hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > شاگردان آیت الله مصباح؛ اقلیتی که میدان داری می‌کنند

شاگردان آیت الله مصباح؛ اقلیتی که میدان داری می‌کنند

جبهه پايداری توانسته به‌واسطه حمايت برخی همچون آيت‏‌ا… مصباح يزدی برای خود جايی پيدا کند و در انتخابات‏‌هایی نظير مجلس و رياست‌جمهوری تاثير‏‌گذار باشد.

جبهه پايداري طي سال‏‌هاي گذشته توانسته به‌واسطه حمايت برخي چهره‏‌ها همچون مرحوم آيت‏‌ا… مصباح يزدي براي خود در جريان اصولگرايي جايي پيدا کند و در انتخابات‏‌هايي نظير مجلس و رياست‌جمهوري تاثير‏‌گذار ظاهر شود. اما بد نيست که اساسا شکل‌گيري اين جبهه را مورد بررسي قرار دهيم.

جرقه تشکيل جبهه پايداري در مجلس هشتم و پس از اختلاف نظر تعدادي از نمايندگان حامي محمود احمدي‏‌نژاد با علي لاريجاني، رئيس مجلس و محمدرضا باهنر، نايب‏‌رئيس وقت مجلس و ديگر چهره‏‌هاي اصول‏‌گرا زده شد.

چهره‏‌هايي چون مرتضي آقا تهراني، روح‏‌ا… حسينيان و… که در آن مجلس فراکسيون انقلاب اسلامي را تشکيل داده بودند درباره حضور در هيات‌رئيسه به اختلاف برخوردند. در تيرماه 90 نيز رسانه‏‌هاي اصولگرا خبر دادند که پس از به نتيجه نرسيدن تلاش‏‌ها براي تشکيل جرياني موسوم به «شوراي حکميت اصولگرايان» گروه «جبهه پايداري انقلاب اسلامي» به‌دنبال اعلام موجوديت است.

پس از اين خبرها اين گروه توسط چند نفر از نمايندگان فراکسيون انقلاب اسلامي مجلس هشتم و تعدادي از مديران دولت اول محمود احمدي‌نژاد تشکيل شد.

تعدادي از مديران دولت اول محمود احمدي‌نژاد از جمله صادق محصولي، غلامحسين الهام، کامران باقري لنکراني، محمد سليماني و زهره طبيب‏‌زاده از اعضاي اولين شوراي مرکزي اين گروه بودند.

قاسم روانبخش، محمد ناصرسقاي بي‏‌ريا و محمود نبويان نيز در اين ميان از شاگردان آيت ا…محمدتقي مصباح يزدي بودند. روح‌ا… حسينيان، حميد رسايي، فاطمه آليا و اصغر زارعي نيز نماينده مجلس هشتم بودند. مرتضي آقا تهراني، از شاگردان آقاي مصباح يزدي نيز که سال‏‌ها در آمريکا زندگي کرده بود و از او به‌عنوان استاد اخلاق دولت محمود احمدي‌نژاد نام برده مي‏‌شد، دبيرکل جبهه پايداري شد.

آن زمان جبهه پايداري در مرامنامه‏‌اش گفته بود که «تحت رهنمود و هدايت فقيهان وارسته» فعاليت مي‏‌کند.


مجلس يازدهم سکويي براي پرتاب به دولت

پايداري‏‌هاي مجلس حدود 53 نفر هستند. آقاتهراني و قاليباف هر 2 از فهرست تهران وارد مجلس شدند . تعداد دقيق اعضاي جبهه پايداري، در مجلس يازدهم، همين 53 نفر است. آخرين انتخابات هيات‌رئيسه مجلس، وزن‏‌کشي جبهه پايداري بود، چراکه اگر آنها منتقد قاليباف هم باشند، هم در انتخابات از فهرستي به سرليستي قاليباف حمايت کردند و هم حاضر به نقد صريح او نيستند.

خردادماه امسال جبهه پايداري، تلاش زيادي کرد تا تنش‏‌هاي داخلي مجلس به بيرون درز پيدا نکند و در رسانه‏‌هايي که در اختيار اين جريان است، مطلبي عليه قاليباف منتشر نشد. جبهه پايداري در انتخابات شوراي شهر 1400 نيز در تهران فهرست متفاوتي با ديگر گروه‏‌هاي اصولگرا منتشر کرد که چهره‏‌هاي شاخصي چون مهدي چمران و پرويز سروري در آن حضور نداشتند و مشخص بود که شانسي براي پيروزي ندارد.

اعضاي جبهه پايداري همان‏‌گونه که منتقد رياست علي لاريجاني بودند در مجلس يازدهم نيز منتقد رياست محمدباقر قاليباف هستند. از مهم‏‌ترين ستون‏‌هاي محکم مخالفت با برجام، علي خضريان و محمود نبويان ديگر عضو جبهه پايداري هستند که از پيش‌نويس منتشر شده درباره توافق احتمالي اتمي انتقاد کرده‏‌اند.

زهره سادات لاجوردي و نصرا… پژمانفر از جمله اعضاي همين گروه در مجلس يازدهم به‌شمار مي‏‌روند.


تجهيز و سازماندهي جبهه پايداري

در انتخابات شوراي مرکزي جبهه پايداري انقلاب اسلامي که چندماه قبل از انتخابات دوره سيزدهم رياست‏‌جمهوري برگزار شد، مشخص بود دولت آينده ايران را چهره‏‌هاي نزديک به اصول‏‌گرايان تشکيل خواهند داد. چنانکه در تقسيم برخي سازمان‏‌هاي اقتصادي دولت، بنياد شهيد به عضو سابق شوراي مرکزي جبهه پايداري و يکي از کانديداهاي انتخابات دوره سيزدهم رياست‏‌جمهوري، اميرحسين قاضي‏‌زاده رسيد.

دبيرخانه شوراي‌عالي مناطق آزاد هم سهم رئيس سابق قرارگاه خاتم و کانديداي منصرف‏‌شده آن انتخابات، سعيد محمد شد. عبدالملکي در مسند وزير کار که سپس استعفا کرد. مسئوليت سازمان برنامه به مسعود ميرکاظمي محول شد که از نزديکان جبهه پايداري است.

وزارت حجت عبدالملکي که مسجل شد، مجيد متقي‏‌فر، عضو شوراي مرکزي با مشاورت و همراهي مجيد دوستعلي، دبير هيات دولت در دوره احمدي‏‌نژاد، کميته انتصابات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي را تاسيس کرد. اين کميته در قدم نخست توانست براي ميرهاشم موسوي، ديگر عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري، به‌عنوان رئيس سازمان تامين اجتماعي از وزير حکم بگيرد.

سازمان تامين اجتماعي مهم‏‌ترين سازمان زيرمجموعه وزارت کار و رفاه اجتماعي است که هم با کارگران و هم با بازنشستگان سروکار دارد و به‌دليل گستره عملکردش، سازماني هم اجتماعي و هم اقتصادي تلقي مي‏‌شود. جبهه پايداري تشکلي است که در عمل کرسي‏‌هاي تصميم‌سازي مهم در دولت و مجلس را در اختيار دارد.

اگرچه اعضاي اين جبهه در هر دو قوه در اقليت هستند اما ژنرال‏‌هاي آن، تصميماتي را مي‏‌گيرند که با قانوني شدن آن تصميمات، براي اکثريت لازم‌الاجرا خواهد بود.


انتهای پیام

منبع: ensafnews-390863

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد