hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اردوغان برگزاری نشست رهبران ترکیه، روسیه و سوریه را پیشنهاد داده است

اردوغان برگزاری نشست رهبران ترکیه، روسیه و سوریه را پیشنهاد داده است

ایسنا نوشت: رئیس جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، به همتای روسی خود برگزاری نشست رهبران آنکارا، مسکو و دمشق را پیشنهاد داده که پس از نشست رهبران سرویس‌های اطلاعاتی و وزرای دفاع و امور خارجه برگزار شود.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مسیر بازگشت از ترکمنستان به خبرنگاران همراهش گفت: ما می‌خواهیم به عنوان ائتلاف سه جانبه سوریه-ترکیه-روسیه گامی برداریم. برای این منظور سرویس‌های اطلاعاتی‌مان باید ابتدا دیدارکنند و پس از آن وزرای دفاع و وزرای امور خارجه نشستی داشته باشند. پس از این نشست‌ها نوبت به نشست رهبران این سه کشور می‌رسد. من به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه این پیشنهاد را دادم و او نیز نظرش مثبت بود. در نتیجه ما یک سری نشست آغاز خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: مساله صادرات آمونیاک و کود روسیه به بازارهای جهانی در آینده نزدیک در برنامه خواهد بود. نظر پوتین نیز در این مورد مثبت است. پوتین تاکید دارد که غلات و کود را به کشورهای نیازمند رایگان ارسال خواهد کرد. ما پیشنهاد دادیم که غلات روسیه را پردازش و آن را به طور رایگان به کشورهای نیازمند ارسال کنیم. این حرف ما باعث خوشحالی رئیس جمهور روسیه شد چرا که 44 تا 46 درصد از این غلات به اروپا و 14 درصد به آفریقا صادر می‌شوند.

اردوغان همچنین اعلام کرد که دستور داده ظرف مدت یک ماه سازوکاری برای انتقال گاز ترکمنستان به اروپا از طریق ترکیه ایجاد شود.

وی گفت: در جریان نشست روز چهارشنبه با الهام علی‌اف و سردار بردی‌محمدوف، روسای جمهور آذربایجان و ترکمنستان تصمیم گرفتیم که وزرای انرژی این سه کشور درباره این موضوع مفصلا گفت‌وگو کنند. من به وزیر انرژی ترکیه دستور دادم تا با برگزاری نشستی با همتایانش از آذربایجان و ترکمنستان، این مساله را حل کند.

اردوغان همچنین در بخش دیگری از سخنانش آمریکا و متحدانش را به ارسال سلاح، مهمات، وسایل نقلیه و دیگر تجهیزات نظامی به نیروهای حزب کارگران کردستان موسوم به پ.ک.ک متهم کرد.

وی گفت: سازمان تروریستی پ.ک.ک بخش اعظم حمایت‌ها را از کجا بدست می‌آورد؟ از نیروهای ائتلافی. اما ما به طو ویژه به آمریکا می‌گوییم که اگر به ارسال هزاران کانتینر حامل سلاح، مهمات، وسایل نقلیه و تجهیزات به این سازمان‌های تروریستی ادامه دهد، ما به دفاع از خودمان برخواهیم خاست.

310310

منبع: khabaronline-1707393

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد