hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > طیف‌های گوناگون واکنش نشان دادند: افکار عمومی غرق در سوگ مهسا

طیف‌های گوناگون واکنش نشان دادند: افکار عمومی غرق در سوگ مهسا

در آستانه اربعین حسینی درحالی‌که ایرانیان غرق در ماتم سید و سالار شهیدان بودند، انتشار خبری اندوه ایرانیان را مضاعف ساخت. ایران غرق در ماتم دخترش مهسا امینی شد و طیف‌های گوناگون نسبت به محکومیت این اتفاق ناگوار همصدا شدند.

گروه سیاست-رویداد امروز:در آستانه اربعین حسینی درحالی‌که ایرانیان غرق در ماتم سید و سالار شهیدان بودند، انتشار خبری اندوه ایرانیان را مضاعف ساخت. ایران غرق در ماتم دخترش مهسا امینی شد و طیف‌های گوناگون نسبت به محکومیت این اتفاق ناگوار همصدا شدند. دختری که روز گذشته در اوج مظلومیت به خاک سپرده شد و سؤالاتی که همچنان باقی است. مهسا امینی دختر ۲۲ ساله‌ای بود که چهارشنبه هفته گذشته از سوی نیروهای گشت ارشاد بازداشت شد. به دنبال آن اعلام شد وی همان روز دستگیری در بازداشتگاه وزرای تهران به کما رفت، وی که در حالت کما در بیمارستان کسری بستری بود بعدازظهرروز جمعه ۲۵ شهریور درگذشت. حالا رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور می‌گوید حادثه ناگوار مرگ مهسا امینی به‌صورت میدانی بررسی می‌شود؛ سخنگوی دولت می‌گوید تلخی برخی اتفاق‌ها به‌راحتی فراموش نمی‌شود و شماری از مسئولان سابق هم می‌گویند به سهم خود شرمنده و عذر خواهند؛ اما هیچ‌یک از این صحبت‌ها نه جان رفته را به تن مهسا بازمی‌گرداند، نه مادر و پدر داغدارش را تسلی می‌بخشد؛ نه خشم عمومی را کاهش می‌دهد و نه حتی روح و روان دخترانی که باید با ترس از برخورد گشت ارشاد به خیابان بیایند را آرام می‌کند.
 قابل‌اغماض نیست
سید حسن خمینی نوشت: در آستانه اربعین سید مظلومان اباعبدالله الحسین (ع) خبر به کما رفتن خانم مهسا (ژینا) امینی پس از حضور در مجموعه نیروی انتظامی، احساسات جامعه ما را جریحه‌دار و اذهان را مشوش کرده است.
بدون شک مسئولان نیروی انتظامی باید به‌صورت شفاف و دقیق نسبت به آنچه به نام «توجیه و آموزش» بر این دختر ۲۲ ساله رفته است، پاسخگو باشند. قوه قضاییه نیز با توجه به مسئولیت ذاتی خود و نیز رویکرد دوره جدید که مبتنی بر پیگیری حقوق عامه و پاسخگویی به افکار عمومی عنوان‌شده است، با مقصران این حادثه تلخ برخورد فوری و قاطع کند.
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صفحات شخصی خود در توییتر به حادثه فوت مهسا امینی واکنش نشان دادند.
زهره الهیان نماینده مردم تهران «خبر درگذشت مهسا امینی بسیار ناراحت‌کننده است.‏ضمن تسلیت به خانواده محترم ایشان از نیروی انتظامی پیگیری صورت گرفته که مشخص شد، به دستور فرماندهی نیروی انتظامی فورا تیم بازرسی تشکیل‌شده تا اگر تخلفی صورت گرفته باشد با خاطی برخورد جدی و درخور صورت گیرد. ازآنجاکه خاطر مردم عزیز از این اتفاق تأثربار جریحه‌دار شده تیم بازرسی و قوه قضاییه در اعلام نتیجه پرونده به افکار عمومی تسریع کنند.‏کمیسیون امنیت مجلس بر این پرونده تا پایان نظارت خواهد داشت. ضمنا پزشکی قانونی اعلام کرده هیچ‌گونه آثار برخورد فیزیکی و ضرب‌وجرح مشاهده نشده و همچنین در سوابق پزشکی مهسا امینی زمینه بیماری قلبی و صرع از کودکی وجود داشته است.»
اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: فوت خانم ‎«مهسا امینی هم‌وطن اهل سقز اتفاق تلخی بود. ضمن ابراز همدردی با خانواده محترمشان، وظیفه دیدم علت فوت را از مسؤولین مربوطه جویا شوم. مجلس، دادستانی و فراجا در حال تحقیق و تفحصند و اطمینان دادند در صورت قصور، با خاطی برخورد خواهد شد. مطالبه نمایندگان اطلاع‌رسانی شفاف و سریع است.»
نیروی انتظامی: برخورد فیزیکی نداشته‌ایم
فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در اجرای دستور فرمانده کل انتظامی کشور مبنی بر رسیدگی دقیق به این موضوع به فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، در همان ساعات اولیه حادثه فوق بلافاصله رسیدگی به آن بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای در دستور کار این فرماندهی قرار گرفت. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده و بازبینی دوربین‌های مداربسته نامبرده روز سه‌شنبه مورخ ۲۲ شهریورماه جاری به همراه تعدادی از افراد به‌ دلیل پوشش نامناسب توسط مأموران پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ و به‌منظور اخذ تعهد و توجیه به یکی از مقرهای پلیس هدایت شدند که وی در جمع سایر مراجعه‌کنندگان در سالن اجتماعات به‌طور ناگهانی بی‌هوش شده و بلافاصله با همکاری پلیس و اورژانس به نزدیک‌ترین بیمارستان جهت مداوا منتقل‌شده که متأسفانه اقدامات درمانی مثمر ثمر واقع نشد. لازم به ذکر است تصاویر ضبط‌شده دوربین‌های مداربسته از لحظه ورود وی به مقر انتظامی تا انتقال توسط اورژانس به رؤیت خانواده وی رسیده است. توضیح اینکه بر اساس رسیدگی دقیق به‌عمل‌آمده از زمان انتقال وی به خودرو و همچنین در مکان مزبور هیچ‌گونه برخورد فیزیکی با ایشان انجام‌نشده است.
 ضرورت بازبینی فرایندها
فاطمه قاسمپور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در خصوص حادثه رخ‌داده شده درباره مهسا امینی گفت: درباره آنچه بر خانم مهسا امینی گذشته، بلافاصله با پزشکی قانونی و نیروی انتظامی صحبت کردم۔ مسئولان نیروی انتظامی توضیحاتی دادند. پزشکی قانونی و بازرسی هم در این زمینه ورود کرده‌اند. منتظر گزارش مراجع قضایی هستیم. مسئله آن است که آنچه رقم خورده، به هر علت، قابل‌اغماض نیست۔وی با بیان این‌که «در ماه‌های اخیر مواردی از برخورد گشت ارشاد رسانه‌ای شده و هر بار نیز نیروی انتظامی توضیحاتی داده است»، افزود: این اتفاقات حتی اگر به خاطر اشتباه موردی رخ‌داده باشد، نشان‌دهنده ضرورت بازبینی فرآیندهاست. مسئله حجاب و مصوبات ۴۲۷ و ۸۲۰ بر اهمیت فرهنگ‌سازی در این زمینه تأکید دارد که کمتر موردتوجه مجریان است. وی خاطرنشان کرد: ما هم از اخباری که به‌صورت غیررسمی منتشرشده متأثر هستیم و پیگیر شفاف شدن دقیق مسئله هستیم. وزارت کشور هم باید در این زمینه پاسخگو باشد.

 
8 نکته از مرگ جان‌سوز دختر جوان
در حادثه ننگین زندان کهریزک سال ۸۸ به‌رغم وقوع جنایتی هولناک و ننگین، سرانجام به مجازات چند مباشر ضعیف منتهی شد و اسباب اقوی نه‌تنها معفو بلکه برخی در مقامات برتر منصوب شدند درحالی‌که به‌یقین حادثه مزبور دال بر بی‌کفایتی و سوء مدیریت آنان‌ بود و چنانچه شایسته‌سالاری انجام می‌شد از تکرار آن جلوگیری به عمل می‌آمد.
 سید مصطفی محقق داماد در پیامی که در پی مرگ جان‌سوز مهسا امینی 22 ساله در بازداشتگاه گشت ارشاد پلیس صادر کرد یادآور شد به دنبال خاطی گشتن و حتی مجازات رده‌های پایین نه تسکین‌بخش است نه از تکرار جلوگیری می‌کند. این حقوق‌دان و فقیه و استاد دانشگاه در پیام خود تصریح کرده است: «پاسخ‌گوی اصلی کسانی‌اند که روزی به نام امربه‌معروف، تهمت و افترا و دروغ‌پردازی و هتک حرمت و سلب کرامت و حقوق انسانی را حلال و مجاز و حتی فریضه دانستند و از ین رهگذر عالمان را ملجم و جاهلان را مکرم ساختند.»
نکات 8 گانه‌ای که در بیانیه آیت ا... محقق داماد آمده ازاین‌قرار است:
۱- در وقوع این حوادث به دنبال خاطی گشتن و حتی به مجازات خاطیان رده‌های پایین بسنده کردن، نه درد و سوز عمومی را تسکین می‌بخشد و نه امیدی به عدم تکرار نظیر آن ایجاد می‌کند؛ زیرا این حوادث معلول است و باید در جستجوی علت‌ها بود.
۲- در حادثه ننگین زندان کهریزک سال ۸۸ به‌رغم وقوع جنایتی هولناک و ننگین، سرانجام به مجازات چند مباشر ضعیف منتهی شد و اسباب اقوی نه‌تنها معفو بلکه برخی در مقامات برتر منصوب شدند درحالی‌که به‌یقین حادثه مزبور دال بر بی‌کفایتی و سوء مدیریت آنان‌ بود و چنانچه شایسته‌سالاری انجام می‌شد از تکرار آن جلوگیری به عمل می‌آمد.
۳- امربه‌معروف و نهی از منکر به معنای صحیح و منطبق با تعلیمات اسلامی را هرگز کسی انکار نمی‌کند. ولی به‌یقین این دو فریضه الهی شرایطی دارد و در رأس آن‌ها نه‌تنها آشنایی، بلکه آگاهی کافی و عمیق مجریان با معروف و منکر است. تشکیل این نهاد و دادن آن به دست افراد ناآگاه، انحرافی است روشن از تعالیم اسلامی و راهی است برای سلب آزادی‌های قانونی و شرعی شهروندان. در روایت مسعدة بن صدقه امام صادق (ع) فرمودند: امربه‌معروف و نهی از منکر باید توسط کسانی انجام شود که معروف را از منکر بشناسند نه کسانی که خود هدایت نشده‌اند تا دیگران را هدایت کنند. (وسایل ج ۱۱ ص ۲۰۰)
۴- مظهر کامل معروف، تذکر خیرخواهانه و نقد قدرت حاکمه است و نه دخالت در حریم خصوصی شهروندان و منحرف ساختن افکار عمومی از وظایف اصلی آنان‌.
۵- در جامعه‌ای که فساد و سوءاستفاده و رانت و اختلاس و ارتشا هرروز خبرش حتی از رسانه ملی به گوش می‌رسد و ارقامش حیرت‌آور است به‌یقین نهی از منکر معنای دیگری می‌یابد و موارد اهمی خواهد یافت و ترجیح اهم بر مهم روش خردمندان است.
۶- تأمین امنیت شهروندان اصلی‌ترین وظیفه قدرت حاکم است. قدرت حاکم نمی‌تواند با به‌کارگیری افراد ناآگاه و دادن لقب ارشاد و مرشد به آنان‌ موجبات سلب آسايش گردد. این‌گونه القاب شایسته صالحان علمی و عملی است.
۷- جرم انگاری و تعیین مجازات نسبت به اعمال و رفتار شهروندان کار بسیار دقیقی است و در جوامع پیشرفته جهان امروز همواره توسط متخصصان دانش حقوق و علوم اجتماعی و روانشناسی انجام می‌گیرد و در جامعه ما نیز آنچه جنبه فقهی دارد بایستی توسط فقیهان عالی‌رتبه و واجد درجه اجتهاد مسلم انجام شود تا مبادا موضوعی که اصل و یا حدودوثغورش جای سؤال و تردید دارد صرفا به خواسته و نظر گروه و یا فردی بر جامعه تحمیل گردد و موجبات تنفر و انزجار از شریعت سهله و سمحه احمدی را فراهم آورد.
۸- پاسخ‌گوی اصلی در پیشگاه الهی و سپس ملت شریف ایران نسبت به این‌گونه حوادث تلخ کسانی هستند که روزی به نام امربه‌معروف، تهمت و افترا و دروغ‌پردازی و هتک حرمت و سلب کرامت و حقوق انسانی را حلال و مجاز و حتی فریضه دانستند و ازین رهگذر عالمان را ملجم و جاهلان را مکرم ساختند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد