hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان شمالی| تصادف در کمین رانندگان

خراسان شمالی| تصادف در کمین رانندگان

جاده‌های ناایمن در کنار بی‌احتیاطی رانندگان و همچنین بی‌کیفیتی خودروها همواره یکی از مهم‌ترین متهمین آمار بالای تصادفات جاده‌ای در ایران بوده‌اند؛ سال 96 یکی از پرحادثه‌ترین سال‌های خراسان شمالی در آمار حوادث ترافیکی و جاده‌ای بود. بر اساس آمارها بیشترین افزایش در مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی در سال 96 نسبت به سال قبل از آن در استان خراسان شمالی با رقمی حدود 30 درصد بوده است. بر اساس اعلام پزشکی قانونی استان٬ در سال گذشته 299 نفر جان‌باخته تصادفات در مراکز پزشکی قانونی معاینه شده‌اند.


مدیرکل پزشکی قانونی خراسان با اشاره به افزایش تصادفات جرحی و فوتی در سال گذشته در استان٬ افزایش آمار مصدومان تصادفات در دوماهه نخست امسال اشاره کرد و گفت: تا پایان اردیبهشت‌ماه 849 نفر مصدوم (569 نفر مرد و 280 نفر زن) تصادف در مراکز پزشکی قانونی استان معاینه شده‌اند که این آمار در مدت مشابه سال گذشته 727 نفر بود. همچنین در سال 1396 روزانه بیش از 12 نفر و جمعاً به تعداد 4 هزار و 403 نفر مصدوم تصادف در مراکز پزشکی قانونی‌های استان معاینه شده‌اند.

بابک سلحشور با اعلام آمار تصادفات استانی درباره شروع سفرهای تابستانی و احتمال افزایش این آمار هشدار داد و گفت: با توجه به پایان یافتن ماه مبارک رمضان و ایام امتحانات دانش آموزان، شاهد افزایش سفرهای تابستانی و احتمال افزایش آمار تصادفات هستیم. ازاین‌رو به رانندگان توصیه می‌شود با عدم رانندگی در هنگام خواب‌آلودگی، استفاده از کمربند ایمنی با رعایت سایر نکات ایمنی، در کاهش این آمار سهیم شوند.

افزایش یا کاهش؟ مسئله این است!

درحالی‌که مدیرکل پزشکی قانونی استان از افزایش آمار تصادفات جاده‌ای در خراسان شمالی خبر داد٬ فرمانده انتظامی خراسان شمالی در نشست خبری اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون میزان تلفات حوادث رانندگی در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 63 درصد کاهش‌یافته است.

سردار علیرضا مظاهری افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون در سطح شهرهای استان 6 فقره تصادف فوتی و 600 فقره جرحی اتفاق افتاده که درمجموع 700 نفر مجروح شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه با فوت 6 نفر در حوادث درون‌شهری استان این شاخص 63 درصد کاهش‌یافته که طی مدت یادشده در سال گذشته این تعداد 16 نفر بوده است.

سردار مظاهری در ارتباط با تصادفات محورهای برون‌شهری استان نیز گفت: در سال جاری 41 نفر براثر تصادف در محورهای استان جان خود را ازدست‌داده‌اند که این شاخص در مدت مشابه سال گذشته 46 نفر بوده و درمجموع از کاهش 11 درصدی برخوردار است.

فرمانده انتظامی استان خراسان شمالی در پایان با اشاره به آغاز طرح تابستانی پلیس در محورهای استان از دوم خردادماه سال جاری، گفت: با توجه به کاهش جزئی که در بخش تلفات جاده‌ای و درون‌شهری شاهد هستیم باید رانندگان با سرعت مطمئنه حرکت کرده و به هشدارهای پلیس توجه داشته باشند.

جاده‌های ناایمن در پرترددترین مسیر شمال شرق کشور

استان خراسان شمالی یکی از پرترددترین مسیرهای مسافرتی و زیارتی در شمال شرق کشور است. استانی که بین چندین استان شمالی کشور و استان زیارتی خراسان رضوی قرارگرفته و سالانه پذیرای تعداد زیادی از مسافران و زائران حرم رضوی است. بااین‌حال ناایمن بودن جاده‌های استان به‌ویژه محور مواصلاتی بجنورد به جنگل گلستان٬ موضوعی است که همواره نگرانی‌ها درباره افزایش سوانح ترافیکی تشدید می‌کند.

بر اساس آمار پلیس‌راه خراسان شمالی، در محدوده این جاده 140 کیلومتری، از بجنورد تا آشخانه یعنی 45 کیلومتر نخست این محور طی سال 96، 11 نفر براثر تصادفات که اغلب آن تصادف رخ‌به‌رخ بوده است فوت کرده‌اند که این آمار نسبت به سال 94 که 10 کیلومتر از این محدوده 4 بانده شده بود 5 نفر کاهش‌یافته است. تحلیل‌های آماری حاکی از آن است که اغلب قربانیان این محدوده 45 کیلومتری در همان 10 کیلومتری فوت کرده‌اند که هنوز 2 طرفه است

6 کیلومتر از این 10 کیلومتر در محدوده منازل و زمین‌های کشاورزی قرار دارد و آخرین پیگیری خبرنگاران حاکی از آن است که مسئولان در پرداخت اعتبار برای تملک این زمین‌ها و منازل خلف وعده کرده‌اند تا پس از گذشت 8 سال همچنان پیشرفت پروژه در این قطعه صفر باشد.

طی سال گذشته 10 کیلومتر از این پروژه در محدوده چمن بید تا جنگل گلستان بهره‌برداری و این موضوع زمینه‌ساز حذف 3 نقطه حادثه‌خیز ازجمله مقابل پمپ‌بنزین رباط قره بیل شد. نتیجه این اقدام مثبت نیز کاهش 5 قربانی تصادفات جاده‌ای در 45 کیلومتر آخر این محور بوده است. آمارها نشان می‌دهد که تعداد قربانیان در نقاط حادثه‌خیزی که برطرف شده، به صفر رسیده است.

ضرورت تسریع چهاربانده کردن محور بجنورد

آمارهای قربانیان این محور در محدوده روستایی کشانک به چمن بید که هیچ قسمت از پروژه در این محور 4 بانده نشده حاکی از افزایش 11 نفری قربانیان در این محدوده است و این یعنی چه‌بسا اگر پروژه در این قسمت شتاب گرفته بود ما نه‌تنها شاهد افزایش مرگ هم‌وطنانمان نبودیم بلکه تعداد کشته‌ها کاهش می‌یافت.

آمار پلیس‌راه در محدوده 58 کیلومتری جنگل گلستان به سمت مینودشت نیز حاکی از افزایش 60 درصدی تصادفات فوتی و 20 درصدی قربانیان در این محور است درحالی‌که به اذعان نماینده شرکت ساخت و توسعه راه‌های وزارت راه و شهرسازی در گلستان، پیشرفت این پروژه در این محدوده حتی از پیشرفت پروژه در خراسان نیز کمتر بوده است.

به نظر می‌رسد تسریع در چهاربانده کردن محور بجنورد به جنگل گلستان و ایمن ساختن نقاط حادثه‌خیز این محور٬ می‌تواند بخش عظیمی از نگرانی‌ها در خصوص افزایش تلفات جاده‌ای در محورهای استان را کاهش داده و مشکلات مسافران و زائران در این مسیر پرتردد را حل‌وفصل کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد