hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > چرا ادعای ایجاد یک میلیون شغل غلوآمیز است؟

چرا ادعای ایجاد یک میلیون شغل غلوآمیز است؟

ادعای دولت در خصوص ایجاد بیش از یک میلیون شغل به نظر من کاملا غلوآمیز و تبلیغاتی است. این موضوع در دولت‌های قبل هم مسبوق به سابقه است.

همه دولت‌ها برای مثبت جلوه دادن کارنامه دولت، اقدام به چنین تبلیغاتی می‌کنند. این انتقادات به میزان شغل ایجاد شده در گذشته هم وجود داشته و اساسا آمارها و اطلاعات پایه در خصوص محاسبه نرخ بیکاری، اشتغال، رشد اقتصادی و حتی تورم به دلیل عدم یک سامانه ملی و جامع به صورت فنی و تخصصی با وجود فعالیت مرکز آمار محل تردید جدی است.

همه سازمان‌های تخصصی و مراکز پژوهشی نسبت به استخراج آمار در ایران انتقاد داشتند و هنوز این مساله وجود دارد. متاسفانه با وحود همه این انتقادات، هنوز نسبت به اصلاح استخراج آمار در کشور اقدام اساسی صورت نگرفته و برای همین هم است که ما شاهد تفاوت معناداری بین آمارهای مرکز آمار، بانک مرکزی، مراکز پژوهشی و تخصصی و خود سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در کشور هستیم.

بر این اساس، تا زمانی که ما امکان ایجاد یک سامانه یکپارچه به صورت تخصصی برای هم‌افزایی و پایش جدی آمارهای تخصصی در کشور فراهم نکنیم‌ همچنان با این مشکل جدی برای صحت و سلامت آمار روبه‌رو هستیم.

دولت سیزدهم هم از ابتدا برای پیگیری اشتغال‌زایی در کشور برنامه نداشت و اوج این تبلیغات و هیاهو برای ایجاد اشتغال را در شروع دولت سیزدهم شاهد بودیم که قرار بود طی یک‌سال و نیم یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شود؛ آن هم با سکانداری، هدایت و دبیری وزیر کار وقت، آقای عبدالملکی که در مدت کوتاهی برکنار شد و تمام آن طرح و تبلیغات از بین رفت و تقریبا دبیرخانه شورای عالی اشتغال هم دچار انفعال جدی شد.

از سوی دیگر، دولت سیزدهم چند ماهی هم فاقد وزیر برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود. این هم یکی از نواقص جدی دیگری بود که وجود داشت و با آمدن آقای مرتضوی هم طرح و برنامه‌ای از ایشان ندیدیم. حتی به دلیل عدم وجود سابقه جدی ایشان در کارهای کلان، تمرکز و اشرافی هم به امور نداشت و ادعاهایی هم در روز رای‌گیری مطرح نکرد که بتواند برنامه‌ای را از قبل تهیه کند و یا برنامه‌هایی که از گذشته وجود داشته، محل نقد و بررسی و اجرا قرار دهد.

بر این اساس، سوال این‌جاست که براساس چه برنامه‌ای آقای مرتضوی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادعا دارند که بیش از یک میلیون شغل طی سال گذشته در کشور ایجاد شده است.

* کارشناس بازار کار

۲۲۳۲۲۵

منبع: khabaronline-1725636

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد