hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

ابهام 1404

1404 عدد آشنایی برای اکثر ایرانیان است که سال‌ها در مدارس، مجامع عمومی در مورد آن شنیده‌اند.


1404 عدد آشنایی برای اکثر ایرانیان است که سال‌ها در مدارس، مجامع عمومی در مورد آن شنیده‌اند. یکی از سند‌های مهم توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران که با عنوان سند چشم‌انداز بیست‌ساله در سال ۱۳۸۴ تنظیم و تدوین‌شده که بر اساس آن ایران اسلامی در سال ۱۴۰۴ به یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین قطب‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه تبدیل می‌شود.
برای توضیح بیشتر مسئله لازم است بدانیم بر اساس سند چشم‌انداز بیست‌ساله که در قالب چهار برنامه توسعه‌ای پنج‌ساله تدوین‌شده است؛ به عبارتی ما تا سه سال آینده باید در جایگاه اول علمی، اقتصادی و فناوری در سطح منطقه؛ آسیای جنوب غربی، آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه، کشور‌های آسیایی با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری، تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقا نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل باشیم. در سند توسعه‌ای چشم‌انداز ۱۴۰۴ به نکات بسیار خوب و لازمی برای اقتصاد کشور اشاره‌شده است، نرخ سرمایه‌گذاری و تولید ناخالص ملی، نرخ اشتغال و کاهش تورم و کاهش فاصله درآمد دهک‌های بالا و پایین جامعه تا رشد فرهنگ و... برای بیست سال کشور تدوین و طراحی‌شده است، اما ما تا سه سال آینده چقدر به این اهداف می‌رسیم جای شک و تردید بسیاری در تحقق آن وجود دارد.
به اعتقاد کارشناسان به‌رغم تأکید رهبری بر اجرای این سند از زمان آغاز رسمی اجرای سند چشم‌انداز 20 ساله کشور از سال 1382 تاکنون، بی‌توجهی به این برنامه فرابخشی و راهبردی در سیاست‌ها، برنامه‌ها و تصمیمات کلان کوتاه‌مدت و میان‌مدت کشور، محسوس بوده است.
توسعه در هیچ بخشی بدون برنامه‌ریزی مدون و همکاری و مشارکت کامل مردم انجام نمی‌شود. متأسفانه در اجرای سند 1404 هم در بخش برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها و هم در بخش آگاه‌سازی مردمی و آماده‌سازی شهروندان بر اساس آموزش‌های درازمدت قصور چشم‌گیری وجود دارد.
به‌رغم شعارها فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت نگرفته تا آحاد مردم و افکار عمومی نسبت به اجرای این سند توسعه‌ای کشور آگاه و مطالبه گر باشند. در این زمینه با ذکر مثالی از کشور مسلمان مالزی می‌توان مسئله را روشن‌تر کرد. مالزی برنامه بلندمدت «مالزی 2020» را سال‌ها پیش آغاز کرد اما برخلاف ایران، در مالزی تمامی اقشار مردم نسبت به این برنامه آگاهی لازم را کسب نموده‌ و حتی رانندگان تاکسی نیز در گوشه خودروی خود آرم مالزی 2020 را حک کردند و به هر مسافر خارجی آن را باافتخار نشان دادند و از توسعه مالزی سخن گفتند اما در کشور ما هنوز آحاد مردم نسبت به‌ضرورت رسیدن به این سند توسعه‌ای آگاهی ندارند که در این مورد رسانه ملی و در کنار آن سایر رسانه‌ها بی‌تقصیر نیستند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
سعید آقایی جشوقانی
سعید آقایی جشوقانی
سعید آقایی، بیش از همه یک "دوست کتاب" به حساب می‌آید.
او کارشناسی ارشد هنر دارد، ۴ مجموعه شعر و ۱ مجموعه داستان و ۲ کتاب نثر ادبی منتشر کرده. ۱۲ نمایشگاه انفرادی نقاشی داشته و نوشتن را در گونه های مختلف تجربه کرده است.

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد