hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم > تلاش برای تشکیل بانک اطلاعات از طرح‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی

تلاش برای تشکیل بانک اطلاعات از طرح‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قم گفت:بستر مناسبی برای تشکیل بانک اطلاعات قوی از طرح‌های کاربردی، دانش‌بنیان و فناورانه در حوزه کشاورزی نیز فراهم می‌شود که این امر سرمایه‌ای ارزشمند برای پیشرفت‌های آینده‌است.

به گزارش خبرنگار رویداد ایران از قم، مسعود ترابی در گفت وگوی خبری که در اداره کل جهاد و کشاورزی استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر حرکت هوشمندانه‌ای برای دانش‌بنیان‌ شدن کشاورزی قم انجام شده‌است، اظهار کرد: اکنون این استان با وجود محدودیت سطح اراضی کشاورزی، از نظر پیشرفت‌های علمی و فناوری در از جمله استان‌های موفق به شمار می رود.

وی با بیان اینکه در جریان برگزاری این رویداد علاوه بر این که از ایده‌های برتر تجلیل به‌عمل می‌آید، تصریح کرد: بستر مناسبی برای تشکیل بانک اطلاعات قوی از طرح‌های کاربردی، دانش‌بنیان و فناورانه در حوزه کشاورزی نیز فراهم می‌شود که این امر سرمایه‌ای ارزشمند برای پیشرفت‌های آینده‌است.

ترابی با بیان اینکه به دلیل محدودیت منابع آبی و سایر عوامل محیطی، دیگر امکان توسعه سطح زیر کشت برای افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی فراهم نیست، گفت: در این راستا بهترین راهکار برای حفظ و ارتقاء حجم تولید محصولات کشاورزی، استفاده از ایده‌های علمی و فناورانه است که برگزاری رویداد یاد شده در استان، این هدف را تسهیل میکند.


 

فعالیت 20 شرکت دانش بنیان مرتبط با حوزه کشاورزی در قم

وی با بیان اینکه درحال حاضر ۲۰ شرکت دانش‌بنیان مرتبط با حوزه کشاورزی در استان قم فعالیت می‌کنند، عنوان کرد:محصولات تولیدی این شرکت ها در بخش‌های مختلف کشاورزی همچون زراعت، دامپروی، پرورش شیلات و تامین ماشین آلات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قم، با اشاره به امکانات و ظرفیت‌های مطلوب برای توسعه تحقیقات کشاورزی به صورت کاربردی در قالب ایستگاه‌های مطالعاتی،گفت: این مرکز با استفاده از اعضای هیات علمی و سایر کارشناسان خود برای افزایش دانش در این حوزه دوره‌های تخصصی لازم را برای مجریان، دانش‌پژوهان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان برگزار می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رونمایی از سند الگوی کشت قم در روزهای اخیر گفت: اجرای این سند، کمک بزرگی به موفقیت راهبرد تامین امنیت غذایی استان به عنوان مهمترین اولویت سازمان جهاد کشاورزی استان است.

تامین 10 درصد تخم مرغ مورد نیاز کشور در قم

وی افزود: خوشبختانه با توجه به کارهای انجام شده برای افزایش سطح دانش و مهارت کشاورزان در قم، همه ساله شاهد حضور کشاورزان نمونه استان در میان کشاورزان منتخب کشور هستیم و این موضوع نشان دهنده بهره‌وری مناسب فعالیت‌های کشاورزی در قم است، به عنوان نمونه استان قم با وجود وسعت کم بیش از ۱۰ درصد تخم مرغ مورد نیاز کل کشور را تولید می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم ابراز داشت: سه ایستگاه فعال در قم داریم که در زمینه گیاهان زراعی و شیلات و امور دام پژوهش‌های لازم را انجام می‌دهند و در حوزه آموزش ۱۱ نیرو، کارهای ستادی را انجام می‌دهند و مربیان از بیرون گزینش و به کار گرفته می‌شوند.

ترابی با اشاره به اهمیت دانش بنیان کردن عرصه کشاورزی گفت: استان قم در سطح زیر کشت در مقایسه با استان‌های دیگر جایگاه بالایی ندارد اما در عرصه بهره وری عملکرد خوبی از سوی کشاورزان قمی صورت می‌گیرد.


وی با بیان اینکه امروز امکان افزایش سطح زیر کشت در قم و کشور را نداریم و کشاورزی باید به سمت افزایش بهره وری حرکت کند، بیان داشت: باید میزان محصول در واحد سطح و هکتار افزایش یابد که این موضوع از مباحث دانش بنیان  و راه ورود به امنیت غذایی کشور است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم از دهکده فناوری کشاورزی در استان قم خبر داد و گفت: ۱۵ هکتار زمین برای ایجاد پردیس و یا دهکده کشاورزی اختصاص یافته است که شرکت‌های دارای توانمندی در این زمینه، در قالب واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله اقدامات پژوهشی و دانش بنیان کشاورزی انجام می‌دهند.

وی عنوان داشت: زمین و زیرساخت لازم در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد و سایر امکانات از حمله احداث ساختمان با خود شرکت‌ها است که استان قم جز شش استان کشور است که این دهکده را تأسیس کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم گفت: نیازمند ارتباط جدی با مراکز علمی و دانشجویان هستیم تا ایده‌های که در عرصه تولید دانش بنیان نقش آفرین باشد جذب شود و برگزاری رویداد فناورانه در مسیر کشاورزی دانش بنیان در قم برگزار شده است.

ترابی افزود: ۹۰ ایده دانشجویی و ۴۰ ایده دانش آموزی تاکنون دریافت شده است و این رویداد در راستای هویت بخشی به جوانان و نوجوانان است که آنان نیز می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود را ارائه دهند.

وی ادامه داد: از روزهای گذشته آثار ارسالی داوری شده است که ۳۰ ایده انتخاب شده و در روز دوشنبه هفته جاری داوری نهایی در حضور کارشناسان و کشاورزان نمونه صورت می‌گیرد و صاحبان ایده از ایده‌های خود دفاع می‌کنند و در نهایت سه ایده به عنوان برگزیده نهایی انتخاب می‌شود.

وی تصریح کرد: این رویداد به دنبال جذب ایده‌ها و فکرهای دانشجویان و دانش آموزان در عرصه دانش بنیان شدن کشاورزی بوده است که افراد برگزیده در مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد کشاورزی جذب خواهند شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم ابراز امیدواری کرد: تلاش می‌شود تا در سالهای آینده شمار شرکت‌های دانش بنیان حوزه کشاورزی در قم از ۲۰ شرکت به ۴۰ شرکت برسد.

 

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد