hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > صداقت ،کلیدواژه جلب اعتماد عمومی

صداقت ،کلیدواژه جلب اعتماد عمومی

به طور یقین دولت برای حل مشکلات و مسائل اقتصادی دلایل و مولفه‌های مختلف داخلی و خارجی دارد ولی همه بارآن به دوش دولت افتاده است،که نیازمند همراهی و مساعدت مردم است. دولت برای اینکه بتواند این طفل سرراهی اقتصاد که کسی عهده دار مسئولیتش نیست را به سرانجام برساند؛ به معنای واقعی کلمه باید مورد حمایت جامعه قرار بگیرد. ولی عوامل مختلف سیاسی و اقتصادی طی سال‌های گذشته باعث ایجاد شکافی عمیق بین اعتماد عمومی و بخشی از حاکمیت و مشخصا دولت شده است.
شکافی که به سلب اعتماد از مسئولان منجر شده است و دیگر دعوت عمومی دولت و دیالوگ با مردم برای همراهی و درخواست مشارکت در کنترل بازار اقتصادی آنها را تهییج نمی‌کند. حتی دیگر کسی مثل زمان جنگ تحمیلی از جان مایه نمی‌گذارد و زنی بیوه تنها النگوی طلای خود را برای کمک به رزمندگان هدیه نمی‌دهد. سال‌ها است که دیگر کسی از جان و مال خود برای منافع عمومی نمی‌گذرد و دستی که دولت برای ساماندهی شرایط بد اقتصاد به سوی آنها دراز کرده است را نمی فشارد. بنابراین با توجه به جمیع نشانه‌ها اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت یا به معنای خاص‌تر دولت تضعیف شده است که باید برای حل این بحران و بازگرداندن اعتماد عمومی راهکارها و راه علاجی پیدا کرد.
 به منظور حل این مشکل برخی نمایندگان در گفت‌وگو با «ابتکار» راهکارهایی را ارائه دادند و به تشریح وضعیت فوق پرداختند. معصومه آقاپور، نماینده مردم شبستر در مجلس تشریح کرد که الان وقت نقد و پرخاشگی نسبت به مشکلات اقتصادی و دولت و پیدا کردن مقصر برای این وضعیت نیست بلکه باید راهکار کوتاه مدت و میان مدتی برای حل مشکلات اقتصادی پیش آمده پیدا کرد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به «ابتکار» گفت: «هر لحظه شرایط اقتصادی کشور ما در حال نوسان و تغییر است و به جای اینکه سیاست اقتصادی داشته باشیم، اقتصاد سیاسی داریم و برعکس عمل می‌کنیم. مولفه‌های اقتصاد حداقل نیازمند 5 تا 7 سال زمان است تا تثبیت شود و نمی‌تواند به یکباره نسبت به مولفه‌هایی که باعث تغییرش می‌شود، جواب دهد. ولی سیاست هر لحظه با مولفه‌های داخلی و جهانی تغییر می‌کند و باید اصلاحیه‌ای در این باره اعمال کنیم.» آقاپور برای اصلاح این روند پیشنهاد داد:‌«اول اینکه باید دیدگاهمان را عوض کنیم و سیاست را در کشور به سیاست اقتصادی تبدیل کنیم؛ دوم اینکه دنبال راهکار کوتاه مدت باشیم. باید یقین کنیم مردم از کمبودها ناراحت نیستند بلکه از تبعیض‌ها در همه شاخه‌های سیاسی و اقتصادی ناراحتند.»
به دنبال ترمیم اعتماد ازدست رفته باشیم
ابوالفضل موسوی، نماینده مردم یزد در مجلس هم با تاکید بر اینکه باید در جامعه به دنبال اعتمادسازی و ترمیم اعتماد از دست رفته بین مردم و مسئولان باشیم، به «ابتکار» گفت: «اعتماد سازی کار راحتی نیست و امام راحل از سال 42 تا بهمن 57 که این انقلاب به پیروزی رسید طول کشید تا بتواند اعتماد عمومی را به دست آورد. البته ایشان به  اعتماد عمومی و پشتوانه مردمی تاکید و اعتقاد جدی داشتند به نحوی که وقتی وارد کشور شدند گفتند که به پشتوانه این ملت دولت تعیین می‌کنند.» او تاکید کرد: «امام خمینی حتی جنگ را برپایه این اعتماد و پشتوانه مردمی پیش بردند پس نباید از این اعتماد عمومی و پشتوانه مردم غافل شد چرا که با حمایت مردم است که می‌توان هرکاری را انجام داد.»
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس یکی از دلایلی که
می تواند منجر به اعتمادسازی بین مردم و مسئولان شود، دادن اطلاعات واقعی و کامل به مردم نسبت به موارد مختلف دانست و گفت: «مردم همه اطلاعات را ندارند و اطلاعات به صورت تدریجی و ذره ذره از طریق مسئولین به آنها ارائه می شود، تا زمانی که این اطلاعات به طور کامل به مردم منتقل نشود مردم نمی‌توانند به ما اعتماد کنند. باید دولت با مردم شفاف باشد و درباره مشکلات و مسائل به طور کامل با آنها صحبت کند.» نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس همچنین راهکار دیگر همراهی مردم با حاکمیت را جلوگیری از تکرار خطای مسئولان دانست و گفت: «مردم از مسئولان تا حدی خطا را می پذیرند و نادیده می‌گیرند، ولی وقتی به جایی می‌رسد که میزان خطاها در قوه مقننه، مجریه و قضاییه زیاد می شود این اعتماد عمومی می‌شکند یا تضعیف می‌شود که برای بازگرداندن و ترمیم آن؛ نیازمند صرف وقت و هزینه و زمان بسیار زیادی هستیم.» عبدالرضا هاشم زایی دیگر نماینده مجلس دهم هم در گفت‌وگو با «ابتکار» در این باره تصریح کرد: « مردم ما یکی از سیاسی‌ترین ملت‌های جهان هستند و مسائل را می‌فهمند ولی متاسفانه دولت با مردم شفاف نیست. با توجه به بحرانی که درباره تضعیف ارزش پول ملی اتفاق افتاده است، رئیس جمهوری باید در تلویزیون با مردم صحبت کند و اگر صداوسیما این فرصت را برای او قائل نمی‌شود یا صحبت‌هایش را سانسور می‌کند، باید در فضایی عمومی مثلا در یک مسجد با مردم رودررو و بدون واسطه و ملاحظه‌ای صحبت کند.»
روحانی از موانع و محدودیت‌هایش بگوید، مردم
اعتماد  می‌کنند
 هاشم زایی افزود: « باید بگوید که با چه مشکلاتی مواجه است و از موانع و محدودیت‌های پیش روی دولت سخن بگوید.» این نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: «آقای روحانی باید درباره موانعی که برای ورود زنان به ورزشگاه ها وجود دارد و دلایلی که باعث شده است با وجود شعارهای انتخاباتی اش نتواند هیچ وزیر زنی برای کابینه خود انتخاب کند، سخن بگوید. رئیس جمهوری همچنین باید بگوید چه عواملی باعث رکود اقتصادی و کاهش این میزان ارزش پول ملی و خروج ارز از کشور شده است.» رئیس سنی مجلس دهم همچنین به «ابتکار» گفت:‌ «روحانی باید ملاحظات را کنار بگذارد و در ادامه شفاف سازی وزیر ارتباطات و انتشار لیست شرکت هایی که ارز 4200 تومانی برای واردات گوشی تلفن همراه دریافت کردند و با قیمت آزاد فروختند، باید بگوید پشت این تخصیص ها چه شرکت ها و افرادی خوابیده اند که مردم آنها را نمی شناسند و باید درباره این مافیا با مردم حرف بزند تا دوباره اعتماد عمومی به دولت برگردد و بتواند روی پشتوانه حمایتی آنها حساب کند.» آقاپور همچنین راهکار دیگر حل مشکلات را در داشتن صداقت، صراحت و شفاف سازی برنامه های اقتصادی از سوی دولت دانست و به «ابتکار» گفت: «باید مردم را محرم بدانیم. آنها غریبه نیستند و باید از همه امور کشور با خبر باشند. دولت نباید دنبال گفتار درمانی باشد چرا که دیگر این روش ها جواب نمی‏دهد. با حرف و حدیث و شعار نمی توان مردم را مجاب کرد که در شرایط سخت اقتصادی به کمک دولت بیایند چون صداقت کافی با آنها وجود نداشته و اطلاع صحیحی از موقعیت و شرایط بحرانی فعلی ندارند. باید به طور عملی اعتماد عمومی را به آنها برگرداند.»
هاشم زایی هم با تاکید بر اینکه «اگر با مردم صادقانه رفتار کنیم آنها ما را درک می کنند و از توضیحات ما قانع می شوند» وی خاطرنشان کرد: «زمانی که مردم از محدودیت‌ها و میزان توان رئیس جمهوری مطلع باشند، قطعا قانع می‌شوند که همه چیز دست او نیست؛ ولی روحانی درباره واقعیت‌های موجود حرفی نمی‌زند و این مسئله باعث شده است هم اعتماد عمومی نسبت به دولت مخدوش شود و هم دوستان اصولگرای ما همه تقصیرها و مشکلات اقتصادی را به گردن دولت بیندازند. در حالی که خودشان به خوبی می‌دانند دولت مقصر وضعیت پیش آمده نیست و آیتم‌های زیادی در بروز این وضعیت دخیل هستند.»  البته به گفته آقاپور هم دولت و هم مردم باید نسبت به شرایط فعلی کشور واقع بین باشند. او معتقد است که می توان به آینده و رفع مشکلات مختلف خوشبین بود ولی نباید خیالپردازی کرد.  بلکه باید با مردم صریح بود چرا که دیگر ازشعار خسته شده اند. نماینده مردم شبستر در خانه ملت تاکید دارد: « ریل گذاری دولت طی 6 سال گذشته انجام شده است و الان زمان حرکت قطار است؛ ولی متاسفانه به حدی فرصت سوزی می کنیم که دیگر قطاری برای حرکت روی این ریل باقی نماند و این خطرناک است. نباید فرصت‌ها را سوزاند و باید از حداقل‌های شرایط موجود هم استفاده کرد.»
رقابت داخلی مانع عملکرد آزاد رئیس جمهوری می‌شود
البته نکته دیگری که سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس درباره آن با «ابتکار» سخن گفت جنگ قدرتی است که بین برخی افراد و گروه‏ها به طور علنی با دولت شروع شده است. او ادامه این فرصت طلبی از سوی برخی جریان ها در رقابت با دولت را زمینه ناراحتی مردم دانست که می تواند باعث قربانی شدن ملت پایدار شود. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: «امروزه قطب های قدرت در یک طرف با قدرت اقتصادی و نظامی و سیاسی و حاکم ایستاده اند و از طرف دیگر ملتی را شاهدیم که می خواهند در جامعه صداقت و درستی جریان داشته باشد. یعنی رقابت بین یک رکن همیشه حاکم در دهه های اخیر کشور با مردمی است که می خواهند اختیار و سرنوشتشان را خودشان به دست داشته باشند. آقای روحانی هم مدعی است که سمت این مردم است ولی از طرفی هم می خواهد با آن جریان هم بازی کند. در حالی که این روش و مدل کشورداری نیست و نمی شود هم سمت مردم بود و هم افرادی که عامل این شرایط هستند را راضی نگه داشت.» این عضو فراکسیون امید تصریح کرد: «آنها به دنبال تامین منافع خودشان هستند و می خواهند کاستی‏ها را به گردن دولت بیندازند در حالی که حقایق چیزی است که باعث شرایط بد اقتصادی موجود شده و هم زمینه اعتماد عمومی را در جامعه تضعیف کرده است و با حرف و دیالوگ دیگر نمی‌توان مردم را مجاب به انجام کاری کرد.»  او با بیان اینکه « دولت برای اینکه اعتماد عمومی را جلب کند باید در مسیر صداقت و حقیقت حرکت کند»، گفت که دولت از چیزی نترسد و بداند مردم در صورت دانستن حقایق از او حمایت می‌کنند. این نماینده تهران در خانه ملت با انتقاد از عملکرد برخی وزرا آنها را زیر سوال برد و افزود : «تا کی قرار است وزرای دولت به مجلس بیایند و به چند نماینده تندروی عضو جبهه پایداری باج بدهند تا چه چیزی را حفظ کنند؟»
اصلاح مدیریت داخلی و خارجی یک ضرورت است
هاشم زایی هم در ادامه گفت‌وگوی خود با «ابتکار» با تاکید بر اینکه «علاوه بر ضعف مدیریت داخلی که همه ما در بروز آن مقصر هستیم و با مدیریت صحیح تر می‌توانیم آن نقایص را رفع کنیم؛ تا روابط بین المللی ما اصلاح نشود نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم»، بیان کرد: «تا روابطمان با دنیا به عدم تخاصم و دشمنی با آنها تبدیل نشود، توسعه اقتصادی پیدا نمی کنیم و مشکلات اقتصادی و بیکاری ما حل نمی شود و مشکلات داخلی ما همچنان به قوت خود باقی می مانند. پس باید چشم ها را بشوییم و جور دیگری به مسائل داخلی و خارجی نگاه کنیم و تغییر رویکرد دهیم. تا هم مردم به ما اعتماد کنند و هم جامعه بین المللی.»
ماشین اقتصاد را به مردم بسپاریم و مراقب باشیم از مسیر منحرف نشود
البته علاوه بر پیشنهادهای داده شده باید نظارتی کلی از سوی رسانه ها و مردم بر عملکرد مجلس و دولت در اجرای برنامه های توسعه ای مثل برنامه ششم وجود داشته باشد. این عاملی است که می تواند منجر به جلب اعتماد عمومی شود. نکته ای که آقاپور هم به آن اشاره کرد. این عضو فراکسیون زنان مجلس در این باره گفت: «مثلا در برنامه ششم توسعه که در حال اجرا است رسانه‌ها و مردم باید نظارتی بر عملکرد دولت و حتی رفتار مجلس داشته باشند. اطلاعات باید به روز به مردم داده شود وکاری کرد که اعتماد از دست رفته دوباره برگردد تا معنی وحدتی که از طرف رئیس جمهوری مطرح می‌شود مورد اقبال عمومی قرار گیرد. او همچنین دیگر برنامه میان مدت را ایجاد امنیت برای کسب و کار مردم دانست و افزود: «دولت و مجلس و قوه قضاییه باید در خدمت مردم باشند و براساس خواسته مردم عمل کنند. باید خواست مردم برما حاکم باشد نه اینکه مسئولان اراده خود را به مردم تحمیل کنند.» او در عین حال تصریح کرد: «از همه مسئولان می‌خواهم رانندگی ماشین اقتصادی کشور را به مردم بسپارید. ما نه ماشین را تامین می‌کنیم، نه بنزین آن را تهیه می‌کنیم و نه مسیرش را مشخص می‌کنیم، بلکه طی این سال ها فقط رانندگی کرده‌ایم و تا انتها هم پایمان را روی گاز گذاشته‌ایم. در حالی که باید ماشین اقتصاد را در اختیار مردم بگذاریم و فقط در کنار آنها کمک کنیم تا کارها خوب پیش رود نه اینکه بازدارنده آنها از مسیر باشیم.» این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: « در صورت تحقق این موارد می توانیم امیدوار باشیم که دوباره اعتماد عمومی جلب خواهد شد و در صورت کمک مسئولان از مردم؛ قطعا به میدان خواهند آمد و وحدت به طور مصداقی عملیاتی خواهد شد.»
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد