hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > زندانی کردن مردم معترض علاج واقعه نمی کند

زندانی کردن مردم معترض علاج واقعه نمی کند

مولوی عبدالحمید: فریاد مردم نشان داده که سیاست کاری به بن‌بست رسیده و با این سیاست‌ها نمی‌توان کشور را اداره کرد. راه عاقلانه نشستن و دریافتن فریاد مردم است.

مولوی عبدالحمید در نماز جمعه‌ی امروز اهل سنت زاهدان گفت: امروز در این اعتراضات برخی کلام تندی بر زبان می‌آورند و این پذیرفته نیست، اما این وضعیت را کسانی به وجود آورده‌اند که اجازۀ انتقاد نداده‌اند و نگذاشته‌اند گرفتاری‌ها و مشکلات مردم شنیده شود. وقتی نظامی به نام دین و اسلام به وجود آمده باید در مسیر اسلام باشد و اسلام نوعی دموکراسی است. حتی ما اعتقاد داریم که در بسیاری از چیزها آزادی دین بیشتر از آزادی جوامع امروزی است. مسئولان باید در میان مردم بنشینند. درست است که در شرایط امروز مسئله امنیت هم وجود دارد ولی با حفظ این مسائل باید در میان مردم بود. پیامبر، خلفای راشدین و حضرت علی همه مردمی بودند. این بزرگان انتقادها را پذیرفته‌اند.

به گزارش انصاف نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید گفت: این رنج در دل ما وجود دارد که متأسفانه ما ایرانی‌ها بدعتی قدیمی داریم که بزرگان‌مان را چنان بالا می‌بریم و اطراف‌شان را می‌گیریم که هیچ‌کس را به نزد آن‌ها راه نمی‌دهیم. این فرهنگ دیرینه‌ای در ایران است و در نظام‌ پادشاهی گذشته هم همین اتفاق پیش آمد که نگذاشتند حرف مردم به گوش حاکمان برسد. آن زمان هرکسی که انتقادی داشت باید از اعلیحضرت تعریف می‌کرد و بعد از مقامات پایین‌تر انتقاد می‌کرد. درحالی‌که هیچ مادری فرزندی نزاییده است که بعد از حضرت علی از ایشان بالاتر باشد و ایشان مردمی زندگی می‌کرد.

مولوی عبدالحمید افزود: من متأسفم که برخی می‌گویند از بعضی مسئولان اصلا نباید انتقاد شود. هرکس مسئولیتی دارد باید پاسخگو باشد. همه عملکردها باید در چارچوب قانون الهی و قانون کشور باشد. مقررات و مسئولیت برای همه است و هیچ‌کس نمی‌تواند در حالی که مسئولیتش را از قانون می‌گیرد، خود را بالاتر از قانون بداند. اگر مسئولان اجازه انتقاد می‌دادند و آن‌ها را می‌پذیرفتند، امروز در چنین شرایطی نبودیم.

او با بیان اینکه کلام‌های تندی هم که در اعتراضات از سوی معترضان اظهار می‌شود، نتیجه همین انتقادناپذیری‌هاست، گفت: امروز در این اعتراضات برخی کلام تندی بر زبان می‌آورند و این پذیرفته نیست، اما این وضعیت را کسانی به وجود آورده‌اند که اجازۀ انتقاد نداده‌اند و نگذاشته‌اند گرفتاری‌ها و مشکلات مردم شنیده شود. وقتی نظامی به نام دین و اسلام به وجود آمده باید در مسیر اسلام باشد و اسلام نوعی دموکراسی است. حتی ما اعتقاد داریم که در بسیاری از چیزها آزادی دین بیشتر از آزادی جوامع امروزی است. مسئولان باید در میان مردم بنشینند. درست است که در شرایط امروز مسئله امنیت هم وجود دارد ولی با حفظ این مسائل باید در میان مردم بود. پیامبر، خلفای راشدین و حضرت علی همه مردمی بودند. این بزرگان انتقادها را پذیرفته‌اند.

مولوی عبدالحمید افزود: این بزرگترین نگرانی ماست که بسیاری از مسئولان حاضر نشدند حرف ما را گوش کنند. بسیاری از منتقدان دلسوز بودند و یکی از آن‌ها همین بنده ناچیز، یکی از شهروندان شما بود و من دلسوزانه از وضعیت انتقاد داشتم. بعضی‌ها حتی مسیر را هم تعیین کردند اما حرف هیچ‌کس را نشنیدند و نتیجه‌اش شد نارضایتی‌ای که امروز در کشور پیش آمده است.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشت: اصلاح‌طلبان پیش آمدند که ما اصلاح می‌کنیم و بخشی از جامعه احساس کردند که حاکمیت نیاز به اصلاح دارد و از اصلاح‌طلبان استقبال کردند و به آن‌ها رأی بالایی دادند، اما از دست اصلاح‌طلبان هم کاری برنیامد و بزرگترین گلایه از آن‌ها همین است که چرا اصلاحات را انجام ندادند و اگر به آن‌ها اجازه ندادند، چرا سکوت اختیار کردند و نگفتند چه کسانی آن‌ها را نمی‌گذارند. همه کسانی که به نام اصلاح‌طلبی روی کار آمدند، کاری نکردند و این را هم نگفتند که کسانی به ما اجازه نمی‌دهد. آن‌ها باید می‌گفتند و در این‌صورت مردم از آن‌ها ناراضی نمی‌شدند اما آن‌ها نگفتند که خودشان اصلاح نکردند یا آن‌ها را نگذاشتند.

او تصریح کرد: اگر این اصلاحات انجام می‌شد، امروز مردم به صحنه نمی‌آمدند که فریاد بزنند ما آزادی می‌خواهیم. در گذشته فرصت‌سوزی شد و ما فرصت را از دست داده‌ایم. اگر اینطور نمی‌شد مردم گرفتار فقر و بدبختی نمی‌شدند. شاید خیلی‌ها اطلاع ندارند که چه فشار سنگینی بر سر مردم است. عموم مردم سختی را تجربه می‌کنند و کسی چه می‌داند بر سر کسی که شغل و درآمدی ندارد، چه می‌گذرد. پول ایرانی چنان ارزشش را از دست داده که با آن هیچ‌چیزی نمی‌توان خرید.»

مولوی عبدالحمید سیاست‌های کشور را «به بن‌بست‌رسیده» ارزیابی کرد و گفت: «فریاد مردم نشان داده که سیاست کاری به بن‌بست رسیده و با این سیاست‌ها نمی‌توان کشور را اداره کرد. راه عاقلانه نشستن با مردم و دریافتن فریاد مردم است. این مردم نه اسرائیلی و نه آمریکایی که ایرانی هستند. بعضی کشورها شیطنت‌هایی می‌کنند و ما هم می‌دانیم که دشمنانی داریم و آن‌ها تحریک می‌کنند اما خودتان ببینید که مشکلات هم وجود دارد. مشکلات را حل کنید.»

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خصوص قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه ایران نیز اظهار داشت: «اینکه کشورها در شورای حقوق بشر سازمان ملل جمع شده‌اند، نمی‌گوییم حب و بغضی نداشته‌اند، اما واقعیت آن است که ما هم ضعف‌هایی داشته‌ایم و باید آن‌ها را ببینیم. دشمن همیشه هست و ضعف‌های ما را برجسته می‌کند اما ما باید ضعف‌های خود را برطرف و اصلاح کنیم. ما خیرخواه شما هستیم که این حرف‌ها را می‌زنیم. ما تعهداتی در دین و اسلام نسبت به مردم و کشور داریم. دین اسلام به ما مسئولیت داده است. زندانی‌کردن مردم علاج نیست.»

او ضمن انتقاد از برخی برخوردهای صورت‌گرفته با معترضان تصریح کرد: «ما خیر این مملکت را می‌خواهیم و تمامیت ارضی و امنیت ایران برای ما حیاتی و مهم است. ما می‌گوییم اعتراض باید سالم باشد و معترضان نباید اموال عمومی و خصوصی را نابود کنند یا دست به خشونت بزنند. مردم نباید اجازه بدهند در صف‌شان کسانی باشند که با خشونت رفتار می‌کنند.»

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان گفت: «برادران و خواهران کرد از بهترین اقوام ایرانی هستند. همۀ اقوام ایران بهترین‌ها هستند و رنگین‌کمانی تشکیل می‌دهند. کردها مرزها را نگهداری کرده‌اند همانطور که در سیستان‌وبلوچستان مردم این استان مرزها را حفظ کرده‌اند. برادران و خواهران کرد چندین مرز را حفاظت کرده‌اند و در برابر محرومیت‌ها و مشکلات صبر کرده‌اند و حالا که به فریاد آمده‌اند، نباید با کردها با خشونت رفتار شود. خواسته‌ها و مشکلات مردم کرد باید مورد توجه قرار بگیرد. قرآن دستور به «برخورد به بهترین وجه» داده است. بعضی از علمای مردمی کرد، مخصوصا یکی از ماموستاهای معروف آنجا (ماموستا محمد خضرنژاد) که انسان مفیدی هم هست، بازداشت شده و انتظار داریم که این مردم و همۀ زندانیان آزاد شوند.»

او افزود: «ما باید به خواست ملت تن بدهیم. اگر من در این کشور مسئولیتی می‌داشتم و کاره‌ای می‌بودم و مردم از من این خواسته را داشتند، هرچه جمهور و عموم از من می‌خواستند به همان تن می‌دادم. همۀ ما از همین ملت هستیم. شما از خانواده این مردم و این مردم از خانواده شما هستند. با این‌ها مهربانانه برخورد کنید. تعلیم دین و مسیر اهل‌بیت هم همین است.»

مولوی عبدالحمید در پایان با بیان برخی از مطالبات مردم گفتند: «ما اعتقاد به تخریب نداریم، ولی اصلاح بدون انتقاد امکان‌پذیر نیست و امیدواریم خداوند مشکلات همه را حل کند. ما در این مملکت زندگی می‌کنیم و این کشور متعلق به همۀ ماست و تنها متعلق به مسئولان و حاکمان و مأموران نیست. همه ما می‌خواهیم این ملک آباد و امن باشد و ثروت‌ها به جای اینکه به جاهای دیگر برود، در همین کشور خرج شود. چراغی که به خانه نیاز است، به مسجد هم روا نیست. اینجا باید آزادی اندیشه، بیان، مذهب و تفکرات وجود داشته باشد و مغزهای متفکر و افراد توانمند و با وجدان در رأس کشور گماشته شوند و این‌همه فیلتر که ثابت شده به کشور ضربه زده‌اند، برداشته شوند.»


منبع: ensafnews-383194

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد