hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > دعوای شخصی فاجعه آزار جنسی کودکان فوتبالیست مشهد را رو کرد!

دعوای شخصی فاجعه آزار جنسی کودکان فوتبالیست مشهد را رو کرد!

حمید سجادی و مهدی تاج و مجموعه های تحت مدیریت شان امروز خبر از پیگیری حادثه تلخ آزار جنسی کودکان در یک مدرسه فوتبال در مشهد داده اند.
بیشتر بخوانید

روز جمعه بود که استوری جواد طاری بخش مدیر روابط عمومی پیشین باشگاه پدیده مشهد خبر اول ورزش کشور شد. او که این روزها از منتقدان احسان اصولی است و در شورای شهر مشهد فعالیت می کند از آزار جنسی حداقل ۱۵ کودک در یک مدرسه فوتبال مشهد داد.

بچه های معصومی که در هفته ها و ماه های اخیر پس از رفتن به کلاس های فوتبال به شدت منزوی و افسرده شده بودند . اتفاقی که خانواده های شان را مشکوک کرده بود و پیگیری های شان پرده از جنایتی شیطانی در مدرسه فوتبالی داد که با نامی زیبا سعی کرده بود با عناوینی چون فعالیت در لیگ های استان خانواده های مشهدی را فریب دهد.
مربیانی که حالا متهمند به کثیف ترین حرکات ممکن. لکنه ننگی برای فوتبال ایران و ورزش کشور که چنین افرادی چطور توانسته اند این اقدامات را انجام دهند. پرونده ای که حالا در سیستم قضایی پیگیری می شود اما وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال هم تازه به تکاپو افتاده اند برای پیگیری اش.
پرونده ای که هر جای دنیا رخ دهد به شدیدترین شکل ممکن با آن برخورد می شود. از دنی آلوز تا اومتیتی فوتبال جهان نشان داده با موارد اینچنینی کوچکترین تعارفی ندارد.
در ایران و فوتبال خراسان حالا وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال که از ابتدای امثال حوادث تلخی چون رخداد بازی ایران و لبنان را رقم زدند و برایش هیچ پاسخ قانع کننده ای نداشتند، در ادامه اختلافات بین هیات مشهد و اداره کل وزارت ورزش ، این پرونده شان علنی شده است، خود در ردیف مقصرین هستند. آنها هستند که باید بر مربیان، باشگاه ها و رفتارشان نظارت کنند.

از مشهد تا گوشه گوشه ایران سال هاست باشگاه هایی این چنین بی در و پیکر دکانی شده اند برای تیغ زدن خانواده ها و حالا یکی از فجیع ترین اتفاقات ممکن شان برای انتقام گیری از همدیگر رسانه ای شده است و چه خوب است نهادهای نظارتی فراتر از برخورد با مسببین به سخت ترین شکل ممکن ، یک بار برای همیشه با وزارت ورزش ، فدراسیون فوتبال ، هیات متخلف و همه قصورکنندگان این پرونده و پرونده های اینچنینی برخوردی درخور کنند.
اینکه وزیر ورزش و تاج نتوانند با یک بیانیه محکومیت و قول پیگیری از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. وعده های پوچی که نمونه های دیگرش را همین چند روزه در برخورد با توهین فیفا در تحریف نام خلیج فارس دیده ایم.
حمید سجادی، تاج، اصولی ، جواهری و همه هیات هایی که پرونده هایی اینچنینی را در پستو ها نگه داشته اند باید پاسخگوی حقی باشند که از خانواده های این کودکان معصوم و کودکان معصوم دیگری که رویای دروغ فوتبالیست شدن کیسه ای برای خالی کردن جیب والدین شان شده است.

موضوع مشکلات حاشیه‌ای مدارس آموزشی تفریحی ورزشی و در رأس آنها مدارس فوتبال هر از چند گاهی به بحث داغی تبدیل می شود که عموماً دارای حاشیه های منفی و اخبار تاسف‌بار است. در تازه ترین خبر از این مجموعه رویدادهای سریال گونه جمعی از خانواده های ورزش آموزان کودک و نوجوان در یکی از مدارس فوتبال در مشهد نسبت به تعرض جسمی و روانی به فرزندان خود در این مدرسه اعتراض کردند.
نکته عجیب ماجرا آنجاست که مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی خبر داده این مدرسه فوتبال مجوز رسمی برای فعالیت نداشته و با این وجود علاوه بر ثبت نام کودکان و نوجوانان در مسابقات رسمی شهرستان نیز حضور داشته است.
فارغ از دستور وزیر ورزش و جوانان مبنی بر پیگیری این موضوع که بیشتر دستوری نمادین و بدون دستور کار و مخاطب مشخص صادر شده، نمی‌توان کتمان کرد که موضوعاتی از این دست و تخلفات آموزشگاه های ورزشی برای اولین بار نیست که آشکار شده و پیگیری های گذشته نتیجه و سرانجام مشخصی در پی نداشته است.
در پیگیری این موضوع ابتدا به سراغ مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی رفتیم تا از کیفیت بررسی پرونده مطلع شویم. وی موضوع تعرض مربیان مدرسه فوتبال به کودکان و نوجوانان را قطعی ندانسته و گفت: این موضوع فعلاً در حد ادعای خانواده هاست و باید از طریق مبادی قانونی بررسی و اثبات شود. اما آنچه علی اکبر هاشمی جواهری نسبت به آن بسیار ناراحت و شاکی بود فعالیت این مدرسه بدون مجوز قانونی و حتی حضور در مسابقات رسمی بوده است.
او ریشه اصلی این مشکل را در عدم نظارت و اجرای قانون از جانب هیئت فوتبال استان دانست و افزود: باشگاه های ورزشی برای آغاز فعالیت خود الزاماً باید از کمیسیون ماده ۵ مجوز رسمی اخذ کنند هرچند هیئت فوتبال اختیار صدور مجوز را ندارد اما وظیفه نظارت و پیگیری اخذ مجوز باشگاه ها را داشته و اینکه این مدرسه فوتبال بدون مجوز اقدام به جذب دانش آموز، آغاز آموزش و حضور در مسابقات رسمی نموده تخلف آشکار خود باشگاه و قصور هیئت فوتبال در وظیفه نظارتی بوده است.
وی درخصوص ادعای تعرض به نوجوانان نیز گفت: این موضوع فعلا در حد ادعا است و باید در زمان تحقیقات اسناد لازم برای آن جمع آوری شود و اگر این ادعا به اثبات رسد ما قویا با آن برخورد خواهیم داشت.
این مدیر کل که از مصاحبه ها و گفته های گذشته اش بر می آمد چندان دلخوشی از هیئت فوتبال استان ندارد نسبت به عملکرد هیات فوتبال بیش از اینها نارضایتی داشت از جمله در مصاحبه خود از وجود پرونده های دیگری در موضوعات مختلف از جمله مالی و اخلاقی خبر داد و ادعا کرد «در حوزه فنی ورزشی هیئت فوتبال عملکرد بسیار ضعیفی داشته است».
هاشمی جواهری در عین حال تاکید کرد رسیدگی به تخلفات هیئت فوتبال را از مبادی قانونی و در چارچوب اختیارات قانونی ورزش و جوانان پیگیری می کند و هرچند تمام اختیارات کامل برای تصمیم گیری در این حوزه ندارد اما از طریق حراست و بازرسی در پی اقداماتی است که بازدارندگی مناسبی برای به گفته وی «تخلفات هیئت فوتبال خراسان رضوی» داشته باشد.
اختلاف هیئت فوتبال استان با اداره کل ورزش و جوانان و فراتر از آن فدراسیون فوتبال با وزارت ورزش و جوانان بر کسی پوشیده نیست و سابقه طولانی هم دارد. از دعوا و درگیری های وزیر ورزش دولت قبل با فدراسیونی که به هیچ وجه به حرفش گوش نمی داد تا همین روزها که هنوز بحث های حاشیه ای در خصوص جلسه مجمع عمومی هیئت فوتبال استان و نحوه برخورد اداره کل ورزش و جوانان با رئیس هیئت داغ است؛ یک جمله عجیب از قول مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی درخصوص استعفای احتمالی رئیس هیئت فوتبال استان نقل شده که گفته بود: «اگر آقای اصولی این لطف را در حق فوتبال استان بکند ممنون می‌شویم»!
راه ندادن رئیس هیئت به جلسه مدیرکل و رئیس فدراسیون فوتبال و برگزاری جلسه محرمانه پیشکسوتان فوتبال با رئیس فدراسیون بدون حضور رئیس هیئت از دیگر حواشی این روزها پیرامون هیئت فوتبالیست که رئیس آن عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال نیز به شمار می رود.
هاشمی جواهری درحالیکه است «اتفاقات فوتبال مشهد به دلیل نحوه مدیریت احسان اصولی است» وی در پایان مصاحبه گفت: «خواهیم دید که از نظر قانونی دست ما چندان هم بسته نیست».
اما با توجه به پیام خلاصه وزیر ورزش و اظهارات مدیرکل ورزش و جوانان استان که موضوع را به ابزارهای قانونی سپرده به نظر می رسد این موضوع در سطح وزارتخانه ورزش و جوانان هنوز حساسیت چندانی ایجاد نکرده باشد به ویژه که در پیگیری از دفتر حقوقی وزارتخانه با این پاسخ مواجه شدیم که «هنوز این موضوع به ما ارجاع نشده لذا باید از طریق اداره کل استانی و حراست اداره کل پیگیر آن باشیم».
سوال مهم آن است که این موضوع از چه ابعادی و به چه میزان برای وزارت ورزش مهم و حساس تلقی شده و وزارتخانه از چه زوایای به این موضوع نظر کرده و پیگیری خواهد کرد.
اگر قدری دقیقتر به ابعاد ماجرا نظر کنیم متوجه می‌شویم که چنین اتفاقی به ویژه که اتفاقی جدید و برای اولین بار نبوده میتواند در حوزه های مختلف کاری ورزش و جوانان به طور مستقیم یا غیرمستقیم اثرگذار باشد.
از آنجا که مدارس آموزشی ورزشی گام اول استعدادیابی و پرورش استعدادهای ورزشی با هدف ایجاد نیروی انسانی در بعد ورزش قهرمانی را به عهده دارند بی جا نیست که بگوییم چنین اخبار و اتفاقاتی می تواند در دستاورد ها و خروجی معاونت ورزش قهرمانی وزارت خانه اثرگذار باشد، چراکه انتشار چنین اخباری به راحتی می تواند سبب سلب اعتماد خانواده ها از مدارس ورزشی و باشگاه های رده های کودک و نوجوان شود که در نتیجه ورودی این آموزشگاه ها را کاهش داده و طبیعتاً کودکان و نوجوانان برای پر کردن اوقات فراغت خود به سمت آموزش های غیر ورزشی مانند زبان های خارجی، هنر و… سوق پیدا می کند.
در این زمینه تلاش بسیاری داشتیم تا با دفتر معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارتخانه و همچنین اداره کل استعدادیابی و ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارتخانه ارتباط گرفته و جویای دغدغه و ذهنیت آنها باشیم و بدانیم که آیا وزارتخانه با چنین فرضی به موضوع نگاه کرده و پیگیر آن هست یا خیر، اما پیگیری‌های ما به جواب مشخصی نرسید.
حوزه دیگر وزارت ورزش و جوانان که به نظر می رسد می بایست روی این قضیه حساس باشد حوزه جوانان و معاون معروف و سلبریتی آن است چرا که در بعد اخلاق این مسئله بسیار حساس و ملزوم به پیگیری است و هر دو بخش این موضوع یعنی مربیان و ورزش آموزان مشتریان بالقوه حوزه جوانان معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان تلقی می شود اما به نظر نمی رسد این معاونت هم نسبت به این موضوع حساسیت یا واکنش خاصی بروز داده باشد.
با این همه به نظر می‌رسد موضوعی که باید در شفافیت کامل و با اطلاع رسانی جز به جز به خانواده ها، افکار عمومی و عموم جامعه پیگیری و نتایج ملموس و مشخص آن در کمترین زمان ممکن اعلام و اجرا شود بر طبق روال کار های دولتی به پشت پرده محرمانه‌ای سوق داده شده که احتمال رسیدن به نتیجه و سرانجام مشخص را بسیار ضعیف می‌کند. به نظر نمی رسد هنوز این پرونده به دادستانی مشهد ارجاع شده باشد و اداره کل ورزش و جوانان نیز همه اطلاع‌رسانی در این حوزه را به چند پاراگراف کوتاه اظهارنظر مدیرکل محدود ساخته است.
این فرضیه نه چندان بدبینانه را نباید از یاد برد که در سطح شهر های کشور علاوه بر مدارس فوتبال، مدارس آموزشی سایر رشته ها نیز فعال اند و البته دارای مخاطب و مشتریان بسیار، اما آنچه بیش از همه و همیشه در چشم خودنمایی می کند مدارس فوتبال است.
چه کسی یا چه دستگاهی آمار درست و دقیق از تعداد و تعدد پرونده های اخلاقی انضباطی و قانونی از این آموزشگاه ها را در دست دارد؟ چه کسی می تواند بگوید چه آموزشگاه هایی در کشور دارای مجوز رسمی فعالیت هستند؟ و آنها که مجوز گرفته‌اند تا چه حد تحت نظارت اخلاقی و کیفی قرار دارند؟
این مواردی است که چالش های بسیار بزرگی برای وزارت ورزش و جوانان به شمار می‌رود اما انگار وزیر و معاونانش آن را دست کم گرفته اند.

257 251

منبع: khabaronline-1721952

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
مطالب مشابه
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد