hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > نگاه به نظام تعلیم و تربیت باید کنشگر و پژوهش‌گرانه باشد

نگاه به نظام تعلیم و تربیت باید کنشگر و پژوهش‌گرانه باشد

قزوین - وزیر آموزش و پرورش گفت: نگاه ما به نظام تعلیم و تربیت یک نگاه مترقی و در گرو انسان شناسی و کنش گری اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف نوری در مراسم دیدار با فرهنگیان برگزیده استان قزوین با وزیر آموزش و پرورش که صبح چهارشنبه در سالن اجتماعات آموزش و پرورش استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: استان قزوین دارالمومنین است و معماران تربیت از جمله آیت الله باریک بین، شهید رجایی، لشگری و مرحوم ابوترابی را در دل خود پرورانده است.

وی با بیان اینکه استان قزوین ظرفیت بسیار بالایی دارد افزود: زمینه تعلیم و تربیت فناورانه در کشور وجود دارد اما پیش نیاز انجام این کار تقویت بعد حکمرانی آموزش و پرورش است.

این مسئول ابراز کرد: پیش نیاز حکمرانی آموزش و پرورش با حرکت و توسعه محقق می‌شود و با توجه به این مسئله لازم است فعالیت‌های توسعه‌ای در کشور، آموزش و پرورش ایجاد و تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه شهید رجایی کار را برای تعلیم و تربیت می‌خواست ادامه داد: ما در نظام آموزش و پرورش به دنبال حکمرانی شایسته هستیم چراکه وزارت آموزش و پرورش یکی از پایه‌های مهم حکمرانی نظام جمهوری اسلامی بوده و از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است.

نوری تشریح کرد: نگاه ما به نظام تعلیم و تربیت یک نگاه مترقی و در گرو انسان شناسی و کنشگری اجتماعی است و ما بر این باوریم که تربیت باید به گونه‌ای باشد که از دور شرایط را کنترل کرده و پژوهش را به او بسپاریم چنانچه که مطابق با دستورات دینی، دانش‌آموز خود یک پژوهشگر است اما در دیدگاه غربی معلم پژوهشگر بوده و دانش‌آموز باید دنبال او باشد.

وی گفت: دانش‌آموز پژوهشگر است و این پژوهشگر بودن برای شما همکاران دارای زحمتی است که زحمت این کار تحمل کردن است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا جهاد علمی را در کشور پیش برده و در حوزه تهذیب نفس نسل‌های آینده موفق عمل کنیم عنوان کرد: برای تربیت و تعلیم معلمین باید اقداماتی انجام شود که با توجه به این مسئله دوره ضمن خدمت کافی نیست.

این مسئول تصریح کرد: برای همکاران در طول ۵۲ هفته آموزشی، اجرای ۲۰ دوره آموزش تربیتی در حوزه دانش بنیان در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در فضای تربیتی ما باید از امر و نهی صرف در تربیت فاصله بگیریم و دانش‌آموزان را دریابیم و از ظرفیت اولیا و معلمین در حوزه حکمرانی شایسته استفاده کنیم.

این مسئول تاکید کرد: جوانان آموزش دیده به عنوان رهیار تحول آموزش داده می‌شوند تا گفتمان سازی انقلاب را ترویج دهند و در این راستا زمینه مناسبی برای اجرای تحول بنیادین آموزش و پرورش فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحول خوبی را در نظام تعلیم و تربیت ایجاد می‌کند: استفاده از ظرفیت شبکه سازی، معلمانی تربیت شده در حوزه فناورانه و ارتباط‌گیری مؤثر بین مسئولین در جایگاه مختلف باید لحاظ شود که البته این مساله مورد توجه وزارتخانه است.

نوری با بیان اینکه رتبه بندی معلمان شروع شده و اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خورده است تصریح کرد: دشمن امروزه در دانشگاه‌هایی که فعالیت دانش بنیان و علمی کشور در آن قرار دارد حاضر می‌شود و در حالی که ما در بعد علمی رشد هستیم دشمن در تلاش است تا دانش‌آموزان درس نخوانند و از فضای رشد عقب بمانند.

وی افزود: در حوادث اخیر ارتباط با دانش آموزان موجب اقناع آنها می‌شود و باید توجه داشت که برخی مسائل کلید واژه‌ای بوده و نیاز به آموزش ندارد.

این مسئول مطرح کرد: در حالی که مرجع تربیتی دانش‌آموزان باید مدرسه و خانواده باشد امروز این مرجع تبدیل به رسانه شده است.

وی در پایان گفت: دشمن به دنبال تجزیه ایران است و مسائل جانبی برای آنان یک دستاویز است بنابراین با بصیرت و هوشمندی باید در برابر توطئه دشمنان برخورد کنیم.

منبع: mehrnews-5602987

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد