hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > یزد قطب تولید محصولات گلخانه‌ای در کشور

یزد قطب تولید محصولات گلخانه‌ای در کشور

یزد با وجود عرصه‌های متعدد بیابانی در حال حاضر یکی از مناطق عمده تولید انواع محصول باغی، زراعی و گلخانه‌ای ایران در میان ۳۱ استان است که علاوه بر تأمین نیازهای خود بخشی از تولید را هم روانه بازار سایر استان‌ها و خارج از کشور می‌کند. 

به گزارش ایرنا، با توجه به تبعات ناشی از خشکسالی در ۲ دهه گذشته، کاهش میزان بارندگی، تغییر سیکل دوره بارندگی خصوصا سال اخیر (بارش باران به‌جای برف در ارتفاعات)، ایجاد فروچاله ها، برداشت‌ بی‌رویه و غیراصولی آب و ادامه افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌های مختلف به‌ویژه دشت یزد- اردکان، کاشت محصولات پرآبخواه و آبیاری غرقابی دیگر به‌صرف نیست. البته با شرایط کم‌آبی و ادامه خشکسالی، تغییر الگوی آبیاری سنتی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه با استفاده از روش‌های نوین علمی در سال‌های اخیر موردتوجه بسیاری از بهره‌برداران و کشاورزان قرارگرفته است، اما ضرورت ادامه این کارها بیشتر به نظر می‌رسد.

۴۲ هزار تن محصول گلخانه‌ای یزد به خارج صادر ‌شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: باهدف توسعه کشت محصولات کم آبخواه و صرفه‌جویی در مصرف آب در سال زراعی ۹۹- ۹۸ مبلغ ۵۵۲ میلیارد ریال وام ارزان‌قیمت برای ایجاد ۴۶ هکتار گلخانه به کشاورزان پرداخت شد. محمدحسین ملانوری افزود: در این مدت در سطح ۷۲ هکتار اراضی شهرستان‌های یزد و اشکذر، طرح توسعه کشت گلخانه‌ای با مشارکت بخش خصوصی و با همکاری ۱۴۰ نفر از تولیدکنندگان اجراشده است. به گفته او در این مدت متقاضیان احداث ۲۶ هکتار محصولات گلخانه‌ای بدون دریافت وام بانکی منابع مالی لازم را از محل سرمایه و اندوخته‌های شخصی خود تأمین و پرداخت کردند. این مسئول بخش کشاورزی استان اضافه کرد: با اجرای طرح یادشده در سطح یادشده علاوه برافزایش ۱۷ هزار تن محصول که بیشتر خیار سبز است، زمینه اشتغال ۸۰۰ نفر فراهم‌شده است. معاون جهاد کشاورزی استان یادآور شد: هزار و ۶۹۰ هکتار اراضی استان به محصولات گلخانه‌ای اختصاص دارد که سالانه از این مقدار سطح زیرکشت ۴۸۵ هزار تن محصول تولید و روانه بازارهای داخلی و عمدتا خارجی می‌شود. ملانوری تصریح کرد: پارسال ۶۰ درصد معادل ۴۲ هزار تن محصول به بازارهای روسیه و عراق و حوزه خلیج‌فارس صادر ‌شد. او بابیان اینکه یزد ازلحاظ تولید محصول گلخانه‌ای مقام دوم کشور را دارد، تصریح کرد: تاکنون در این بخش زمینه اشتغال ۱۶ هزار نفر فراهم‌شده است. ملانوری خاطرنشان کرد: تولید محصول در فضای باز هر هکتار ۳۰ تن و در گلخانه‌های معمولی ۳۰۰ تن و در گلخانه‌های جدید (N. f. t) بالای ۶۰۰ تن است و در این زمینه مصرف آب برای کاشت محصول گلخانه‌ای نسبت به کاشت در فضای باز ۱۰ برابر کاهش دارد و علاوه بر آن اشتغال را به ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

کشت ۲۸ گونه گیاهان دارویی در یزد

همچنین مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به افزایش ۲۰ درصد سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان در سال جاری گفت: امسال از هزار و ۷۶۷ تن محصول از هزار و ۶۴۷ هکتار برداشت شد. اکبر شیخ علیشاهی افزود: افزایش سطح زیرکشت و توسعه گیاهان دارویی علاوه بر صرفه‌جویی در آب به‌طور متوسط در هر هکتار برای کشاورزان ۱۵۰ میلیون ریال درآمدزایی دارد. او با بیان اینکه پارسال از هزار و ۵۰۷ هکتار اراضی زیرکشت گیاهان دارویی هزار و ۶۱۷ تن محصول تولید شد، افزود: در حال حاضر ۲۸ گونه گیاهان دارویی در استان کشت می‌شود. او عمده گیاهان دارویی تولیدی را زعفران، آویشن، نعناع فلفلی، خارمریم، گل‌گاوزبان، شاه‌تره، کاسنی، خارشتر، زیره سیاه و سبز، آلوئه ورا، گل محمدی، زرشک، آنغوزه، شیرین‌بیان ذکر کرد. این کارشناس حوزه باغبانی یزد افزود: برای کشت گیاهان دارویی مدیریت جهاد کشاورزی هر یک از ۱۰ شهرستان‌ استان تا سقف ۵۵۰ میلیون ریال وام برای هر هکتار با همکاری بانک‌های عامل به متقاضیان پرداخت می‌کند. او اظهار داشت: تاکنون ۱۲ میلیارد ریال برای توسعه ۳۰ هکتار گیاهان دارویی به فعالان این حوزه پرداخت شد، یادآور شد: برای توسعه و افزایش محصول علاوه بر آموزش کشاورزان، معرفی گونه‌های مقاوم و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه توسط کارشناسان در برنامه‌های سازمان در دستور کار قرار دارد.

تولید 5/2 تن محصول خشک زعفران در یزد

همچنین به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد، امسال 5/2 تن محصول خشک زعفران از ۷۳۴ هکتار زمین‌های زیرکشت این گیاه کم آبخواه در استان برداشت شد. سید جمال سجادی پور با بیان اینکه متوسط تولید این محصول در هر هکتار پنج کیلوگرم محصول خشک است، افزود: بیشترین سطح زیرکشت زعفران با ۴۰۰ هکتار در شهرستان بهاباد و کمترین آن با ۶ هکتار مربوط به شهرستان یزد است. او با اشاره به اینکه با اجرای طرح تغییر الگوی کاشت محصول، هرسال به سطح زیرکشت زعفران در استان افزوده می‌شود، اظهار کرد: با توجه به کم آبخواه بودن این گیاه و ارزش‌افزوده بالا، امسال ۱۰۰ هکتار به مجموع زیرکشت زعفران استان افزوده شد و سطح زیرکشت به ۸۳۴ هکتار رسیده است. او بابیان اینکه در ابرکوه شرایط آب و هوایی مناسبی برای تولید زعفران وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این شهرستان به همت کشاورزان حدود ۱۰۰ هکتار به کاشت این محصول اختصاص دارد. او تأکید کرد: درآمد مردم برخی مناطق استان از جمله ابرکوه، خاتم و بهاباد از طریق کشاورزی تأمین می‌شود، لذا تغییر الگوی کاشت محصول، توسعه کاشت گیاه زعفران و گیاهان دارویی به کشاورزان توصیه می‌شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد