hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > بازي با طلاي سياه!

بازي با طلاي سياه!

دوباره نفت، دوباره ایران! وقتی برجام به ثبت رسید، همه ما خیال‌مان از فروش نفت راحت شد. دیگر می دانستیم سایه «برنامه نفت در برابر غذا» ما را تهدید نمی کند. برجام، گارانتی نفت ما شد و حتی نفتکش ها هم بدون استرس و اضطراب و با پرچم ایران راهی آب های آزاد شدند.
وقتی یک مستاجر اشتباهی راهی کاخ سفید شد، معادلات همه به‌هم ریخت. دوباره ترس و لرز بر پیکره طلای سیاه افتاد و ما یک بار دیگر نگران فروش مهم‌ترین کالای صادراتی کشورمان شدیم.
وقتی داستان پیچیده تر و سخت می شود که با رییس جمهوری مواجه باشیم که حتی یک روز سابقه کار سیاسی و دیپلماسی ندارد اما تمام تجربه‌اش در تجارت و بازرگانی است. او خیلی خوب بلد است که چگونه تمام احساسات خصمانه‌اش را برای انتقام هم زمان از باراک اوباما و ایران به کار بگیرد.ترامپ دست روی نفت گذاشته و پس از خروج از توافق هسته ای برجام، به دنبال اجرای تمام و کمال تحریم نفتی ایران در آبان ماه است. او می خواهد داستان تحریم نفت را به زمان پیش از توافق موقت ژنو برگرداند و جنگ تمام عیار اقتصادی واشنگتن با تهران را به جاهای باریک بکشاند.
مشتریان پر و پاقرص و همیشگی نفت ایران نیز از همین حالا، به اوامر ترامپ، چراغ سبز نشان داده اند. آمریکا چنان اختاپوس وار بر اقتصاد جهانی ، چنگ انداخته که رهبران و روسای جمهور جهان از آن می ترسند. وقتی نارندرا مودی، نخست وزیر هند با جمعیتی بالغ بر یک میلیارو نیم خیلی سریع به دستور رییس جمهور آمریکا، «بلی» می‌گوید دیگر نمی توان واقعا برای استقلال مستعمره سابق بریتانیا، ارزشی قائل شد!
شاید خیلی ها بگویند که ارزش تجارت بین دهلی نو و واشنگتن خیلی بیشتر از داد و ستد محدود ایران و هند است اما با وجود این گونه تحلیل‌ها، مشکل اصلی از بین رفتن استقلال اقتصادی سیاسی کشورهاست که بدون اجازه آمریکا حتی نمی توانند آب بخورند. همین حالا، فرانسه یکی از بزرگ‌ترین بازنده های خروج آمریکا از برجام است و خیلی دوست دارد در این اوضاع بدمالی و بیکاری در سرزمین آزادی، با ایران تجارت داشته باشد اما توتال، ای تی آر، ایرباس و ... از ترس تحریم های آمریکا، راه خروج از بازار ایران را در پیش گرفته اند. باید برای استقلالی که در دنیا وجود ندارد، متاسف بود اما به هر حال تحریم نفتی ایران از سوی دنیا یک واقعیت است که برای پیدا کردن راه های بقا در بازار انرژی جهان، باید چاره اندیشی کرد.
انتقاد زنگنه از کارشکنی ها
وزیر نفت کشورمان می‌گوید: اگر در کار وزارت نفت تاخیر نینداخته بودند و پنج قرارداد دیگر همانند توتال منعقد شده بود و همچنین صادرات نفت کشور چهار میلیون بشکه در روز بود، دیگر آمریکا نمی توانست نفت ایران را تحریم کند.
زنگنه درباره تضامین اخذ شده در قرارداد ایران و توتال گفت: ساختار قراردادهای «آی پی سی» این‌گونه بوده که اگر اجرای قرارداد برای شرکت طرف مقابل ایران غیرممکن شده و این موضوع را اعلام کند، می تواند از قراداد خارج شود اما پولی به آن پرداخت نمی شود تا زمانی که فعالیت پروژه تمام شود.وزیر نفت با بیان اینکه در قرارداد ایران و توتال پیش بینی شده است که شرکت دوم یعنی شرکت چینی جایگزین توتال شود، افزود: توتال هنوز از قرارداد خارج نشده و 25 روز از مهلت 60 روزه این شرکت برای مذاکره با آمریکا باقی مانده است.
احتمال نرمش آمریکا
ایالات متحده آمریکا پس از تهدید به تحریم نفتی کامل ایران، نشانه‌هایی از احتمال نرمش در سیاست خود بروز داد.
به گزارش یورونیوز، یک مقام رسمی دولت آمریکا که در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی گفته است واشنگتن در تلاش است تا ضمن گفت‌وگوی جداگانه با کشورهای خریدار نفت ایران، آن‌ها را متقاعد کند تا جمهوری اسلامی را به تغییر رفتارهای «تهدیدآمیز» خود مجبور کنند.
بنا بر سیاست اعلام شده از سوی آمریکا در روز پنجم تیر ماه برای تحریم کامل نفتی ایران و «به صفر رساندن» خرید نفت از این کشور در جهان، قرار بود الزام کشورها به قطع خرید نفت از ایران از تاریخ چهارم نوامبر ۲۰۱۸ / ۱۳ آبان ۱۳۹۷ اجرایی شود.
این مقام خواسته است نامش فاش نشود، تصریح کرده که آمریکا حاضر است با کشورهایی که خرید نفت از ایران را «کاهش» بدهند «به صورت موردی» کار کند.ژاپن و کره جنوبی تایید کرده اند که در حال مذاکره با آمریکا برای کسب معافیت از تحریم های نفتی ایران هستند. هند در کنار چین، اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی از خریداران عمده نفت خام ایران است.
دیپلماسی ضدایرانی هیلی در هند
هیلی که برای تحریم نفتی ایران به سرزمین مادری اش سفر کرده پس از دیدار با نارندرا مودی به خبرنگاران گفت: «نخست وزیر مودی به خوبی موضع ما درباره ایران را درک می کند. او (این موضع) را زیر سوال نبرد و از آن انتقاد نکرد. او درک کرد. او همچنین درک می کند که رابطه (هند) با آمریکا محکم است و مهم است و ضرورت دارد که همین طور بماند».
هیلی که خود هندی تبار است گفت که وزیران دفاع و امورخارجه دو کشور به زودی درباره پیامدهای اعمال مجدد تحریم های ایران گفت‌ وگو خواهند کرد.
شروع تحریم ها در آبان
بر اساس تحریم‌های آمریکا، شش ماه بعد از خروج این کشور از برجام، یعنی در نوامبر(آبان) سال ۲۰۱۸، وزارت دارایی آمریکا باید عملکرد کشورهای خریدار نفت ایران را بررسی کند و در صورتی که به قانون تحریم عمل نکرده باشند، بانک‌هایی که برای خرید نفت به بانک مرکزی ایران پول پرداخته‌ باشند (مثلا بانک های چینی، کره‌ای یا هندی) مشمول تحریم می‌شوند.
به نظر می رسد که آمریکا کمر همت بسته تا فروش نفت ایران را به صفر نزدیک کند هر چند این آرزو کمی دور از واقعیت و بلند پروازانه به نظر می رسد اما به هر حال، اقدامات خصمانه آمریکا می‌تواند تاثیر خود را بجا بگذارد.
با توجه به این که برخی از بزرگ‌ترین مشتریان نفتی ایران از جمله کره جنوبی و ژاپن، از متحدان آمریکا به شمار می‌روند، به نظر می‌رسد متقاعد کردن همه کشورها به اعمال این سیاست و توقف یا کاهش خرید نفت از ایران کار پیچیده‌ای باشد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد