hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ترکیه به تصمیم آمریکا در قبال قبرس یونانی اعتراض کرد

ترکیه به تصمیم آمریکا در قبال قبرس یونانی اعتراض کرد

ایسنا نوشت: وزارت دفاع ترکیه امروز (شنبه) در بیانیه‌ای تصمیم آمریکا برای لغو تحریم تسلیحاتی دولت قبرس‌ یونانی‌نشین را تضعیف‌کننده صلح و ثبات مدیترانه شرقی دانست.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که قبرس تمامی شرایط معاهده «مشارکت امنیت و انرژی مدیترانه شرقی ۲۰۱۹» را رعایت کرده و می‌تواند در ۲۰۲۳ تجهیزات نظامی آمریکا را خریداری کند.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به شدت گسترش ابعاد تصمیم آمریکا در سپتامبر ۲۰۲۰ برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی دولت قبرس یونانی‌نشین را محکوم می‌کنیم. این تصمیم که نقض‌کننده اصل برابری میان دو بخش جزیره قبرس بوده و ناسازگاری قبرس یونانی‌نشین را بیش از پیش می‌کند، اثرات مخربی بر تلاش‌ها برای حل‌وفصل مسئله قبرس خواهد گذاشت. این کار همچنین موجب ایجاد یک رقابت تسلیحاتی در این جزیره شده و به صلح و ثبات مدیترانه شرقی آسیب می‌زند.

این وزارتخانه از جامعه بین‌المللی خواست به وضعیت مردم قبرس ترک‌نشین احترام بگذارد.

این وزارتخانه با بیان اینکه آمریکا باید در تصمیم خود تجدیدنظر کرده و یک رویکرد متعادل‌تر اتخاذ کند، گفت: جامعه بین‌المللی از جمله آمریکا باید بر برابری حق حاکمیت و وضعیت برابر بین‌المللی قبرس ترک‌نشین تاکید کرده و بر همین اساس عمل کند، وضعیتی که در توافق‌های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۰ تایید شده است.

وزارت دفاع ترکیه تاکید کرد که آنکارا از وجود، امنیت و آرامش قبرس ترک‌نشین حمایت می‌کند.

قبرس از سال ۱۹۷۴ عملا تقسیم شده و در سال ۱۹۸۳ قبرس ترک‌نشین با حمایت ترکیه در بخش شمالی جزیره قبرس تشکیل شد. مذاکرات اتحاد این دو بخش تقریبا از همان روز آغاز شده است.

311311

منبع: khabaronline-1674931

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد