hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > خراسان رضوی| سر و سامان به امور ادبی

خراسان رضوی| سر و سامان به امور ادبی

شعر اتفاق خوشایندی است که در دلبری کلمات رخ می‌دهد. سال و ماه هم ندارد. همیشه در همه دوران‌ها و در هر دیاری، جمعی اهل ذوق بوده‌اند که به شوق ادبیات، دور خوان کلمه بنشینند.

این دورهم‌نشینی‌ها در گذر زمان سبب تشکیل انجمن‌های مختلف ادبی شده است، انجمن‌هایی که زیر سقف آن‌ها شاعران علاوه بر شعرخوانی و حظ‌بردن از هنر شاعری یکدیگر‌، در تقابل و تعامل فکری با هم، جریان‌های مختلف ادبی را راه‌اندازی کرده‌اند. با گسترش جمعیت و ظهور دیدگاه‌ها و سبک‌ها و جریان‌های مختلف ادبی، نیاز به برنامه‌ریزی برای حوزه شعر و ادبیات هم ضروری شده است. تشکیل شورای سیاست‌گذاری شعر خراسان رضوی که عمری کمتر از دو سال دارد طرحی است که قرار است به این نیازهای ادبی در مرزهای استان پاسخ دهد.
تصمیم‌گیری درباره تحولات ادبی
مختص به این دوره نیست
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصمیم‌گیری درباره تحولات ادبی را مختص به این دوره نمی‌داند و برای آن پیشینه‌ای به بلندای عمر شعر پارسی متصور است. یوسف امینی معتقد است همیشه بزرگانی بوده‌اند که برای حفظ شعر پارسی و پر و بال دادن هرچه بیشتر به آن تلاش کرده‌اند و در این میان تنها نام‌هاست که به مقتضای زمانه تغییر کرده است. او می‌گوید: شعر خراسان با پیشینه بلند و سترگش در همه دوران‌ها کانون تحولات فکری و جریان‌های ادبی بوده است و هست تا آنجا که ظهور سبک‌های مختلف ادبی و حضور مخالفان با این جریان‌ها در دوران مشروطه و بعد از آن هم نتوانسته است خللی در این بنای عظیم وارد آورد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم این رویه ادامه پیدا کرده و توجه به حوزه شعر بیش از پیش گسترش یافته است.
این مسئول فرهنگی استان ادامه می‌دهد: فارغ از انجمن‌ها و محافل دولتی و خصوصی‌ای که از گذشته تا به امروز وجود داشته‌اند و محل تصمیم‌گیری‌های گوناگون در حوزه شعر و ادب بوده‌اند، همیشه جای خالی تشکیلاتی ساختاری که بتواند بر رویدادهای مختلف ادبی نظارت داشته باشد احساس می‌شد. در گذشته، با تشکیل جلسات ادبی در حوزه هنری و اداره ارشاد، بزرگانی مانند قاسم سرویها و مرحوم قدسی در کنار استاد صاحبکار و استاد غفورزاده شفق که خود از کارمندان این اداره بودند تلاش‌هایی ‌برای تحقق این مهم انجام داده‌اند. از سال ١٣٨١ به بعد هم با مشورت ادب‌دوستان، تصمیم گرفته شد شورایی برای مشورت و نظارت بر حوزه شعر در مشهد و خراسان تشکیل شود تا افراد با سلایق و دیدگاه‌های مختلف بتوانند در آن حضور یابند و موضوع طرح کنند.
گروه‌های مختلف در شورای سیاست‌گذاری نماینده دارند
به گفته امینی از آنجا که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یک وظیفه سازمانی درقبال شعر دارد، در سال‌های اخیر سعی کرده است برای انجام این وظیفه گام‌هایی بردارد. تشکیل شورای سیاست‌گذاری شعر خراسان رضوی با هدف سامان‌دهی به برنامه‌ها، همایش‌ها، انجمن‌ها و جشنواره‌های ادبی، یکی از نخستین گام‌های اداره ارشاد استان در این مسیر بوده است. او این شورا را ادامه و تداوم همان شورایی می‌داند که در سال ٨١ وجود داشته است، البته با ترکیبی جدیدتر. معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی توضیح می‌دهد: در شورای سیاست‌گذاری جدید شعر که دو سالی بیشتر از عمر آن نمی‌گذرد، تلاش کردیم با جذب افراد از گروه‌های مختلف سنی و سبکی، همه سلیقه‌ها و ایده‌ها را گرد هم بیاوریم. برای نمونه، در شورای جدید که از هفت نفر تشکیل شده است، نمایندگانی از گروه پیش‌کسوتان عرصه شعر، فعالان گروه‌های مختلف ادبی و همچنین شاعران جوان حضور دارند تا با کمک این بزرگواران، بتوانیم تمام گروه‌های ادبی را در کنار خود داشته باشیم.
بانی و ناظر برنامه‌های متنوع ادبی
امینی در ادامه گریزی می‌زند به طرح‌های اجرایی‌شده این شورا و اظهار می‌کند: خوشبختانه شورای سیاست‌گذاری شعر فارسی از آغاز امسال بانی و ناظر بر اجرای برنامه‌های متنوع ادبی در مشهد و استان بوده است که برگزاری کنگره شعر «از توس تا نیشابور» نمونه‌ای از آن‌هاست. اجرای طرح «دیدار ماه» یکی دیگر از برنامه‌هایی است که به همت شورای سیاست‌گذاری شعر خراسان رضوی رقم خورده است. طبق روال این طرح، جمعی از شاعران هرماه به دیدار یکی از پیش‌کسوتان عرصه ادب خواهند رفت.
برگزاری کلاس‌های آموزشی در مشهد و دیگر شهرهای استان نیز از رویکردهای بعدی این شوراست که این مسئول فرهنگی آن را از قلم نمی‌اندازد.
تاکنون٨٠ انجمن ادبی به ثبت رسیده‌اند
بررسی وضعیت انجمن‌های ادبی استان موضوع دیگری است که امینی با اشاره به آن چنین توضیح می‌دهد: در استان خراسان رضوی انجمن‌های ادبی بسیاری در حال فعالیت هستند. تاکنون ٨٠ انجمن ادبی نیز به ثبت رسیده‌اند و باقی در دست بررسی هستند. سامان‌دهی به فعالیت این انجمن‌ها از دیگر اهداف شورای سیاست‌گذاری شعر است.
به گفته او، شورای سیاست‌گذاری شعر استان با ثبت این انجمن‌های ادبی، به دنبال تحقق هدفی بزرگ‌تر‌ به نام تشکیل خانه شعر و ادبیات استان است.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی ارشاد استان می‌گوید: همچنان که ما در کشور خانه هنرمندان، خانه سینما، خانه خوش‌نویسی و ... داریم، با توجه به اهمیت شعر در مشهد و خراسان، تشکیل خانه ادبیات از ضرورت‌هایی است که تاکنون از آن غفلت شده است. طرح تأسیس این خانه از اهداف شورای جدید سیاست‌گذاری شعر خراسان رضوی است. این شورا بنا دارد با تشکیل این خانه، مجموعه فعالیت‌های ادبی استان و مشهد را زیر نظر یک نهاد مشخص سامان‌دهی کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد