hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > مثلث طلايي ايران در روسيه

مثلث طلايي ايران در روسيه

تيم ملي ايران به بهترين نتيجه خود در تاريخ جام جهاني دست پيدا کرد؛ کسب چهار امتياز.
تيم ملي ايران به بهترين نتيجه خود در تاريخ جام جهاني دست پيدا کرد؛ کسب چهار امتياز. ايران با تيم صدرنشين فقط يک امتياز فاصله داشت و يکي از بهترين نمايش‌هاي خود را در تاريخ جام جهاني ارائه کرد.
بازيکنان و کادر فني ايران در روسيه نمره قبولي گرفتند، اکثر ملي‌پوشان نمايش خوبي داشتند و با تمجيد رسانه‌هاي بين‌المللي روبه‌رو شدند. در اين ميان عملکرد سه بازيکن ايران فراتر از انتظار بود. در شرايطي که تصور مي‌شد ستارگان ايران در روسيه لژيونرهاي فوتبال ايران باشند اما سه بازيکن ليگ ايران بودند که چشم‌ها را خيره کردند. بازيکناني که به گفته وينفرد شفر، سرمربي استقلال با عملکردشان در جام جهاني نشان دادند توانايي بازي در بوندس‌ليگا را دارند.
عليرضا بيرانوند
پيش از شروع جام خيلي‌ها از دروازه ايران به عنوان پاشنه آشيل تيم نام مي‌بردند. مشخص بود عليرضا بيرانوند دروازه‌بان اول ايران در جام جهاني است. او در ديدارهاي مقدماتي هم آمار بسيار خوبي ثبت کرده بود. با اين حال تک‌اشتباه‌هايش با پيراهن پرسپوليس باعث شده تا بعضي‌ها به توانايي‌هايش با ترديد نگاه کنند. خط‌خوردن حسين حسيني، دروازه‌بان جوان استقلال از ليست نهايي تيم ملي هم فشار را بر بيرانوند بيشتر کرد. از طرفي بايد به عملکرد اسلاف بيرانوند اشاره کرد؛ در تاريخ جام جهاني هرگز دروازه‌بانان ايران درخشان نبودند. ناصر حجازي، نيما نکيسا، احمدرضا عابدزاده، ابراهيم ميرزاپور و عليرضا حقيقي هيچ‌کدام نتوانستند بدون اشتباه جام جهاني را ترک کنند. بيرانوند اما تاريخ‌سازي کرد؛ سه نمايش عالي و کم‌نقص. در بازي اول موفق شد دروازه ايران را بسته نگه دارد و موجبات پيروزي ايران را فراهم کند. بازي ايران-مراکش، دومين ديداري بود که ايران بدون گل خورده يک بازي جام جهاني را به پايان مي‌رساند. تفاوت بيرانوند با حقيقي در بازي ايران-نيجريه اين بود که بيرانوند دو بار هم دروازه را نجات داد. شماره يک ايران در بازي با اسپانيا هم درخشيد و تنها تسليم يک ضربه اتفاقي شد. او آن‌قدر در اين دو بازي خوب بود که در تيم منتخب جام از سوي گاردين پس از روز دوم جام قرار گفت. اوج کار اين دروازه‌بان در بازي سوم ايران مقابل پرتغال بود. درست است که او يک گل خورد اما با مهار پنالتي کريستيانو رونالدو يک شاهکار بزرگ خلق کرد. مهار پنالتي برنده پنج توپ طلاي جهان باعث شد تا اميدهاي ايران از بين نرود، بازي را مساوي کند و تا آخرين ثانيه‌ها براي صعود شانس داشته باشد. اگر آن واکنش تاريخي نبود شايد جام براي ايران با يک باخت نااميدکننده به پايان مي‌رسيد و هم‌اکنون اين ميزان رضايت از عملکرد ايران وجود نداشت. بي‌دليل نيست که در 24 ساعت گذشته او به يک قهرمان ملي تبديل شده است. او را پسر ايران ناميدند و در اوج محبوبيت قرار گرفت. بيرانوند با خلق يکي از ماندگارترين صحنه‌هاي ايران در تاريخ جام جهاني در ثبت بهترين نتيجه ايران در تاريخ جام جهاني نقشي مهم ايفا کرد. او با افتخار روسيه را ترک کرد. يکي از بهترين‌هاي ايران بود و قطعا بهترين دروازه‌بان ايران در تاريخ جام جهاني. در سه بازي تنها دو گل خورد تا از نظر آماري به بهترين ميانگين برسد، از نظر کيفي هم فوق‌العاده بود و روي هيچ يک از دو گل خورده مقصر نبود. بيرانوند علاوه بر مهار پنالتي رونالدو، حداقل در پنج مورد ديگر هم دروازه ايران را نجات داد.
اميد ابراهيمي
قبل از شروع جام انتظار اين بود که در ميانه ميدان بازيکناني مثل مسعود شجاعي، اشکان دژاگه، سعيد عزت‌اللهي، احسان حاج‌صفي، عليرضا جهانبخش يا سامان قدوس، نبض بازي ايران را در دست بگيرند. فرمانده اما کس ديگري بود؛ اميد ابراهيمي. محروميت عزت‌اللهي در بازي با مراکش فرصت خوبي در اختيار ابراهيمي قرار داد تا او اولين بازي‌اش در جام جهاني را تجربه کند. اميد هم به بهترين شکل از اين فرصت استفاده کرد؛ او عالي بازي کرد؛ دويد، جنگيد و فرماندهي کرد. آن‌قدر نمايشش خوب بود که با وجود مصدوميت در بازي اول در بازي با اسپانيا هم در ترکيب قرار گرفت و باز هم مقابل فوق‌ستاره‌هاي اسپانيا به خوبي تيم ملي را رهبري کرد. بازي با پرتغال يک نمايش فوق‌العاده ديگر از ابراهيمي بود؛ با مهارت از رونالدو توپ مي‌گرفت گويي بارها مقابل اين ابرستاره بازي کرده است. ابراهيمي در اين بازي اين افتخار نصيبش شد تا دقايقي کاپيتان ايران هم باشد.
وحيد اميري
کارلوس کي‌روش در فروردين ماه از کيفيت بازيکنان ليگ برتر انتقاد کرد اما در روسيه اين بازيکنان ليگ بودند که درخشيدند. در کنار اميد ابراهيمي (استقلال) و عليرضا بيرانوند (پرسپوليس)، وحيد اميري (پرسپوليس) ديگر بازيکن بسيار موفق ايران در روسيه بود. کسي انتظار نداشت که اميري در بازي با مراکش ثابت بازي کند اما کي‌روش به اين بازيکن بااخلاق و بي‌ادعا اعتماد کرد. او عالي کار کرد، با دوندگي فوق‌العاده خط مياني حريف را از کار انداخت و يک پاس طلايي هم به سردار آزمون داد. بازي درخشان اميري مقابل اسپانيا هم با لايي تاريخي او به پيکه تکميل شد. اين بازيکن در بازي سوم هم يک تلاشگر تمام‌عيار بود. آمار فيفا نشان مي‌دهد اميري در بازي‌هاي جام جهاني در هر بازي بالاي 10 کيلومتر دويده است که براي يک بازيکن ايراني آماري فوق‌العاده است. اگر او در موقعيتي که در نيمه اول بازي با پرتغال نصيبش شد، ضربه بهتري مي‌زد، عملکردش درخشان‌تر هم مي‌شد.در کنار اين مثلث طلايي، روزبه چشمي، احسان حاج‌صفي، مجيد حسيني، مرتضي پورعلي‌گنجي، سعيد عزت‌اللهي، کريم انصاري‌فرد و رامين رضاييان هم با کارنامه خوبي روسيه را ترک کردند. عليرضا جهانبخش و مهدي طارمي هم تلاش خوبي انجام دادند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد