hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > عباس جهانگیریان: کانون بنگاه اقتصادی نیست

عباس جهانگیریان: کانون بنگاه اقتصادی نیست

ایسنا نوشت: عباس جهانگیریان با انتقاد از مطرح شدن طرح واگذاری کتابخانه‌ها کانون به نهاد کتابخانه‌ها می‌گوید: باید ببینیم سود و زیانِ کانون را در چه می‌بینند. مگر کانون بنگاه اقتصادی است که زیان‌ده باشد؟ کدام نهاد فرهنگی در ایران و جهان سود اقتصادی دارد!؟

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: شنیدن این خبر برایم حیرت‌انگیز بود،برخی به جای تلاش برای کاهش تنش‌های داخلی و ایجاد هم‌بستگی ملی، هر روز تخم تفرقه تازه‌ای می‌افکنند! من از کسی یا کسانی که این موضوع را مطرح کرده‌ و یا دنبال آن هستند، می‌پرسم چقدر کانون را می‌شناسند؟ اولا کانون فقط کتابخانه نیست و کتابخانه‌های کانون هم فقط به فعالیت متداول کتابخانه‌ای محدود نیستند و هرکدام مرکزی برای مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی‌هنری است. در چنین وضعیتی اگر متوجهید که حقوق مربیان و کتابدارهای کانون کم است، مشکل‌شان را حل کنید، نه این که به کلیت کارشان ضربه بزنید.

جهانگیریان افزود: کانون پرورش فکری، بیش از نیم‌قرن فعالیت مستمر داشته و نقش زیادی در توسعه فرهنگی ایران دارد. این نهاد در دنیا شناخته شده و محبوبیت بین‌المللی دارد. خیلی از بزرگان ایران، چهره‌های هنری، استادان دانشگاه، مدیران و مسئولان در کودکی و نوجوانی عضو مراکز فرهنگی هنری یا همان کتابخانه‌های کانون بوده‌اند. ضمن این که فعالیت‌های کتابخانه‌ای کانون به بقیه فعالیت‌های کانون پیوند خورده و از فعالیت انتشارت، سینمایی، تئاتر، تولید بازی‌های فکری و بخش نقاشی و هنرهای تجسمی تغذیه می‌شوند. با این مجموعه فعالیت‌ها، کانون نقش موثری در کشف استعدادهای هنری و علمی و پرورش کودکان و نوجوانان و پر کردن اوقات فراغت آنان را دارد. بچه‌های کانون بارها و بارها در جشنواره‌های بین‌المللی جایزه اول نقاشی را برده‌اند. فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌های تولیدی کانون در جشنواره‌های داخلی و خارجی جایزه‌های بسیاری دریافت کرده‌اند. کانون تنها نهادی است که به کودکان و نوجوانان در برابر تهاجم فرهنگی، مصونیت می‌بخشد و ریشه‌های‌شان را در فرهنگ بودمی استوار می‌کند.

او گفت: مگر می‌شود یک شبه تصمیم بگیریم بخش اصلی بدنه چنین نهادی را که بیش از نیم قرن فعالیت تاثیرگذار داشته و بخشی از خاطره جمعی ایرانیان است و بخش قابل توجهی از تاریخ فرهنگ ما ایرانی‌ها را تشکیل داده، از آن جدا کنیم و عملا آن را به تعطیلی بکشانیم؟! بعید می‌دانم این طرح در هیئت دولت و مجلس تصویب شود.

جهانگیریان خاطرنشان کرد: هنوز با دیده تردید به این ماجرا نگاه می‌کنم. نمی‌خواهم باور کنم پشت این ایده دولت و یا نهاد و سازمانی است که قصد دارد کانون را تعطیل کند و جلوی فعایتش را بگیرد. نمی‌خواهم باور کنم این اتفاق دارد می‌افتد، باورش خیلی دردناک است.

او درباره این‌که براساس اعلام، این درخواست با ارجاع به قانون اداره کتابخانه‌های عمومی زیر نظر یک نهاد و «زیان‌ده بودن کانون» مطرح شده است، توضیح داد: باید ببینیم سود و زیانِ کانون را در چه می‌بینند. مگر کانون بنگاه اقتصادی است که زیان‌ده باشد؟ کدام نهاد فرهنگی در ایران و جهان سود اقتصادی دارد!؟ کانون منافع دراز مدت در حوزه فرهنگ و هنر دارد. کانون نهاد انسان‌سازی است. از دل سرمایه‌گذاری در کانون آدم های بزرگ بیرون آمده‌اند. کانون بخش قابل توجهی از بودجه‌اش را با فعالیت‌ها و آثار تولیدی خودش تامین می‌کند. کانون کارخانه تولید هنرمند و انسان‌های متفاوت و خردمند است. کودک و نوجوانی که نسیم کانون بر او بوَزَد، حالش خوب‌تر است و آرامش بیشتری نسبت به دیگران دارد. بخش قابل توجهی از رتبه‌های یک تا هزار کنکور، عضو کانون بوده‌اند! این‌ها سرمایه‌گذاری است و چیزی نیست که به راحتی درباره آن چرتکه بیندازیم انتظار سود ریالی سر سال داشته باشیم و بعد بگوییم کانون زیان‌ده است.

عباس جهانگیریان در ادامه گفت: باید توضیح بدهند که منظور از زیان‌ده بودن کانون چیست؟ کانون نهادی است که امروز نهالی را می‌کارد و سال‌ها بعد جامعه، محصولش را می‌چیند. امیدوارم نهاد کتابخانه‌ها این طرح را پس بگیرد و یا هیئت دولت برای همیشه آن را کنار بگذارد و وقتش را صرف اموری بکند که از تنش‌ها بکاهد. کل بودجه کانون از در آمد یک دَلال آهن در بازار کمتر است! اگر راه را بر اختلاس‌ها ببندیم دیگر نیازی نیست به سود و زیان کانون فکر کنیم.

۵۵۵۵

منبع: khabaronline-1674243

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد