hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > مراقبت‌های پس از آنژیوگرافی چیست؟

مراقبت‌های پس از آنژیوگرافی چیست؟

متخصص قلب و عروق در خصوص آنژیوگرافی گفت: آنژیوگرافی، روش تشخیصی عالی برای بررسی عروق کرونر قلب و نیز عروق سایر قسمت‌های بدن و تعیین میزان انسداد عروقی ومشکلات رگ‌ها ‏است.

محمود ‌هادی زاده اظهار کرد: برای انجام آنژیوگرافی، بیمار در بیمارستان مجهز به دستگاه آنژیوگرافی بستری شده و پس از ‏آزمایشات لازم به اتاق مخصوص آنژیوگرافی انتقال داده می‌شود.

وی ادامه داد: ابتدا ناحیه کشاله ران یاهر ناحیه که قراراست آنژیوگرافی ازآنجا انجام شود، استریل شده، پوشش مناسب بر روی بیمار گذاشته ‏می‌شود و بیمار بر روی تخت مجهز به دستگاه تصویربرداری با اشعه ‏X‏ دراز می‌کشد.

این متخصص قلب و عروق در مورد مراحل انجام آنژیوگرافی گفت: دراین شیوه درمانی معمولاً پس از ‏بی حسی موضعی، سرخرگ فمورال در ناحیه کشاله ران سوراخ شده و لوله بسیار باریکی در سرخرگ ‏قرار داده می‌شود؛ پس از آن لوله‌های خیلی نازک از داخل شیت آنژیوگرافی وارد می‌شود.‏

‏ وی خاطرنشان کرد: کاتترهای تشخیصی با طول ۵۰ سانتیمتر ازداخل شیت وارد سرخرگ شده و ‏با کمک دستگاه تصویربرداری با اشعه ‏X‏، به داخل سرخرگ‌های اصلی قلب یا هرقسمت دیگر که قراراست تحت آنژیوگرافی قرارگیرد، هدایت می‌شود.

این عضو انجمن قلب ایران افزود: پس از قرارگیری کاتتر درابتدای رگ، مایع مخصوص از طریق کاتتروارد رگ شده و ‏تصویربرداری همزمان با استفاده ازاشعه ‏X‏ انجام می‌گیرد.

وی در مورد مراحل پایانی این شیوه درمانی گفت: پس از خاتمه آنژیوگرافی، کاتتر و ابزار لوله‌ای از پای بیمار خارج می‌شود؛ سپس یکی ازپرسنل آنژیوگرافی ،با دست به مدت چند دقیقه بر روی شریانی که شیت از آن خارج شده، فشار وارد می‌کند تا خونریزی ایجاد نشود.‏

این فوق تخصص نارسایی قلب در مورد عوارض این شیوه درمانی اظهار کرد: آنژیوگرافی معمولاهیچ عارضه‌ای ندارد، اما در بعضی موارد ممکن است عوارض مختصری مانند تهوع واستقراغ ایجاد شود که این موارد نیز به سرعت با تجویزدارو برطرف می‌شود.

وی در مورد خطرات این روش گفت: عمل آنژیوگرافی قلب یا آنژیوگرافی ازعروق سایرقسمت‌های بدن با امکانات موجود، کم خطر است و عوارض خفیفی نظیر درد در ناحیه آنژیوگرافی به سرعت رفع می‌شود؛ ضایعه پوستی خاصی نیز در محل آنژیوگرافی ‏باقی نمی‌ماند.‏

هادی زاده یادآور شد: آنژیوگرافی صرفاً یک روش تشخیصی است و باعث باز شدن ‏عروق نمی‌شود، بلکه بر اساس ضایعات عروقی که در آنژیوگرافی مشاهده می‌شود، ممکن است پزشک برای بیمار یکی از گزینه‌های بالون ‏آنژیوپلاستی، عمل جراحی ‏‎(CABG)‎‏ و یا درمان دارویی را انتخاب کند.

وی در مورد بالون ‏آنژیوپلاستی خاطرنشان کرد: ممکن است ‏در صورت مناسب بودن شرایط، بالون آنژیوپلاستی بلافاصله بعداز آنژیوگرافی انجام شود، اما گاهی به دلایل خاصی این کار به جلسات بعدی موکول می‌شود.

این متخصص قلب و عروق در مورد مراقبت‌های پس از آنژیوگرافی گفت: چنانچه بیماران مبتلا به تنگی عروق کرونر دچار دیابت باشند، باید شیوه درمان دیابت را مدنظر قراردهند.

وی افزود: درمان دیابت نیز بستگی به شرایط بیمار از نظر وزن و شرایط عمومی و میزان بالا بودن قندخون دارد؛ در صورتی که بیمار هنوز مبتلا به دیابت نشده، اما دارای قند خون بالا باشد باید از مصرف شیرینی جات پرهیز کند، زیرا اثرات مضر قند بالا بر عروق کرونر قبل از بروز دیابت آغاز می‌شود.

این عضو انجمن قلب ایران یادآور شد: درصورتی که چربی خون بیمار بالا باشد، باید حتماً نسبت به درمان آن اقدام شود. مبتلایان به تنگی عروق کرونر باید دقت داشته باشند که هر دو نوع چربی بالای خون می‌تواند زمینه باعث تنگی‌های عروق کرونر را فراهم کند، اما تأثیر مضر کلسترول بالا بیش از تری گلیسرید بالا است.

وی باتوجه به اینکه بیماری‌هایی نظیر کم خونی یا مشکلات تیروئیدی و نارسایی‌های کلیوی می‌تواند تاثیرات مخربی بر عروق کرونر قلب داشته باشد گفت: این بیماران باید حتماً به درمان واصلاح این بیماری‌ها اقدام نمایند.

هادی زاده اظهار کرد: از اقدامات مهم دیگر برای بیمارانی که در آنژیوگرافی، تنگی‌های عروق قلب یا سایر نواحی بدن را داشتند، ترک دخانیات و دوری از هوای آلوده است.

وی افزود: همچنین از آنجا که استرس و مشکالت روحی باعث رسوب مواد مضر در عروق و تنگ‌تر شدن شریان‌ها می‌شود، به این بیماران توصیه می‌شود از تنش‌های روحی دور باشند.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه کنترل فشار خون نقش عمده‌ای در بهبود این بیماران دارد، گفت: فشارخون بالا بر بسیاری از اندام‌های داخلی بدن تأثیر مخرب دارد که از جمله آن‌ها سیستم قلبی و عروقی است؛ همچنین بالا بودن فشارخون می‌تواند خود باعث ایجاد و یا تشدید علائم قلبی شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد