hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > میناکاری اصفهان در جشنواره فیلم ونیز

میناکاری اصفهان در جشنواره فیلم ونیز

لیلا حاتمی در اختتامیه جشنواره ونیز پیراهنی بنفش و آبرنگی به تن داشت که کمربندی با نقاشی میناکاری چشم‌نواز روی آن خودنمایی می‌کرد.

هفتاد و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز ایتالیا قدیمی‌ترین جشنواره فیلم جهان با درخشش فیلمسازان و هنرمندان ایرانی به پایان رسید. این دوره از جشنواره علاوه بر درخشش فیلم‌های ایرانی داوری ایرانی داشت و لیلا حاتمی یکی از اعضای هیئت‌داوران این دوره از جشنواره بود. این بازیگر خوش آوازه و مشهور، نماینده سینماگران و هنرمندان ایرانی در هفتاد و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز بود که در مراسم‌های مختلف با پوشش‌های متفاوت و زیبا ظاهر شد. یکی از جنجالی‌ترین پوشش‌های این بازیگر و داور جشنواره ونیز لباسی بود که در اختتامیه به تن داشت. لیلا حاتمی در اختتامیه این دوره از جشنواره پیراهنی بنفش و آبرنگی به تن داشت که کمربندی با نقاشی میناکاری چشم‌نواز روی آن خودنمایی می‌کرد. این کمربند زیبای میناکاری به‌صورت اختصاصی و سفارشی توسط مجید فتاحی از هنرمندان نگارگر اصفهانی نقاشی شده بود.

 

مجید فتاحي متولد 1355 در اصفهان است و از نوجوانی هنر نگارگري را نزد پدرش استاد جعفر فتاحی آغاز کرده و در رشته نگارگری دارای مدرک درجه‌دو هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان است. او در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بسیاری ازجمله نمایشگاه آثار نخبگان و هنرمندان اصفهان، نمایشگاه آثار برگزیده نگارگری و صنایع‌دستی، نمایشگاه و کارگاه نگارگری الجزایر، نمایشگاه و کارگاه آموزشی نگارگری تانزانیا، جشنواره بزرگداشت مولانا در بخش نگارگری ترکیه، نمایشگاه و کارگاه نگارگری فیلیپین، نمایشگاه آثار گل و مرغ هنرمندان منتخب ایران با عنوان (شوق گل) در نگارخانه لاجورد تهران شرکت کرده و درخشیده است.

مجید فتاحی درباره سفارش این کمربند بی‌نظیر میناکاری می‌گوید: «صبح جمعه بود که مادری خوش‌بیان با بنده تماس گرفتند و خواهان ساخت چند پلاک مینا از بنده شدند. تا آمدم بگویم فرصتی برای طراحی این پلاک‌ها ندارم گفتند من دختر مرحوم استاد جلال‌الدین همایی هستم و به‌اتفاق دخترم منتظر دیدارتان هستیم. با شنیدن نام استاد همایی مشتاقانه برای دیدارشان به همراه همسرم به هتل عباسی رفتیم و باخانم مینودخت همایی و دخترشان خانم مهرنوش شاه‌حسینی آشنا شدیم گویی سال‌هاست ایشان را می‌شناختیم.

 

خانم شاه‌حسینی طراح لباس بودند و کمربندی طراحی کرده بودند که قصد داشتند روی آن پلاک‌های مینا با اجرای بنده نصب شود.

تعداد پلاک‌ها زیاد بود فقط گفتند ده روز فرصت دارند. تا آمدم بگویم این فرصت ده‌روزه برای نقاشی و طراحی این پلاک‌ها کم است گفتند این کمربند و لباس متعلق به خانم لیلا حاتمی و برای شرکت در جشنواره ونیز است.

با شنیدن نام خانم حاتمی و یاد پدرشان زنده‌یاد علی حاتمی، همچنین شوق وصف‌ناپذیر خانم شاه‌حسینی برای ساخت این کمربند و صحبت مادرشان خانم همایی که به شوخی می‌گفتند اصفهانی‌ها اگر بخواهند کاری را انجام بدهند، به هر طریق ممکن انجامش می‌دهند، با تمام وجود خواهان انجامش شدم و قلبا با تمام احساس پذیرفتم.»

این هنرمند درباره شیوه طراحی و ایده پردازی این کمربند نفیس می‌گوید: کمربند هنوز در مرحله ایده بود و برای نقاشی مینا هم تصمیمی گرفته نشده بود. با استاد نعمتی جهت ساخت زیرساخت پلاک‌ها صحبت کرده بودند که ایشان هم بسیار خوش‌قول و باسلیقه زیرساخت‌ها را آماده کردند.

 

بدون اتلاف وقت کار را شروع و همواره باخانم شاه‌حسینی طراح کمربند و لباس برای ایده ساخت پلاک‌ها در تبادل‌نظر بودم. دو پلاک را هم خانم سلیمانی به بنده کمک کردند. بالاخره بعد از بارها تغییر در اجرا، نقاشی پلاک‌ها چند ساعت قبل از پرواز خانم حاتمی به ایتالیا به سرانجام رسید طوری که استاد محمد واقعی که اجرای لعاب و کوره به عهده ایشان بود ساعت یک‌نیمه شب کوره را روشن و نقاشی‌های مینا را به کوره بردند و بدون نقص با حداکثر کیفیت کار کوره کاری را انجام دادند و شبانه برای خانم مهرنوش شاه‌حسینی ارسال کردم تا بتوانند کمربند تکمیل‌شده را به دست خانم حاتمی برسانند.

از افتخارات هنری مجید فتاحی می‌توان به دیپلم افتخار و تندیس هشتمین دوسالانه ملی نگارگري در بخش نگارگری،برگزیده در نمایشگاه جلوه‌های رضوی در هنرهای سنتی اصفهان، رتبه برتر و کسب دیپلم افتخار بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در بخش گل و مرغ، رتبه سوم و کسب دیپلم افتخار ششمین جشنواره بین‌المللی فجر در بخش گل و مرغ،رتبه اول مشترک و دیپلم افتخار نهمین دوسالانه ملی نگارگري در بخش گل و مرغ، رتبه اول و کسب دیپلم افتخار بخش نگارگری جشنواره مولانا در ترکیه اشاره کرد.

 

 

امتیاز: 5 (از 5 رأی )
نویسنده
راضیه چنگیز نائین
راضیه چنگیز نائین
حوالی فرهنگ و هنر
دانش و فناوری و محیط زیست

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد