان كرد: سوييس سنت ديرينه‌اي مبني بر گفت‌وگو، ميانجيگري و لزوم احترام به حقوق بين‌المللي و اقدامات چندجانبه دارد. پيامي كه امروز از بخش‌هاي مختلف ديدارها و مذاكرات مقامات ايران و سوييس و نيز حضور ٤٠ شركت بزرگ سوييسي در نشست مشترك با تجار ايراني به دنيا مخابره مي‌شود، گواه اراده مصمم سوييس به تداوم روابط اقتصادي با ايران است.

محمدجواد ظريف: همراه با دكتر روحاني، رييس‌جمهور و هيات اقتصادي در سفر به كشور دوست و شريك قديمي سوييس هستيم. ملاقات‌هاي مهمي توسط روساي جمهور، اينجانب و همتايم و بخش‌هاي خصوصي انجام شد. دو طرف در تعهد به برجام اشتراك داريم و به رايزني‌هاي خود درباره منطقه ادامه خواهيم داد.

       
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد