hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ۱۴ آذر، آغاز نهضت نهال‌کاری

۱۴ آذر، آغاز نهضت نهال‌کاری

سرپرست سازمان جنگل‎‌ها، مراتع و آبخیزداری،؛ نهضت نهال‌کاری را ابتکاری نو و در جهت گام برداشتن در مسیر توسعه جنگل در کشور دانست و گفت: اگر مثل دوران دفاع مقدس، انقلابی و جهادی عمل کنیم قطعاً به چشم‌اندازی که مد نظرمان است دست پیدا خواهیم کرد.
به گزارش ایرنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، خسرو شهبازی در جلسه دستگاه‌های نهضت سبز به مناسبت جنگل‌کاری در روز چهاردهم آذر گفت: بیش از ۱۶۰  کشور دنیا برای داشتن جهانی سبز قدم بر عرصه نهاده و جریان درختکاری راه‌اندازی کرده‌اند و  ایران نیز برای سرسبزی کشور در این مسیر گام بر می‌دارد.
وی همچنین تصریح کرد: ما منکر تخریب منابع طبیعی نیستیم، اما وظیفه داریم علاوه بر حفظ وضعیت موجود به میزان تخریبی که سالانه و به انحای مختلف انجام می‌شود نهال‌کاری کنیم تا به توسعه منابع طبیعی دسترسی پیدا کنیم.
شهبازی گفت: تخریب جنگل‌ها در همه کشورها وجود دارد، به عنوان مثال اروپا و ژاپن بعد از جنگ جهانی جنگل‌های خود را بر اثر قطع یک‌سره از دست داده‌اند اما با همت و پشتکاری که داشتند، توانستند جنگل‌های خود را احیا کنند و ما نیز باید روز چهاردهم آذر که شروع نهضت جنگل‌کاری در کشور است در زمینه احیا و توسعه جنگل گام برداریم.
وی با یادآوری این موضوع که فصل‌ها جابجا شده‌اند و تغییرات اقلیمی کاملاً قابل محسوس شده است، نهال‌کاری در اواخر فصل پاییز را برای کشور مساعد دانست و افزود: در این فصل بیشترین بارش‌ها را داریم و نهال‌ها می‌توانند خود را با خاک و رطوبت موجود در آن سازگار کنند.
شهبازی اظهار امیدواری کرد که چهاردهم آذرماه سرمنشاء و آغاز نخستین روزی باشد که نهضت جنگل‌کاری در سراسر کشور شکل بگیرد و در سال‌های بعد نیز ادامه یابد.
سرپرست سازمان جنگل ها، کاشت درخت را امری مرسوم در کشور نام برد که گذشتگان ما از دیرباز نسبت به این کار نیک اقدام می‌کردند و ما نیز باید به تاسی از گذشتگان با کاشت نهال و توسعه فضای سبز امانتدار آیندگان در کشور باشیم.
وی درباره فواید درخت اشاره کرد که درختان کربن را جذب کرده و تولید اکسیژن می‌کنند و از گازهای گلخانه‌ای می‌کاهند و روح آدمی و موجودات را تلطیف می‌کنند.
این مسئول منابع‌طبیعی کشور خاطرنشان کرد: صنایع کشور سالانه به ۶ تا ۷ میلیون مترمکعب چوب نیازمند است و ما وظیفه داریم بخش اعظمی از نیازهای صنایع را با تولید چوب تامین کنیم و از طرفی با توسعه زراعت چوب، از میزان قاچاق چوب و فشار بر جنگل را کاهش دهیم.
توسعه جنگل بدون مشارکت مردم و آحاد جامعه امکان‌پذیر نیست
مدیر کل دفتر ترویج، آموزش و مشارکت مردمی نیز گفت: همکاری‌های مشترک سازمان جنگل‌ها با دستگاه‌های نهضت سبز از پیشینه طولانی برخوردار است و این همکاری‌ها به دهه ۷۰ بر می‌گردد.
وحید جعفریان افزود: جنگل‌کاری و توسعه جنگل بدون مشارکت مردم و آحاد جامعه امکان‌پذیر نیست و سازمان جنگل‌ها قادر نیست به دلیل وسعت و گسترش منابع طبیعی به تنهایی توفیق حاصل کند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون ۲۱ دستگاه و سازمان دولتی با عنوان نهضت سبز شریک سازمان جنگل‌ها در امر نهال‌کاری هستند و تاکید بخش ترویج و مشارکت مردمی سازمان بر نقش‌آفرینی تمام دستگاه‌ها در انجام این ماموریت خطیر است.
 جعفریان در ادامه تصریح کرد: سرپرست سازمان جنگل‌ها، جریان‌سازی و مشارکت مردم در امر نهال‌کاری در روز چهاردهم آذر را در دستور کار سازمان قرار داده که امید است با حضور اقشار مختلف مردم گام بزرگی در این روز برداشته شود.  
۸۵ هزار هکتار جنگل‌کاری در سال ۹۸
رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها در نشست اعضای نهضت سبز و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: کاری به زیبایی درختکاری نیست زیرا درختان و گیاهان همواره خداوند را سجده می‌کنند.
فریبرز غیبی افزود: کشور امروز نیازمند کاشت درخت و توسعه فضای سبز و جنگل است و ما باید برای سرسبزی کشور این کار را انجام دهیم.
غیبی اضافه کرد: تغییرات اقلیمی و تغییر فصل در کشور ما کاملاً محسوس است و فائو نیز تاکید دارد با توجه به بارندگی‌ها در فصل پاییز درختکاری انجام شود تا درخت بتواند خودش را با محیط سازگار کند.
وی گفت: بر اساس معاهدات جهانی ایران متعهد شده است ۱۲ درصد گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و سرانه جنگل در کشور را از ۱۷۰۰ متر مربع به ۲۵۰۰ متر مربع برساند.
غیبی در ادامه از ۸۵ هزار هکتار جنگل‌کاری در امسال خبر داد و افزود: سازمان جنگل‌ها با مشارکت موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع دستورالعمل کاشت نهال را با تعیین نوع نهال و چگونگی کاشت آن تهیه و به استان‌ها اعلام کرده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد