hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > دیپلماسی فوتبال مدرن و بی نظیر است

دیپلماسی فوتبال مدرن و بی نظیر است

میزگرد دیپلماسی فوتبال در شبکه تلویزیون دانشگاه تهران با حضور اساتید دانشگاه روی آنتن رفت. 

به گزارش رویداد ایران و به نقل از خبرآنلاین، در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، شبکه تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران، میزگرد دیپلماسی فوتبال" را ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۱، با حضور دکتر علی صباغیان، استاد مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران و معاون دانشکده حقوق و علوم سیاسی و مولف کتاب جام جهانی فوتبال؛ هویت ملی و منزلت بین المللی و دکتر احسان محمدی، مدرس مطالعات بین المللی و دیپلماسی دانشگاه و مشاور امور بین الملل دانشگاه تهران و مترجم کتاب در حال انتشار دیپلماسی فوتبال؛ روابط بین الملل و فوتبال از ۱۹۱۴ تا امروز با مقدمه دکتر احمد نقیب زاده روی آنتن برد.

در این میزگرد که حول چیستی مفهوم دیپلماسی فوتبال، اهداف و کارکردهای آن، چگونگی بکارگیری دیپلماسی فوتبال در تامین منافع ملی، تجربه تاریخی کشورها، وضعیت دیپلماسی فوتبال در ایران و ... بود، ابتدا علی صباغیان ضمن اشاره به پیشینه مفهوم دیپلماسی و دیپلماسی عمومی و سیر تحول در آن، دیپلماسی فوتبال را مفهومی ذیل دیپلماسی ورزشی با کارکردهایی مرتبط با هویت، فرهنگ، منزلت، محبوبیت و برند معرفی کرد و ضمن تاکید بر نمونه های ژاپن و چین به عنوان نمونه های موفق در این حوزه، شناخت این حوزه و درک نسبت خود با آن را الزامی برای توفیق در تحقق منافع ملی از آن رهگذر دانست.

همچنین، احسان محمدی، مدرس مطالعات بین المللی دانشگاه، ضمن تاکید بر ویژگی های دوره پساوستفالیا، ماهیت غیرمتمرکز، غیرسرزمینی و سیال قدرت، توسعه قدرت به قدرت نرم و اهمیت روزافزون آن، برجستگی اهمیت تصویر و جاذبه در ارتباط با افکار عمومی، فوتبال را بازیگری نوظهور در عرصه روابط بین الملل و دیپلماسی فوتبال را از مدرن ترین گونه های دیپلماسی عمومی معرفی کرد که بی نظیر است.

مشاور بین الملل دانشگاه تهران ضمن بیان این که مشروعیت، استقلال، شناسایی، امنیت، سیاست، فرهنگ، هویت، ایدئولوژی، تصویر، وجهه، پرستیژ و ... از کارکردهای اصلی دیپلماسی فوتبال با هدف تامین منافع ملی است" از رهگذر نگاهی تاریخی به منشا مفهوم و برخی نمونه های مهم تاریخی آن یعنی فرانسه، اسپانیا، روسیه، اوکراین و ... پرداخت.

محمدی، در ادامه به تبیین راهبردهای برخی دولت ها در این حوزه از جمله ایالات متحده آمریکا پرداخت. او همچنین تاکید کرد کسب و برگزاری جام جهانی از سوی قطر نه به مثابه یک هدف بلکه به مثابه بخشی از استراتژی بلندمدت قطر برای تولید قدرت نرم باید ارزیابی شود.

رئیس آکادمی مطالعات بین المللی و دیپلماسی در ارتباط با فوتبال و دیپلماسی در ایران تاکید کرد دیپلماسی فوتبال را باید در چارچوب دیپلماسی عمومی و منافع ملی درک کرد که این درک مستلزم گفت و گو میان همه ارکان و بازیگران و ذی نفعان است تا بر سر منافع ملی در این حوزه اجماع شکل گیرد.

او تاکید کرد: «اساسا استقرار موثر قدرت نرم و تحقق کارساز اهداف دیپلماسی عمومی، طولانی و زمان بر است، دیپلماسی عمومی موفق را به یک ارکستر سمفونی تشبیه کرد که در آن بازیگران باید با اجماع بر سر منافع ملی، در چارچوب استراتژی بلند مدت، هم آهنگی داشته باشند. در فوتبال کشور، صرفا در چنین چارچوبی است که می توانیم در تامین منافع ملی از رهگذر فوتبال موفق باشیم.»

۲۵۱۲۵۴

منبع: khabaronline-1674350

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد