hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > «در کوچه سار شب» ابتهاج، اجرا شد

«در کوچه سار شب» ابتهاج، اجرا شد

ایرنا نوشت: موسیقی گفتار «در کوچه سار شب» سروده امیرهوشنگ ابتهاج با صدای مهرداد محمدپور اجرا شد.

درنگی بر سروده‌های خیال‌انگیز شعرای معاصر ایران و جهان به صورت موسیقی گفتار با اجرای مهرداد محمدپور این هفته به شعر در کوچه سار شب سروده امیرهوشنگ ابتهاج و موسیقی متن اوانتینا ربوتسیکا اختصاص دارد.

در کوچه سار شب

در این سرای بی‌کسی کسی به در نمی‌زند
به دشــت پـر مـلال مـا پـرنـده پـر نمی‌زند

یـکی زشـب گرفتگــان چـراغ بـر نمی‌کند
کسی به کوچه سـار شـب در سحر نمی‌زند

نـشسته‌ام در انـتظار این غـبـار بی‌سـوار
دریغ کـز شـبی چنین سـپیده سـر نمی‌زند

دل خـراب من دگـر خـراب‌تـر نمی‌شود
که خنجر غمت از این خـراب‌تر نمی‌زند

گذرگهی ست پرستم که اندرو به غیر غم
یـکی صلای آشــنـا بـه رهگـذر نـمی‌زند

دل خراب من دگر خراب‌تر نمی‌شود

که خنجر غمت از این خراب‌تر نمی‌زند!

چه چشم پاسخ است از این دریچه‌های بسته‌ات
بـرو کـه هـیچ‌کـس نـدا به گـوش کـر نمی‌زند

نـه سـایه دارم و نـه بـر، بیفکننـدم و سـزاست
اگـر نـه بـر درخــتِ تَـر کـسی تـبـر نمی‌زند

درباره شاعر

امیرهوشنگ ابتهاج، شاعر و پژوهشگر متخلص به سایه متولد ششم اسفند ۱۳۰۶ در رشت است. نخستین اثرش به نام نخستین نغمه‌ها را سال ۱۳۲۵ منتشر کرد. از آثار دیگر او می‌توان به تصنیف سپیده (ایران ای سرای امید) اشاره کرد. سراب، سیاه مشق، شبگیر، زمین، چند برگ از یلدا، تا صبح شب یلدا و بانگ نی از دیگر آثار ابتهاج است. وی همچنین در رادیو (برنامه گل‌ها) کار می‌کرد و پایه‌گذار برنامه موسیقایی گلچین هفته بود.

از مهم‌‎ترین آثار ابتهاج، تصحیح غزل‌های حافظ است که با عنوان حافظ به سعی سایه نخستین بار سال ۱۳۷۲ توسط نشر کارنامه به چاپ رسید و بار دیگر با تجدید نظر و تصحیحات تازه منتشر شد.

سایه سال‌های زیادی را صرف پژوهش و حافظ‌شناسی کرده که این کتاب حاصل همه آن زحمت‌هاست و در مقدمه حافظ به سعی سایه، آن را به همسرش تقدیم کرده ‌است.

«در کوچه سار شب» ابتهاج، اجرا شد

منزل شخصی سایه که خود آن را ساخته است، سال ۱۳۸۷ با نام «خانه ارغوان» به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده‌ است. دلیل این نامگذاری وجود درخت ارغوان معروفی در حیاط این خانه است که سایه شعر معروف ارغوان خود را برای آن درخت گفته ‌است، این شعر توسط علیرضا قربانی خوانده و در قالب آلبوم موسیقی «حریق خزان» منتشر شده است.

یلدا ابتهاج بامداد ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ در صفحه شخصی اینستاگرام خود با اعلام درگذشت پدرش نوشت: «سایه ما با هفت‌هزارسالگان سربه‌سر شد.» وی اواخر تیر به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستانی در شهر کلن آلمان بستری و تحت درمان بود.

درباره موسیقی

اوانتیا ربوتسیکا (به یونانی Ευανθία Ρεμπούτσικα) آهنگساز و نوازنده ویولن یونانی و متولد سال ۱۹۵۸ است. او یادگیری موسیقی را از سن ۶ سالگی آغاز کرد. او از سال ۱۹۹۲ با انتشار آلبوم Sti limni me tis paparounes در همراهی با دیگر هنرمندان به صورت حرفه‌ای وارد عرصه موسیقی شد. اوانتیا ربوتسیکا سابقه درخشانی در ساخت موسیقی متن دارد و برای آثار شاخصی در سینمای یونان و دیگر کشورهای دنیا آهنگسازی کرده‌ است.

«در کوچه سار شب» ابتهاج، اجرا شد

۵۷۲۲۶

منبع: khabaronline-1674430

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد